از سالگرد وفات آیت‌الله بهشتی در کابل گرامی‌داشت به عمل آمد

- ۱۵ میزان ۱۳۹۱

از شانزدهمین سالروز وفات آیت‌الله سیدعلی بهشتی یکی از علمای بزرگ افغانستان با حضور شخصیت‌های سیاسی، نماینده‌گان مجلس، علمای دینی،  فرهنگیان و صدهاتن از شهروندان کابل روزگذشته گرامی‌داشت به عمل آمد.
در این همایش که در مسجد محمدیۀ شهر کابل برگزار شده بود، در آغاز پیام رییس‌جمهور کرزی توسط منشی مجید قرائت گردید.
آقای کرزی در این پیام کوتاه گفته است: «آیت الله بهشتی یکی از روحانیون برجسته کشور بود که به عنوان یک مصلح اجتماعی مطرح شد. عمر آیت الله بهشتی در راه علم و جهاد طی شد».
سپس عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان با ایراد سخنانی، رسالت علما در وحدت دینی و ملی را قابل تأمل دانست و گفت: «علما به عنوان رهبران مردم در برابر تجاوز و تهدید خارجی عمل کرده اند. حضور علمای دینی در برابر استعمارگران و خارجی‌ها پر رنگ بوده و خصوصاً در دوران تجاوز شوروی نقش رهبری کننده را داشته اند. در این دوران، علمای دینی را در رأس تنظیم‌های جهادی شیعه و سنّی می‌بینیم.» وی افزود: آیت الله بهشتی یکی از رهبران بزرگ مردم در مناطق مرکزی بود که با تشکیل شورای انقلابی اتفاق اسلامی افغانستان خدمات بزرگی به مردم ارایه داد.
سپس داکتر سیدمخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور، با تمجید از شخصیت علمی و دینی آیت الله بهشتی گفت: تجلیل از آیت الله بهشتی در واقع تجلیل از یکی از گرانمایه‌ترین رجال علمی و دینی مردم افغانستان است؛ آیت الله بهشتی زمانی به جهاد آغاز کرد که مردم دشوارترین روزهای شکنجه را تجربه می‌کردند.
وی افزود: آنچه شهید بهشتی کرد، بسیار معدود فرماندهان بزرگ جهادی انجام دادند. وی آیت الله بهشتی را یک روحانی ملّی خواند که آوازه شجاعتش در کشورهای منطقه پیچید.
وزیر اطلاعات و فرهنگ در پایان سخنانش گفت: درباره آیت الله بهشتی آنچنانکه باید و شاید کار نشده و باید برای شناساندن شخصیت وی کوشش شود.
در ادامه این محفل، فضل الهادی مسلمیار رییس مجلس سنا به ایراد سخن پرداخت و گفت: «آیت الله بهشتی رهبری سیاسی و جهادی بود که مصداق حدیث العلماء ورثه الانبیاء می‌باشد. وی سید و اولاد رسول بود که در راه اتحاد و اتفاق مردم همت گمارد.» آقای مسلمیار مردم افغانستان را به اتحاد فراخواند و گفت باید همگی از اقوام مختلف همدیگر را بپذیریم و برادر بخوانیم.
دکتر عبدالله عبدالله رهبر ائتلاف ملی نیز در این همایش، آیت الله بهشتی را دانشمند نامی کشور و مجاهد بزرگ دانست و گفت: وی نام نیک داشت و در ابتدای آغاز جهاد بر ضد شوروی وقت، از معدود رهبران مردم بود. وی از جمله بنیانگذاران نهضت اسلامی و از آغازگران جهاد مردم افغانستان بود. رهبر ایتلاف ملی افزود: در زمان جهاد، در صف جهاد، مساله قوم و نژاد و مذهب مطرح نبود و همه در یک صف بودند و اتحاد داشتند.
داکتر عبدالله افزود: علم و بردباری و تواضع از جمله ویژگی‌های مرحوم آیت الله بهشتی بود، وی کوشش‌های زیادی در راه وحدت بین مجاهدین داشت که بر کسی پوشیده نیست.
در ادامه این محفل، محمد محقق عضو جبهه ملی، با بیان فرازهایی از زنده‌گی علمی آیت الله بهشتی گفت: ایشان در محضر اساتید بزرگی همچون آیت الله العظمی خویی درس خواند و به درجه اجتهاد رسید. وی افزود: شخصیت جهادی ایشان بسایر ممتاز بود و در ایجاد اتحاد میان شیعیان مناطق مرکزی نقش برجسته‌یی داشتند. آقای محقق افزود: «آیت الله بهشتی برای اسلامی بودن و اسلامی ماندن حزب وحدت اسلامی بسیار کوشش کرد، وی با حضور  استاد مزاری و مرحوم صادقی نیلی به عنوان رییس شورای عالی نظارت حزب وحدت اسلامی افغانستان انتخاب شد که تا آخر عمرشان در این سمت باقی ماندند. وی کمال دقت را در اجرای احکام اسلامی داشتند و ما باید از ایشان الگو بگیریم و سرمشق مان قرار دهیم.»

محمد اکبری سخنران دیگر این محفل و از جمله شاگردان آیت الله بهشتی، آن مرحوم را یکی از اکابر و اعاظم علمای افغانستان دانست که خدمات زیادی به جامعه دینی و جهادی کشور داشته است.
وی افزود: آیت الله بهشتی هم در مقطع تحصیل و تعلّم موفق بود و هم بعد از برگشت از نجف اشرف، در تدریس دروس حوزوی موفق بودند. وی افزود: ایشان مدرّس توانمند و دارای بیان بسیار جالب بود که حلاوت درس ایشان برایم فراموش ناشدنی است. وی از جمله آغازگران و از جمله استوانه های جهاد مردم افغانستان بود.
حجج اسلام مصباح و سید رحمت الله مرتضوی نیز از دیگر سخنرانان این محفل بودند که هر کدام به ابعاد علمی و شخصیتی مرحوم آیت الله بهشتی پرداختند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.