ادارۀ اراضی: بیش از یک میلیون جریب زمین دوباره برگردانده می‎شود

گزارشگر:چهار شنبه 19 حمل 1394 - ۱۸ حمل ۱۳۹۴

رییس ادارۀ مستقل اراضی می‌گوید که حکومت زمین‌های غصب شده را از چنگال غاصبین باز پس خواهد گرفت.
مسوولان اداره مستقل اراضی افغانستان می‌گویند که در ۳۴ ولایت حدود یک اشاریه سه ملیون جریب زمین غصب شده است.
جواد پیکان رییس اداره مستقل اراضی روز گذشته به خبرنگاران گفت که بیش از پانزده هزار و هشتصدتن از غاصبین زمین را نیز فهرست کرده اند که این mnandegar-3فهرست به ریاست جمهوری و پارلمان ارایه شده است.
اقای پیکان گفت ۳۵۵ شهرک و محل رهایشی در سراسر افغانستان وجود دارد که در زمین‌های غصب شده اعمار شده است.
او تصریح کرد: «اسناد و شواهد وقراینی که به اساس معلومات و تحقیقی که از طرف واحدهای دومی و سومی ما صورت گرفته، ما به اطمنان گفته می‌توانیم که ما ۱۵۸۳۱ غاصب را لیست کردیم و در سطح افغانستان، ۳۵۵ شهرک و ساحات مسکونی غیر پلانی یا دهاتی را که هیچ نوع اسناد و مواد قانونی را در قسمت تطبیق پروژه‌ها در نظر نگرفته اند.»
آقای پیکان این مطلب را در ورکشاپی که از سوی سازمان ملل متحد و وزارت عدلیه در مورد جرم پنداری غصب زمین در کابل راه اندازی شده بود، بیان کرد.
آقای پیکان گفت غاصبین زمین اکثرشان سران اقوام، مردمان با نفوذ، یک تعداد از افسران اردوی ملی و پولیس هستند. به گفتۀ او، یک تعداد اراکین بلندرتبه دولتی در کابل از غاصبین زمین حمایت می‌کنند.
پیکان گفت: اکثر شهرک‌های اعمار شده در زمین‌های غصب شده در کابل، بلخ و ننگرهار قرار دارد.
او گفت: زمین‌های غصب شده در مجموع به چهار هدف، برای اعمار شهرک‌ها، ساحات مسکونی، تجارتی و زراعتی استفاده شده و از پول‌های سیاه نیز در ساخت شهرک‌ها استفاده شده است.
در این حال، مارک بودین معاون یوناما در بخش احیا و بازسازی می‌گوید: جلو غصب زمین در افغانستان باید با استفاده از شیوه‌های مختلف گرفته شود.
آقای مارک همچنان گفت باید برای غاصبین زمین جزای سخت و مجازات سنگین در نظر گرفته شود تا در آینده از غصب زمین دراین کشور جلوگیری به عمل آید.
آقای مارک می‌گوید که آینده بسیاری از خانواده‌ها و اقوام افغانستان در نقاط مختلف این کشور به زمین وابسته است واما غصب زمین در این کشور یک کار عادی و نتیجه عملکرد حکومت های ضعیف است.
او از غصب زمین در ولایت ننگرهار، غزنی و قندهار یاد کرد و گفت یک تعداد محدود از اعضای پارلمان، اعضای حکومت و متنفذین در عصب زمین دست دارند.
معاون یوناما در بخش احیا و بازسازی گفت فکر می‌شد که ۶۰ در صد زمین‌های شهر جدید کابل مربوط به دولت است اما او گفت اکنون این رقم تا ۲۵ در صد کاهش یافته است.
با این حال، رییس اداره مستقل اراضی گفت فهرست نام‌های غاصبین زمین را هم به حکومت قبلی و هم به حکومت فعلی وهم به پارلمان ارایه کرده اند.
او گفت اداره مستقل اراضی دو طرح را برای بیرون رفت از این مشکل پیشناد کرده است که شامل استرداد تمامی زمین های غصب شده و وضع چگونگی مجازات و معامله با غاصبین زمین در این طرح ها شامل است.
رییس اداره مستقل اراضی همچنان گفت حکومت کاملا متعهد است تا زمین های غصب شده را از چنگ غاصبین باز پس گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.