برگزاری جشنوارۀ زبان پارسی دری در دانشگاه البیرونی

گزارشگر:محمد خالص مخلص - ۱۵ میزان ۱۳۹۱

 در نخستین جشنوارۀ زبان پارسی- دری در دانشگاه البیرونی، از شاعر، عارف و فیلسوف نام‌دار زبان پارسی دری مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، بزرگ‌داشت به عمل آمد.
در این همایش با شکوه که روز پنجشنبه در تالار دانشگاه البیرونی برگزار شده بود، شماری از مقام‌های دولتی، دانشمندان، شعرا، نویسنده‌گان، روسای دانشکده‌ها، استادان دانشگاه البیرونی و دهاتن از دانشجویان اشتراک کرده بودند.
در این محفل، سخنرانان پیرامون شخصیت مولانا جلاالدین محمد بلخی و نقش زبان پارسی دری در ملل جهان صحبت کرده و گفته‌اند که در آیندۀ نزدیک زبان پارسی- دری، به عنوان یکی از زبان‌های معتبر بین‌المللی شناخته می‌شود.
در این محفل، پوهنوال دوکتور فرید برنایار ریس دانشگاه البیرونی، روی ایجاد کمیتۀ فرهنگی این دانشگاه صحبت‌ کرده و تعهد کرد که به زودی مرکز این کمیته را ایجاد می‌کند و از همه فرهنگیان خواست که در رشد و گسترش آن سهم بگیرند.
در این حال، پروفیسور رسول رحیم ژورنالیست، تاریخ‌نویس و ریس پیشین دانشگاه البیرونی در رابطه به نقش زبان پارسی دری صحبت نموده گفت که در حال حاضر زبان پارسی دری در ۱۱۴ کشور و دانشگاه‌های جهان تدریس شده و با این زبان صحبت می‌شود.
او افزود که در آیندۀ نزدیک زبان پارسی به عنوان یکی از زبان‌های بین‌المللی شناخته می‌شود و در ملل محتد با این زبان صحبت می‌گردد.
از سوی دیگر، پوهنیار رویدا احمدی ریس دانشکدۀ زبان و ادبیات دانشگاه البیرونی پیرامون زبان و ادبیات پربار پارسی- دری مقاله‌اش را به خوانش گرفت و این همایش را ارزنده توصیف کرد.
همچنان عبدالمالک هموار معاون علمی دانشگاه البیرونی در رابطه به شخصت مولانا صحبت نمود و یادآور شد: کسانی که در بارۀ مولانا صحبت می‌کنند، باید مولانا را بشناسند و  آثار گران‌بهای آنرا مطالعه کرده‌ باشند.
در اخیر یعقوب یسنا نویسنده و استاد دانشکدۀ زبان و ادبیات دانشگاه البیرونی، روی جایگاه شعر و ادبیات  پارسی دری صحبت کرد و گفت ادبیات پارسی کهن‌ترین ادبیات در حوزۀ جهانی است و شعر نوعی از نگاه بشر به جهان هستی است، زیرا شعر دارای ابعاد مختلف و احساس‌انگیز می‌باشد. او اضافه کرد که آثار مولانا و شاه‌نامۀ فردوسی جزء از ادبیات ملل است.
این در حالیست که چندی پیش محفلی به هدف گرامی داشت از استاد خلیل الله خلیلی شاعر معاصر و پر آوازۀ کشور نیز در دانشگاه البیرونی به ابتکار دانشکده زبان و ادبیات این دانشگاه برگزار شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.