در مراسم گرامی‎داشت از هفتمین سالروز روزنامۀ ماندگار: تاپای جان از ارزش‏‎های ملی دفاع خواهیم کرد

گزارشگر:یما/ چهار شنبه 26 حمل 1394 - ۲۵ حمل ۱۳۹۴

از هفتیمن سالروز نشرات روزنامۀ ماندگار، روز گذشته (سه شنبه- ۲۵ فروردین) طی محفلی با حضور ده‌ها تن از روزنامه‌‎نگاران، شخصیت‎های فرهنگی و سیاسی، در کابل گرامی‎داشت شد.
روزنامۀ ماندگار شش سال پیش با صاحب‎امتیازی احمدولی مسعود شخصیت سیاسی کشور و مدیر مسوولی روح‎الامین امینی، به تاریخ شانزدهم حمل ۱۳۸۸ نخستین شمارۀ خود را برون داد و خطوط نشراتی و استراتژی کاریِ خود را در نخستین شماره ارایه کرد. پس از مدت کوتاهی، نظری پریانی مسوولیت این روزنامه را بر عهده گرفت.
mnandegar-3در این مراسم، بیش از صدتن از روزنامه‎نگاران و نویسنده‏‎گان مطرح، مدیر مسوولان روزنامه‎های معروف از جمله هشت صبح، ویسا، آرمان ملی، رییس روزنامه‎های دولتی، دست‏‎اندکاران رسانه‎های تصویری و مسوولان نهادهای مدافع از حقوق خبرنگاران اشتراک کرده بودند.
سخنرانان در این محفل، روزنامۀ ماندگار را یکی از تأثیرگذارترین رسانه‎های نوشتاری افغانستان عنوان کردند و تأکید کردند که این رسانه در شش سال گذشته در راستای آزادی بیان، حقوق بشر، جامعۀ مدنی و نهادینه‎سازی ارزش‏های دموکراتیک و ملی، گام‏‎های ارزشمندی برداشته است.
در آغاز این برنامه، نظری پریانی مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار، با خیرمقدم گفتن از مهمانان گفت که این محفل را برگزار کردیم تا کار شش سالۀ خود را مورد نقد و بررسی قرار بدهیم.
او گفت که در شش سال کار در ماندگار، به بخش‏‎هایی از وظایف و مسوولیت‎هایی‌که جامعه بر دوش ما گذاشته بود، پرداخته‌ایم.
نظری پریانی افزود که دفاع از منافع ملی، ارزش‎های جهاد و مقاومت و ارزش‎های دموکراتیک و مدرن در سرخط کار روزنامۀ ماندگار قرار داشته و علی‎رغم چالش‌ها و مشکلات فراوان تلاش کرده‎اند که از این اصول پاسداری کنند.
آقای پریانی اضافه کرد: ما در این مدت، با چالش‎ها و مشکلات جدی‎یی مواجه بودیم، اما هرگز تسلیم نشدیم؛ تطمیع نگردیدیم؛ از پا نیفتادیم و شجاعانه و مسوولانه به کارمان ادامه دادیم.
مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار گفت که ماندگار به‌گونۀ متفاوت و با خطوط نشراتی متفاوت به کار آغاز کرد و با نشانه‎گرفتن خطاها و نابسامانی‎‏های نظام، سخت‎ترین انتقادها را بر حکومت وارد کرد. خوشبختانه پس از این رویکرد ماندگار، رسانه‎‏های نوشتاری و دیداری دیگر نیز بر انتقاد و نقد تند حکومت پرداختند.
او گفت که در راستای بیان حقایق، در قاموس ماندگار هراس و ترس وجود نداشته و در این مدت انتقادهای تندی از عوامل بحران از جمله پاکستان، طالبان و جریان‎های همسو با آن‌ها داشته اند.
نظری پریانی گفت که ما تأثیر کارمان را در این مدت به وضوح مشاهده کردیم؛ در دو دوره انتخابات ریاست‎جمهوری ماندگار نقش برجسته‎یی در اطلاع‌رسانی و افشای کجروی‎ها داشت و پس از این هم در راستای برگزاری یک انتخابات شفاف، دموکراتیک و ملی تلاش خواهد کرد.
نظری پریانی با اظهار سپاس و امتنان از صاحب‎امتیاز این روزنامه گفت که بدون همکاری و حمایت آقای احمدولی مسعود، آن‏‎ها قادر به پیش بردن هیچ کاری نبودند و سرمایۀ مادی و معنوی و تشویق آقای مسعود سبب شد که ماندگار در جامعۀ رسانه‎یی کشور جای پایی برای خود باز کند.
او گفت که به دلیل رویکرد انتقادی‌یی که ماندگار بر مقام‎ها و مسوولان حکومتی داشت، حکومت یک «تبعیض ناجوان‎‏مردانه» و سازمان‎یافته را بر این روزنامه روا داشت. او به‌گونۀ نمونه از جلوگیری مقام‏‎های حکومتی از سپردن اعلان کمپنی‏ها و شرکت‎های تجارتی به این روزنامه یاد کرد و گفت که حکومت حامد کرزی از راه‎های مختلف تلاش کرد که مانع کار این روزنامه شود؛ اما احمدولی مسعود به حمایت مالی خود مجال به زانو در آمدن ماندگار را نداد.
آقای پریانی تصریح کرد که امیدواریم با تلاش‎های پی‏گیر «ماندگار را همانندنامش ماندگار سازیم.»
او به اصحاب‎رسانه‎ها و روزنامه‎نگاران اطمینان داد که هیچ چیزی مانع کار آن‎ها نخواهد شد و همچنان در راستای دفاع از منافع ملی، حاکمیت ملی، ارزش‎های دموکراتیک و ارزش‎های جهاد و مقاومت، تا پای جان خواهند ایستاد.
سپس، احمدولی مسعود صاحب‎امتیاز روزنامۀ ماندگار و رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود گفت که ماندگار به اصول و ارزش‏‎هایی‌که از پیش طرح کرده بود، متعهد باقی ماند.
او گفت که ماندگار از ارزش‎ها دفاع بی‎ترس و بی‎واهمه داشت؛ ترسی در کار نبود. این افتخار به همکاران ماندگار بر می‎گردد. او از کار رسانه‎‏های دیگر نیز ستایش کرد و گفت که همۀ رسانه‎ها مسوولیت‎شان را در برابر وضعیت کشور ایفا کرده‌اند.
صاحب‎امتیاز ماندگار گفت که در این میان، ماندگار به خاطری ماندگار شد که با ارادۀ محکم به تعهدی که داشت، پای‎بند باقی ماند.
همچنان، زبیر شفیقی مدیر مسوول روزنامۀ ویسا با تبریک هفتین سالروز نشرات روزنامۀ ماندگار، با اشاره به سخنان نظری پریانی گفت که رسانۀ جدی «دوستان و دشمنان» خود را دارد.
آقای شفیقی گفت که کار مطبوعات در افغانستان دشواری‎های فراوانی دارد و به ویژه رسانه‎یی‌که مسوولیت بازتاب یک فکر و اندیشه را بر عهده داشته باشد.
او با سپاس‎گذاری از صاحب‎امتیاز ماندگار گفت که بهتر است همه همانند آقای مسعود به جای تفنگ، با زبان منطق، گفت‎وگو و زبان سیاسی وارد میدان شوند.
عبدالحفیظ منصور، نویسنده و عضو مجلس، از سخنرانان دیگر این نشست بود. آقای منصور گفت که او سال‌ها روزنامه‌نگار بوده و قدر کار کارکنان ماندگار را می‎داند. او افزود که به دلیل روابط نزدیکی که با کارکنان ماندگار دارد، شاید او داور خوبی در خصوص کار این رسانه نباشد؛ اما تأکید ورزید که جوانان کارکن در ماندگار، او را به آیندۀ مطبوعات افغانستان خوش‎بین می‎سازد.
آقای منصور گفت که مسوول ماندگار آدم موفقی است؛ زیرا کسی که دانشکدۀ ژورنالیزم را نخوانده، شش سال پیش مسوولیت یک رسانه‏ را بر عهده می‎گیرد و موفق هم عمل می‎کند.
آقای منصور با برشمردن اهمیت و نقش کار رسانه‎ها و مطبوعات در جهان گفت که مدیریت رسانه‎‏ها شوخی نیست؛ رسانه‏ها باید بدانند که کار آن‎ها چه تبعات و نتایجی دارد.
او بر مسوولیت‎شناسی و حساسیت کار رسانه‏ها تأکید ورزید و گفت که آزادی بیان نباید بدون درنظرداشت وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی یک کشور باشد.
آصف آشنا، معاون سخنگوی ریاست اجرایی گفت که قدر شش سال تلاش، جان‎کندن و زحمت را کسی می‎داند که در اتاق خبر یک روزنامه تا ناوقت‎های شب مصروف جمع‎آوری و کسب اطلاعات تازه باشد.
او با انتقاد از حکومت پیشین گفت که آزادی بیان در سیزده سال گذشته با «توطیۀ سکوت» مواجه بود و ما دولتی داشتیم که هیچ گونه تعهدی به آزادی بیان نداشت.
او گفت که در این مدت رسانه‎ها افشاگری کردند؛ بی‎عدالتی و فساد را با بازتاب دادند؛ اما گوش ‌شنوایی نبود. آصف آشنا افزود که مسوولان حکومتی می‎گفتند هرچه می‎گویید بگویید؛ اما آزادی بیان با توطیۀ سکوت مواجه بود و این سبب شد که ما در همه عرصه‎ها ضربه بخوریم.
او ابراز امیدواری کرد که مسوولان و کارکنان ماندگار خسته نشوند و راه خویش را ادامه بدهند.
جاوید فرهاد شاعر، نویسنده و پژوهشگر مطرح کشور، از سخنرانان دیگر این نشست بود. استاد فرهاد گفت که ماندگار از روزنامه‎های مطرح افغانستان است و جایگاه خود را باز کرده است. آقای فرهاد خاطرنشان ساخت: وقتی در تلویزیون یک کار می‏کردم؛ وقتی صبح به دفتر می‎رسیدم، اولین پرسشم از ماندگار بود. می‎‏خواستم ماندگار را بگیرم و بخوانم.
استاد فرهاد افزود که زبان نوشتاری ماندگار مسوولانه است و این رسانه خطوط نوشتاری متفاوتی را ارایه کرده است. او گفت که ماندگار یک خط را میان ادبیت زبان و اطلاع‌رسانی ایجاد کرده است.
استاد جاوید فرهاد افزود که نویسنده‎‏گان و خبرنگاران ماندگار در کاربرد واژه‎گان فارسی کوشا هستند؛ همین مسأله مایۀ دلگرمی خواننده‏‎گانش شده است. آقای فرهاد اضافه کرد که ماندگار در حوزۀ ویرایش جدی عمل می‎کند؛ زبان ماندگار زبان اثرگذار است؛ همین مسأله ماندگار را ماندگار کرده است.
استاد فرهاد با اظهار امتنان از صاحب‎امتیاز ماندگار گفت که احمدولی مسعود تا این دم سنگر کاغذی ماندگار را رها نکرده است.
حشمت رادفر از روزنامه‌نگاران مطرح در این برنامه گفت که من با تجربه‎یی‎که در عرصۀ روزنامه‎نگاری دارم، درک می‎‏کنم که کار ماندگار چقدر دشوار بوده است. او گفت که رسانه‎ها در افغانستان نسبت به بخش‎های دیگر موفق عمل کرده‏اند. آقای رادفر افزود که در چندماه پسین ما روزنامه‎نگاران «غم‌نامه»می‎نویسیم.
حشمت رادفر افزود که ماندگار از هنگام تأسیس تا اکنون به صلابت عمل کرده و فرازها و فرودهای زیادی را پیموده است.
استاد غلام محمد محمدی، تاریخ نگار و نویسنده در این برنامه گفت که من از خواننده‎گان جدی ماندگار هستم و می‌خواستم در مقاله‎یی تلاش‎ها و زحمات ماندگار را بررسی نمایم؛ اما متأسفانه نشد.
او گفت که زبان ماندگار برای بسیاری‎ها غیرقابل تحمل است. از همین‌رو خطراتی نیز در برابر این روزنامه وجود دارد.
دکتر زیوری استاد دانشگاه و فعال سیاسی که از سخنرانان این نشست بود، هشدار داد که رسانه‎ها با توطیه‎هایی مواجه هستند و باید هوشمندانه گام بردارند.
دکتر شمس‏‎الحق آریانفر رییس روزنامه‎های دولتی، با تشریح انواع رسانه‎‏های نوشتاری در افغانستان گفت که ماندگار به معنای واقعی کلمه روزنامۀ آزاد و متکی بر منافع ملی و ارزش‎های ملی بوده است.
دکتر آریانفر گفت که پرداختن به مسایل فلسفی، تاریخی و اجتماعی، ماندگار را به یک روزنامۀ متفاوت بدل کرده است.
رییس روزنامه‎های دولتی گفت که تحلیل‎های ماندگار آگاهی‎بخش و سازنده بوده و بر فضای سیاسی نقش سازنده و اثر گذار داشته است.
حامد پویا رییس مرکز بازار رسانه‏های افغانستان آخرین سخنران این برنامه بود. آقای پویا با ستایش از کارکردهای روزنامۀ ماندگار گفت که ماندگار شجاعانه و بی‎طرفانه مسایل را مطرح کرده است.
او با برشمردن تهدیداتی که متوجه روزنامه‎نگاران و خبرنگاران است، گفت که حکومت وحدت ملی به آزادی بیان متعهد نیست.
در پایان این برنامه، با اهدای ستایش‎نامه‎هایی، از تلاش‎‏ها و زحمات، مدیر خبر، ویراستار، گزارشگران، نویسنده‎گان و همکاران قلمی روزنامۀ ماندگار، تقدیر به عمل آمد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.