ژنرال بابه‌جان فرمانده امنیۀ بدخشان: جنگ بدخشان بر سر معادن و مواد مخدر است

گزارشگر:گفت‌و گو کننده: هارون مجیدی/شنبه 29 حمل 1394 - ۲۸ حمل ۱۳۹۴

– با سپاس از این‌که برای انجام این گفت‌وگو برای ما فرصت می‌دهید. در نخست اگر بگویید بدخشان چرا و از چه زمانی نا امن شده است؟
ولایت بدخشان از چهار سال بدین‌سو نا امن است و این بار اول نیست که نیروهای امنیتی در این ولایت ضربه دیده‌اند.
ولایت بدخشان با سه کشور پاکستان، چین و تاجیکستان هم مرز است که نزدیک بودنش با پاکستان سبب شده تا همواره مخالفین و بنیادگرایان mnandegar-3استفاده ببرند و راه وصل خود را با آسیای میانه از بدخشان
انتخاب کنند.
راه‌های توپ‌خانه و چترال فاصلۀ بسیار نزدیک برای رسیدن به چین و آسیای‌میانه برای مخالفین است که همواره از همین مسیر استفاده می‌برند.
-در کنار این موارد، چه کسانی در داخل برای نا امن‌سازی بدخشان کار می‌کنند و دست دارند؟
در بدخشان مافیای موادمخدر حضور دارد؛ جنگ بالای معادن در این ولایت جریان دارد که هر طرف تلاش می‌کند تا از معادن به نفع شخصی خود استفاده ببرد؛ این استفاده‌کننده‌گان شامل زورمندان و کسانی که در داخل دستگاه دولت هستند، می‌شود.
اینان به گونۀ عمل کرده‌اند که در ساختن ابتدایی طالبان و استفاده از آنان نقش دارند و منافع خود را در ناامنی بدخشان می‌بینند.
– اینان چه کسانی اند؟
این چهره‌ها برای همه معلوم است و ده‌ها بار حوادثی در بدخشان اتفاق افتاده که به همه هم در دولت و بخش‌های دیگر، هویت‌شان مشخص شده است. اینان دوسیه‌های زیادی دارند و مردم آنان را می‌شناسند.
– اسنادی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده نشان می‌دهد که عبدالله ناجی رییس فعلی شورای ولایتی بدخشان با طالبان هم‌دست بوده و در نا امنی‌های اخیر نقش داشته است، این موارد چقدر دقیق است؟
رییس شورای ولایتی بدخشان حتا در ماه حوت سال ۱۳۹۱ خورشیدی، به اتهام ارتباط داشتن با طالبان زندانی شده بود که بر اساس وساطت موسفیدان از زندان رها شد. همکاری‌شان رییس شورای ولایتی با طالبان ادامه داشته و جرم که یکی از ساحات نا امن است، ناجی از همان جا است و روابط زیادی با نیروهای مخالف دارد.
مواردی دیگری نیز وجود دارد که در دوسیۀ رییس شورای ولایتی درج است و من در آن زمان این جا نبودم.
– بیشتر کدام ولسوالی‌های بدخشان نا امن و زیر تهدید است؟
ولسوالی‌های جرم، وردوج، یمگان و کران‌ومنجان نا امن هستند و ما برنامه‌های گسترده برای امن‌سازی این ولسوالی‌ها داریم.
امنیت در ولسوالی‌های دیگر بدخشان فوق‌العاده خوب است و مخالفین حضور ندارند و همه ضربه خورده‌اند؛ از زمانی که من به عنوان قومندان امنیه به بدخشان آمده ام، ۱۹ گروپ از مخالفین به دولت پیوسته، بالاتر از صد نفر کشته، زخمی و اسیر از طالبان داشته‌ایم که۱۶۰ نفر از طالبان با سلاح‌های دست داشتۀ خود به دولت تسلیم شده‌اند؛ موجودیت معادن، نزدیک بودن‌شان به پاکستان و کشورهای آسیای میانه، وضعیت امنیتی را در بدخشان مختل ساخته است.
– هویت کسانی‌که در مقابل نیروهای امنیتی افغانستان می‌جنگند مشخص شده است؟
ما بیشتر از پنجاه تن از اعضای خانوادۀ مخالفین را دستگیر کرده‌ایم که به مرکز فرستاده شده‌اند و شمار تلفاتی که در ولسوالی تگاب به مخالفین وارد شد، چچینی‌ها، پاکستانی‌ها، تاجیکستانی‌ها، ازبیکستانی‌ها و قرغزی‌ها در میان آنان است.
-شما پیش از این گفته‌اید که کسانی هستند که زخمیان مخالفین را در بدخشان و بیرون از بدخشان برای تداوی انتقال می‌دهند و با آن همکاری می‌کنند، این افراد چه کسانی اند؟
کسانی هستند که مثلاً قومندان شمس یکی از مخالفین را جهت تداوی به کابل انتقال دادند و دوباره به بدخشان آوردند.
– چه کسانی هستند؟
شما خود قضاوت کنید کی‌ها هستند که اینان را تداوی می‌کنند و انتقال می‌دهند.
– گفته شده که شماری از نماینده‌گان مردم بدخشان در مجلس نیز در نا امنی‌های این ولایت دست دارند، شما چقدر می‌پذیرید و اگر از این نماینده‌گان نام ببرید؟
ما به تاریخ پانزده همین ماه برادر صفی‌الله مسلم را که قتل کرده بود و مردم طی یک گردهم‌آیی قطع‌نامه صادر کردند و خواستار دستگیرش شدند، ما دستگیر کردیم و بعداً آقای مسلم دست به تشکیل گروپ وکلای بدخشان زدند و تلاش کردند تا ما برادرش را گرفتار و به سارنوالی تسلیم نکنیم؛ حتا فشارهای زیادی بالای سارنوال آوردند و با فشارهایی‌که وارد کردند ما این مجرم را دستگیر کرده و به سارنوالی سپردیم که از همین تاریخ به بعد این‌ها دست به توطیه در برابر من زدند.
-گفته شده که فشارها به گونۀ بوده که حتا دادستانی از پذیرفتن این دوسیه خودداری می‌کرده است.
طبعاً و در بدخشان قضایایی‌که رُخ داده که فعلاً وقت و زمان پرداختن به آن نیست؛ اما، در آینده مشکلاتی که بالای مردم آورده شده را افشا خواهیم کرد و در خدمت مردم خواهیم بود.
– دلیل مخالفت با حضور شما به عنوان فرمانده ولایت بدخشان چیست؟
دلیل همین که قاتل و مافیای مواد مخدر را دستگیر نکنیم که ما چند نفر را دستگیر کرده‌ایم که از اقارب این‌ها بوده است.
زمانی که ما قاتل، قاچاق‌چی، اخاذی‌ها و استخراج غیر قانونی معادن را جلوگیری نکنیم، پس چطور می‌توانیم برای مردم کار کنیم و زمانی‌که جلو کارهای غیر قانونی آنان را می‌گیریم با مشکل مواجه می‌شویم.
شما در جریان هستید که یک ماه پیش ۱۶۵ عراده موتر قاچاق سنگ لاجورد را به کمرگ کابل انتقال دادیم و بالاتر از یک صدو چند هزار سیر سنگ لاجورد در معادن بهارک بنابر تصمیم شورای امنیت تحت نظر سارنوالی مهر و لاک شده است؛ زمانی که ما از این کارها جلوگیری می‌کنیم آنان منافع شخصی خود را در خطر دیده و در مقابل ما دسیسه می‌سازند و اگر با آنا سازش کنیم، هیچ اتفاقی رُخ نمی‌دهد.
– شما پیش از این گفته‌اید که شماری از نماینده‌گان مردم بدخشان در مجلس در کارهای شما دخالت می‌کنند اگر برای خواننده‌گان ما از این نماینده‌گان نام ببرید؟
بلی، قومندانی امنیه بدون حوزه‌ها و مأموریت‌ها ۲۷ واحد اداری دارد که همه وابسته به این نماینده‌گان است و هیچ‌کسی را به غیر از بدخشان قبول ندارند و توسط اینان تعیین می‌شوند و حتا در ماه حمل کسانی‌که از طرف وزارت منظوری دارند و از جاهای دیگر آمده اند، مانع می‌شوند.
– از این وکلا اگر نام ببرید؟
ببینید بیشتر گفتم، زمانی که ما قاتلی را دستگیر می‌کنیم با چه مشکلاتی روبرو می‌شویم و کارهای دیگر را خود تصور کنید.
اینان به خاطر کمپاین انتخاباتی‌شان و اینکه به نفع خود استفاده کنند، در تغییر و تبدیل کسانی که برای شان بلی‌گو باشند تلاش می‌کنند؛ ولوکه این فرد بی‌دانش و غیر مسلکی هم باشد، در تقرر آن نقش دارند.
– پیش از این‌که شما به عنوان فرمانده امنیه به ولایت بدخشان بروید، شمار زیادی از جنگ‌افزار توزیع شده، این مورد چقدر دقیق است و شما برای جمع‌آوری این جنگ‌افزارها چه کاری کرده‌اید؟
بلی درست است و این افراد هم ارتباط به همین اشخاص زورگو می‌گیرد. این زورمندان به صورت گسترده در بدخشان سلاح توزیع کرده‎اند که امروزه جمع‌آوری این جنگ افزارها ما را با چالش روبرو کرده است.
ما یک مقدار زیادی از این جنگ‌افزار را جمع‌آوری کرده‌ایم ولی تا هنوز هم نزد شماری‌ها وجود دارد.
– شماری از وکلا شما را به عدم مدیریت متهم می‌کنند و می‌گویند که این مورد سبب شده است تا نیروهای امنیتی تلفات بیشتر بدهند؟
حادثه‌یی‌که اتفاق افتاده مربوط به ارتش ملی می‌شود که سوق و ادارۀ این نیروها مربوط به خودشان می‌شود.
اتهامی را که بالای من وارد می‌کنند، عاری از حقیقت است و در حادثۀ خوستک هیچ‌گونه ارتباطی ندارم؛ اینان تا هنوز تشخیص نداده‌اند که سوق ادارۀ اردو و پولیس از کجا صورت می‌گیرد.
-گفته شده که توسط همین افراد زورگو به نیروهای طالبان در بدخشان نیز جنگ‌افزار توزیع شده است؛ اطلاعات شما در این زمینه چیست؟
در رابطه به سلاح و تجهیزات باید بگویم که پیش از آمدن من به عنوان قومندان امنیه در بدخشان توزیع شده بود؛ شما می‌دانید که در هر نقطۀ افغانستان سلاح وجود دارد و به گونه‌یی که باید جمع‌آوری می‌شد، نشده و ما نیز برای جمع‌آوری این سلاح‌ها در بدخشان تلاش می‌کنیم.
-در پایان هفتۀ گذشته، نورالحق علومی وزیر داخله برای بررسی وضعیت امنیتی به بدخشان سفر کرد، آقای علومی چه برنامه‌هایی را با شما شریک ساخت؟
وزیر صاحب امور داخله در ارتباط به بازدید از پوسته، هم‌دردی و احوال‌گیری از نیروهای پولیس آمده بودند؛ از خطوط اول در ولسوالی‌های جرم، وردوج و بهارک دیدن کردند و هدایات لازم را به مسوولین دادند.
گفته شده قرار است فردا رییس جمهور و یا یکی از مسوولین بلندرتبۀ دولت برای هم‌دردی با مردم و نیروهای امنیتی در بدخشان به این ولایت بیایند.
در مورد جنرال ویسا فرماندۀ ارتش در شمال اظهاراتی وجود دارد. حتا عده‎یی او را به حمایت از طالبان در شمال متهم می‎کنند. در مورد اخیر هم اتهاماتی بر جنرال ویسا وارد است. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟
در مورد جنرال صاحب ویسا کدام گفتنی مشخص ندارم. چون زمانی‌که من آمده ام، آنها در مزارشریف تشریف دارند و از دو ماه به این طرف تقاعد کرده اند.
اما این مورد مربوط به مسوولین جزوتام‌های اردوی ملی می‌شود که در این زمینه چه کاریی را انجام داده اند که از خودشان باید پرسیده شود.
– در روزهای اخیر عطا محمد سرپرست ولایت بلخ گفته است که حلقاتی در درون حکومت می‌کوشند تا ولایات شمال نا امن شود، نگاه شما در این مورد چیست؟
با دیدگاه‌های آقای نور کاری ندارم؛ اما، هر زمانی‌که کسی بخواهد یک ولایت و یا ساحه‌یی را نا آرام بسازد، تا زمانی‌که مردم محل با آنان همکاری نکنند، جرأت انجام این کار را نمی‌داشته باشند.
– شما برای جلوگیری از نا امنی‌های بیشتر در بدخشان چه برنامه‌هایی را روی دست دارید؟
ما در ولسوالی‌های بدخشان کارهای زیادی را برای جلوگیری از ناامنی بیشتر انجام داه‌ایم که برای مردم معلوم است.
در مورد تصفیۀ طالبان، جمع‌آوری سلاح از نزد افراد غیر مسوول، جرایم جنایی و دستگیری متهمین کارهای زیادی را انجام داده‌ایم و در آینده نیز برای آرام به سر بردن مردم برنامه‌های پیش‌گیرانه داریم.
– برای جلوگیری از نفوذ داعش در بدخشان چه تدابیری روی دست دارید؟
می‌دانید که طالب، داعش، القاعده و هر کس دیگری که است همه دشمنان مردم افغانستان هستند و هر کسی که در برابر مردم افغانستان سلاح بردارد و از هر طریقی بخواهد که مردم را بکشد، تروریست است و تروریستان دشمنان مردم افغانستان هستند.
ما برای جلوگیری و گسترش هر نیروی مخالف برنامه‌های منظم را روی دست گرفته‌ایم.
-خواست تان از مردم بدخشان به عنوان فرمانده امنیه این ولایت چیست؟
ما از مردم بدخشان می‌خواهیم تا نیروهای امنیتی خود را حمایت کنند؛ آن چیزی‌که طالبان می‌گویند را نپذیرند و با دشمنان خود همکاری نکنند و جای ندهند تا خون نا حق فرزندان خودشان ریختانده نشود؛ کوشش کنند در بازسازی و آرامش وطن همکاری داشته باشند.
-ممنون از این که وقت گذشتید.
تشکر از شما هم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.