آفت؛ زخم باستانیِ خطرناک و مردم‌آزار

گزارشگر:سه شنبه 1 ثور 1394 - ۳۱ حمل ۱۳۹۴

بخش نخست

mnandegar-3آفت، بدون شک شایع‌‌ترین و دردناک‌ترین زخم‌های حفرۀ دهان است و افراد بسیاری به‌طور روزمره با دردسرهای ناشی از آفت دست به گریبان هستند. پرسشی که برای اغلبِ افراد پیش می‌آید این است که آفت اساساً چیست و چه‌طور ایجاد می‌شود. مهم‌تر از همه این‌که چه‌طور باید آفت را درمان کرد. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که زیاد آفت می‌زنند، به احتمالِ فراوان پاسخ پرسش‌های خود را در این مقاله خواهید یافت.
آفت چیست؟
آفت زخمی‌ست کوچک و کم‌عمق که در بافت‌های نرم حفرۀ دهان (مثلاً داخل گونه، مخاط داخلی لب‌ها یا روی کام نرم) یا در قاعدۀ زبان تشکیل می‌شود. برخلاف زخم‌های تب‌خال، آفت هرگز روی سطح خارجی لب ایجاد نشده و مسری هم نیست. آفت زخمی‌ست گرد یا بیضی‌شکل که مرکز آن سفید یا زرد بوده و حاشیۀ آن سرخ رنگ است. معمولاً یکی دو روز قبل از تشکیل آفت، شما در همان ناحیه احساس سوزش یا خارش خواهید داشت. این زخم معمولاً بسیار دردناک است و اغلب غذا خوردن و گاهی صحبت کردن را با اشکال روبه‌رو می‌کند. از ابتدای تشکیل آفت تا اواسط دورۀ آن، درد افزایش یافته و پس از آن به تدریج کاهش می‌یابد.
دورۀ آفت معمولاً یک و گاهی دو هفته است و پس از طی این دوره، خودبه‌خود بدون برجای گذاشتن اثری بهبود می‌یابد. آفت‌ها اغلب کوچک هستند اما برخی افراد دچار آفت‌های بزرگی می‌شوند که بزرگ‌تر و گودتر از آفت‌های کوچک بوده (قطر آن‌ها بیش از یک سانتی‌متر است) و گاهی تا ۶ هفته بهبود نمی‌یابند. جای زخم این آفت‌ها بعد از برطرف شدن باقی می‌ماند. حالت دیگر، آفت‌های تب‌خالی (هرپتیک) هستند. این آفت‌ها بسیار کوچک و نوک‌سوزنی بوده و در دسته‌های ۱۰ تا ۱۰۰ تایی دیده می‌شوند. این آفت‌ها بیشتر در دوران پیری بروز کرده و مثل آفت‌های کوچک بهبود می‌یابند. توجه کنید که این آفت‌ها هیچ ربطی به بیماری تب‌خال و ویروس HSV نداشته و صرفاً شکل ظاهری آن شبیه زخم‌های تب‌خال است.
زخم باستانی پُردردسر
آفت یکی از بیماری‌هایی‌ست که قرن‌هاست بشر را به دردسر انداخته است. آفت از کلمۀ یونانی «آفتا» به معنی زخم مشتق شده است. در کتاب پزشکی بقراط حکیم دربارۀ این بیماری و راه‌های درمانِ آن صحبت شده است. تحقیقات نشان داده تقریباً ۲۰ درصد از مردم در کل دنیا آفت می‌زنند. این رقم در برخی جوامع ۵ درصد بوده و در برخی‌ جاها به ۶۶ درصد نیز می‌رسد. بنابراین می‌توان آن را شایع‌ترین بیماری مخاط دهان در کل دنیا نام‌گذاری کرد. اغلب مردم تا پیش از ۳۰ساله‌گی یک‌بار آفت را تجربه کرده‌اند.
منبع: مجلۀ سیب

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.