ریاست اجرایی: اختلاف غنی و عبدالله در خصوص ریاست کمیسیون اصلاحات انتخاباتی پابرجاست

گزارشگر:سه شنبه 1 ثور 1394 - ۳۱ حمل ۱۳۹۴

سخنگوی رییس اجرایی اعلام کرد که اختلافات در خصوص تعین رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی همچنان پابرجاست.
اشرف‌غنی، شکریه بارکزی نماینده پارلمان را به عنوان رییس کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی افغانستان معرفی کرده اما با مخالفت رییس اجرایی روبرو شده است.
پس از گذشت بیش از ۳ ماه از ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، این کمیسیون به دلیل اختلافات رییس‌جمهور و رییس اجرایی هنوز کار خود را به DAFC1FE1-8B82-4541-87FE-77AF7D3F7A0B_cx0_cy2_cw0_mw1024_s_n_r1صورت رسمی آغاز نکرده است.
جاوید فیصل معاون سخنگوی رییس اجرایی در این مورد گفت: اختلافات میان اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله بر سر چگونگی تشکیل کمیسیون اصلاحات انتخاباتی حل شده، اما این اختلافات در مورد تعیین رییس این کمیسیون هنوز به قوت خود باقی است.
وی افزود: رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان برای آغاز به کار کمیسیون اصلاحات انتخاباتی در سریع‌ترین زمان ممکن به صورت مشترک کار می‌کنند و در تمامی موارد به جز تعیین رییس این کمیسیون به توافق رسیده‌اند.
براساس توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی، کمیسیون مستقل اصلاحات انتخاباتی برای اصلاح نظام انتخابات افغانستان تشکیل شود.
محمد اشرف غنی برای ایجاد اصلاحات بنیادی در نظام انتخاباتی افغانستان فرمان ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تحت ریاست شکریه بارکزی با ۱۵ عضو علاوه بر یک نماینده از سازمان ملل، را صادر کرده بود.
وظیفه کمیسیون اصلاحات انتخاباتی اصلاح قانون انتخابات و حل مشکلات در انتخابات ریاست‌جمهوری است.
با این وجود، کارشناسان حوزه انتخاباتی علاوه بر تأکید بر اصلاح نظام انتخابات افغانستان معتقدند که معیار برای تعیین رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی باید بی‌طرفی، فهم و توان کاری باشد.
آنان همچنان گفته‎اند که باید رییس کمیسیون از جانب اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی برگزیده شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.