اعضای مجلس و فعالین مدنی: کمک به داعش خیانت ملی است

گزارشگر:هارون مجیدی/ چهار شنبه 2 ثور 1394 - ۰۱ ثور ۱۳۹۴

mnandegar-3شماری از اعضای مجلس نماینده‌‌گان و فعالان مدنی کمک مالی شورای امنیت به گروه داعش را خیانت ملی دانسته می‌گویند، کمک به دشمن به معنای آوردن شعله‌های آتش به درون خانه‌های شهروندان افغانستان است.
آنان گروه داعش را دشمن بشریت بیان کرده می‌گویند که اگر کسانی در درون نظام سیاسی افغانستان بخواهند به این گروه کمک کنند، جنایت بشری را مرتکب شده اند.
عبدالرحیم متین والی پکتیکا گفته است که شورای امنیت ملی دوصد هزار دالر امرکایی را به خانواده‌های گروه داعش در ولسوالی برمل کمک کرده است.
آقای متین همچنان گفته است که او بارها حضور اعضای این گروه را در پکتیکا و شماری از ولایات دیگر به شورای امنیت ملی گزارش دادده بود؛ اما هیچ‌گونه توجهی صورت نگرفته است.
این درحالی است که گروه داعش مسوولیت حمله خون‌بار در ولایت ننگرهار را به عهده گرفت. در این حمله ۳۴ غیرنظامی کشته و ۱۰۸ تن دیگر زخم برداشتند.
فرهاد عظیمی عضو مجلس نماینده‌گان می‎گوید که باید منتظر اثبات این اتهام بود؛ اما اگر این کار صحت داشته باشد، برخلاف منافع ملی افغانستان است؛ گروه داعش و طالبان دشمنان مردم افغانستان هستند و اگر پولی از طرف دولت به این گروه‌ها داده می‌شود در واقع خیانت ملی است.
آقای عظیمی می‌افزاید: کسانی که به منافع ملی افغانستان خیانت می‌کنند، باید مطابق به قانون جزای افغانستان با آنان برخورد صورت گیرد.
این عضو مجلس خاطر نشان می‌کند که سر و صدای گروه داعش هر روز در افغانستان بلند می‌شود و پذیرفتن حملۀ ننگرهار توسط این گروه به این معنا است که داعش در افغانستان پیدا شده و دولت باید برای از میان برداشتن این گروه‌ها کارهای لازم را انجام دهد.
آقای عظیمی می‌گوید: فعلاً کسانی‌که به نام داعش هستند، کسانی اند که از گروه طالبان جدا شده اند و اگر جلو این نیروها گرفته نشود به مخالفان بالقوه و بالفعل تبدیل خواهند شد.
این عضو مجلس باور دارد که در افغانستان کدام گروه جدیدی به میان نخواهد آمد و تنها کسانی که با طالبان بودند، تغییر جهت و بیرق داده و طرف داعش رجوع خواهند کرد.
در این حال، ذکریا ذکریا عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید: هر نوع سازش با دشمن خطرات زیادی به آیندۀ افغانستان دارد و اگر بر فرض اینان به دشمن کمک می‌کنند، گناه بزرگی را مرتکب می‌شوند.
این عضو مجلس تصریح می‌دارد که کمک به گروه داعش به این معنا است که ما شعله‌های آتش را به خانواده‌های شهروندان‌مان می‌آوریم.
آقای ذکریا خاطر نشان می‌کند: «اگر این کمک‌ها به دشمنان مردم افغانستان صورت نمی‌گیرد و به عنوان شایعه پخش می‌شود نیز نتایج زیان‌باری دارد که اعتماد مردم از میان می‌رود و مردم به حاکمیت و نظام بی‌باور می‌شوند که به همۀ این موارد باید پاسخ داده شود.»
آقای ذکریا تأکید می‌کند که داعش یک گروه ایدیولوژیک و استراتیژیک است و می‌خواهد دولت‌های حاکم را از میان بردارد و خود قدرت را به دست آورند.
او می‌گوید: نهادهای امنیتی افغانستان باید برنامه‌های دراز مدت برای مبارزه با این گروه داشته باشند و منابع مالی این گروه را که استفاده از معادن و مواد مخدر در افغانستان است از میان ببرند.
این عضو مجلس باور دارد که این تحرکات سبب بی‌اعتمادی میان مردم و دولت شده است و دولت برای دوباره سازی شهروندان آگاهانه گام بردارند.
هم‌چنان، عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعۀ مدنی می‌گوید که پرداختن پول از طرف دولت به گروه داعش جنایت بزرگ و غیر قابل بخشش است.
آقای رفیعی گروه داعش را دشمن بشریت عنوان کرده، می‌گوید: «تأثیرات کارهای داعش که در برابر تاریخ بشر جنایت کرده و تا حال شاهد چندین جنایت این گروه در جاهای زیادی بودیم، دردناک و ناگوار است.»
رییس مجما خاطر نشان می‌کند: اگر در درون حلقۀ سیاسی کشور، کسانی با این گروه کمک کنند، جنایت بشری را مرتکب شده اند.
آقای رفیعی با بیان این‌که دولت افغانستان همواره در کارهای خود بی‌برنامه بوده که پیامدهای زشت آن را مردم متحمل شده اند، می‌گوید: هر روز شاهد خون ریزی‌های زیادی هستیم اما در سوی دیگر، وزارت جنگ (دفاع) افغانستان به گونۀ غیر مسوولانه اداره می‌شود.
آقای رفیعی از رهبران دولت وحدت ملی می‌خواهد به تعهدی‌که در کنفرانس لندن سپرده بودند، مبنی بر این که بحث امنیت را در اولویت قرار می‌دهند توجه کنند و تعریف واضح و دقیق را از دشمن ارایه کنند تا مردم بدانند که دشمنان شان کیست.
او می‌گوید: امکانات دولتی افغانستان به‌خاطر احیای مصونیت فردی و ذهنی شهروندان استفاده شود، بد امنی‌ها تأثیر مستقیم بالای افراد گذاشته و خانواده‌های افغانستان این روزها در بی‌باوری سرگیچ کننده به سر می‌برند.
در چند ماه پسین در شماری از ولایات افغانستان کسانی که خود را منسوب به گروه دولت اسلامی شام و عراق به رهبری ابوبکر البغدادی می‌دانند، ظهور کرده اند که این مورد سبب نگرانی شهروندان شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.