«چالش شهر زیبا»؛ چالشی در دنیای مجازی برای پاک نگه‌داشتن دنیای واقعی

گزارشگر:شنبه 5 ثور 1394 - ۰۴ ثور ۱۳۹۴

mnandegar-3در روز جهانی زمین، خانه محیط زیست رنگین‌کمان در حرکتی مبتکرانه، کاربران شبکه‌های مجازی را به چالش شهر زیبا به منظور کمپاین زدودن زباله‌ها از سطح شهر به راه انداختند.
دیروز جمعه چهار ثور ۱۳۹۴ ده‌ها تن از رضاکاران و فعالان محیط زیستی با همکاری ریاست تنظیف شهرداری کابل، به جمع‌آوری زباله‌های مسیر میان دانشگاه کابل- کوته سنگی پرداختند. در این کمپاین مردمی، علاوه بر جمع‌آوری زباله‌ها، از کسبه‌کاران و اهالی محل هم برای حفظ محیط زیست سالم تعهد اخذ شد.
در این چالش از تمام شهروندان شهر کابل و از همه ی کاربران فضای مجازی دعوت به عمل آمد تا در کمپاین جمع اوری زباله ها در سطح شهر بپیوندند که در نتیجه تعداد زیادی از شهر نیشینان شهر کابل ، فعالان مدنی ، دست فروشان ، کارمندان ، دکانداران و محصلین در این کمپاین ، سهم شان را به اجرا گذاشتند . مبدا کمپاین جمع آوری زباله ها دروازه جنوبی پهنتون کابل ومقصد الی چوک کوته سنگی بود .
هدف و انگیزه ی اصلی این چالش مجازی و کمپاین محیط زیستی، دعوت هموطنان به همیاری در راستای شهری زیبا، تشویق و جلب توجه شهروندان کشور به مساله حیاتی محیط زیست و نهادینه کردن فرهنگ شهرنشینی و اصول شهروندی بود.
این در حالی است که گفته می‌شود روزانه شش هزار تن زباله توسط ریاست تنظیف شهرداری کابل به بیرون از شهر انتقال داده می شود. ولی با وجود این هم عدم همکاری شهروندان سبب شده است که میزان سرسام‌آور زباله‌ها در کوچه‌ها و سرک‌های شهر، سیمای شهر را ناپسند کند.
نفوس بیش از شش میلیون شهروند در شهر کابل هم عامل دیگری است که در کنار کاستی‌های اساسی دیگر سبب شده تامیزانآلودگی‌های محیط زیستی در این شهر هر روز بیشتر و به تبع آن میزان مضرات و آسیب‌های آن روز به روز افزون‌تر شود.
چالش شهر زیبا و کمپاین جمع‌آوری زباله‌ها از طرف خانه محیط زیست رنگین کمان به همکاری ریاست تنظیف شاروالی کابل برگزار گردیده که قرار است این کمپاین رضاکاران محیط‌زیستی از این پس هر هفته در یکی از مناطق شهر کابل برگزار شود.
گزارش از معصومه سطانی

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.