کمیتۀ مبارزه با فساد: دولت وحدت ملی برنامه‎یی برای مبارزه با فساد ندارد

- ۰۶ ثور ۱۳۹۴

دو شنبه ۷ ثور ۱۳۹۴

 

mnandegar-3کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری در گزارشی تازه اعلام کرده است که در ادارات دولتی افغانستان اراده عملی برای مبارزه با فساد اداری وجود ندارد.
در گزارش شش ماهه درباره مبارزه با فساد اداری در افغانستان که روز گذشته از سوی این کمیته منتشر شد، آمده است که در بررسی قضایای فساد اداری، نیز فساد دوباره صورت می‌گیرد و در جریان این روند شفافیت وجود ندارد.
احمدراشد بهروز، از اعضای این کمیته در یک نشست خبری در کابل گفت: «یافته‌های کمیته ما در شش ماه اخیر نشان می‌دهد که در جریان بررسی یک قضیه فساد اداری از مرحله کشف تا مرحله تحقیق و محاکم میکانیزم شفاف کاری اصلا وجود ندارد.»
آقای بهروز گفت که این گزارش در شش ماه اخیر برای دریافت پاسخی که چگونه قضیه فساد اداری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در سال‌های گذشته چه تعداد قضایای فساد اداری کشف شده، تهیه شده است.
در گزارش گفته شده که در پروسه‌های تحقیق مشکلات وجود ندارد بلکه به گفته او، نبود ظرفیت لازم و عدم آگاهی افراد از چگونگی رسیدگی به قضایای فساد اداری در ادارات از مشکلات اصلی است.
بهروز گفت: «برای پی‌گیری قضیه فساد اداری باز هم فساد وجود دارد، به این معنا که روند شفاف نیست.»
کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری در راستای آوردن شفافیت و ارایه پیشنهادات در امر مبارزه با فساد اداری در حکومت افغانستان کار کرده است و تا کنون چندین گزارش تحقیقی در موارد گوناگون منتشر کرده است.
بهروز گفت که در سطح رهبری حکومت اراده‌ برای مبارزه با فساد وجود دارد اما در سطح کاری نه، زیرا سرپرستان ادارات دولتی در راستای مبارزه با فساد مصمم نیستند.
در گزارش آمده که مسوولان بیشتر ادارات در سطح کاری اراده‌ای برای مبارزه با فساد ندارند و در امر مبارزه با فساد بی‌باور هستند.
از سویی هم گفته شده که در برخی موارد، افراد تفسیرهای نادرست از قانون دارند و بر اساس تفسیرهای شخصی به حل قضایا می‌پردازند.
مسئولان کمیته مشترک نظارت و ارزیابی می‌گویند که برای تهیه این گزارش وزارت داخله، اداره عالی تفتیش و دادستانی کل نسبتا با این کمیته همکاری کرده اما آنان می‌گویند که اداره عالی نظارت و دادگاه عالی در این باره جواب رد داده و هیچ همکاری نکرده ‌است.
بهروز از اعضای این کمیته با انتقاد از عدم همکاری دادگاه عالی در تهیه گزارش، تاکید کرد که این اداره شفافیت در پروسه رسیدگی به قضایا را زیر سوال برده است.
این کمیته همچنان گفته که در سال گذشته میلادی، سفارشاتی در امر مبارزه با فساد اداری به ادارت دولتی افغانستان و ادارت بین‌المللی در کشور ارائه کرده است.
به گفته مسوولان این کمیته، از مجموع ۳۲۳ سفارش به ادارات دولتی و نهادهای بین‌المللی در سال گذشته، ۵۳ مورد تطبیق شده است.
گفته شده که ۱۴۹ سفارش در حال تطبیق و ۳۳ سفارش نیز از سوی ادارات تطبیق نشده است.

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.