تلفات سنگین طالبان در کندز

- ۰۸ ثور ۱۳۹۴

چهار شنبه ۹ ثور ۱۳۹۴

 

نبرد سنگین میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولایت کندز وارد پنجمین روز خود شده است. مقام‌ها از کشته‌شدن ده‎هاتن از اعضای طالبان به شمول یک فرمانده محلی آن‌ها خبر می‌دهند.
جنگجویان طالبان از چند جهت بر نیروهای امنیتی در کندز فشار آورده اند. آن‌ها از استقامت‌های ولسوالی‌های امام صاحب و علی آباد و منطقه گورتپه در mnandegar-3حومه شهر، پایگاه‌های پولیس و نیروهای اردوی ملی را مورد حمله قرار داده بودند؛ اما والی کندز دیروز گفت که طالبان را عقب‎رانده اند.
محمد عمر صافی والی کندز می‌گوید که نیروهای امنیتی توانسته اند حملات مخالفین را از چندین استقامت دفع کنند: «نیروهای شجاع امنیتی ما در پنج استقامت توانستند حملات دشمن را دفع کنند و ضربات سنگینی بر آنان وارد سازند.»
تا اکنون، تلفات دقیق مخالفان مسلح دولت اعلام نشده است. آماری والی کندز با آمار وزارت دفاع و داخله متفاوت است.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله گفت: «ملا مصطفی، فرمانده مشهور طالبان همراه با ۲۷ تن از افراد خود توسط نیروهای امنیتی در شب دوشنبه در ولسوالی امام صاحب کشته شدند.»
فرمانده پولیس کندز، جنرال عبدالصبور نصرتی می‌گوید که نیروهای امنیتی با روحیه عالی می‌رزمند و اجساد ده‌ها تن از جنگجویان مخالف در میدان نبرد باقی مانده اند . فرمانده پولیس کندز ارقام متفاوتی از تلفات شورشیان و نیروهای امنیتی افغان به دست می‌دهد، اما در مورد تلفات ملکی چیزی نمی‌گوید.
نصرتی افزاید: «دشمن تا حالا ۲۳ کشته، سه نفر اسیر و حدود ۱۶ تن زخمی دارد. در این نبردها، ۵ پولیس کشته و ۶ تن دیگر زخم برداشته اند. فعلا در ساحات گورتپه و ولسوالی امام صاحب عملیات داریم. نیروهای امنیتی هم دفاع می کنند و هم در حال تهاجم اند. ما در نقاطی که دشمن حمله کرده، تهاجم خود را شروع کرده ایم تا آنان را از ساحات متذکره بیرون کنیم.»
در حال حاضر یک تعداد از نیروهای تازه نفس از کابل و مزارشریف نیز وارد کندز شده اند تا نیروهای امنیتی مستقر در این ولایت را در مقابله با مخالفین حمایت کنند.
جنرال زمری پیکان، فرمانده امن و نظم عامه وزارت امور داخله که در راس این قوا به کندز رفته است، می‌گوید که حملات شورشیان حتما به عقب زده خواهد شد: «نیروهای اردو، پولیس و امنیت ملی توانستند از حملات بسیار بی‌رحمانه دشمن جلوگیری کنند . نیروها از فرقه ۱۱۱ کابل و قطعات و جزوتام‌های مزارشریف نیز به اینجا رسیده اند.» زمری پیکان از حضور جنگجویان خارجی در صفوف شورشیان سخن می‌گوید.
با این حال، رییس شورای ولایتی کندز برخلاف اظهارات والی این ولایت می‌گوید که طالبان مسلح در پنج کیلومتری این شهر قرار دارند.
محمد یوسف ایوبی روز سه شنبه گفت، شصت و پنج درصد خاک ولایت قندز تحت تصرف طالبان مسلح قرار دارد.
وی گفت، درگیری در حال حاضر در چندین ولسوالی این ولایت جریان دارد.

او گفت: در حدود ۹۵ درصد ولسوالی دشت ارچی بدست طالبان است؛ ۹۰ درصد ولسوالی چهاردره به دست طالبان است؛ در پنج کیلومتری مقر ولایت طالبان مسلح قرار دارند و ۷۵ درصد ولسوالی امام صاحب در کنترل طالبان قرار دارد.
جنرال مراد علی مراد فرماندۀ زمینی ارتش که هم اکنون عملیات نیروهای امنیتی را در کندز رهبری می‎کند گفته است، همانطوری‌که انتقام سربازان ارتش در ولایت بدخشان را از طالبان گرفته‎اند، در کندز نیز طالبان را به خاک و خون خواهند کشاند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.