قطر: به دنبال تأمین صلح در افغانستان هستیم

- ۱۳ ثور ۱۳۹۴

دو شنبه ۱۴ ثور ۱۳۹۴

 

در پی تکذیب آغاز مذاکرات صلح در کنفرانس قطر توسط طالبان و مقامات دولتی، معاون وزیر امور خارجه قطر از تمایل کشورش برای کمک به تأمین صلح افغانستان خبر داد.
یوسف بن خلیفه عبدالله الساده معاون وزیر امور خارجه قطر در امور کشورهای آسیایی، گفت: دوحه که میزبان هیأت‌های مختلف از افغانستان، پاکستان mnandegar-3و طالبان افغانستان است، می‌خواهد در تأمین صلح در افغانستان کمک کند.
معاون وزیر امور خارجه قطر در امور کشورهای آسیایی افزود: قطر این نشست را برای کاهش اختلافات میان مقامات دولت کابل و طالبان افغانستان برگزار کرده است که در این نشست نحوه آغاز مذاکرات صلح افغانستان مورد بررسی قرار گیرد.
این اظهارات در حالی انجام شده است که طالبان سخنانی که مبنی بر آغاز مذاکرات صلح با دولت کابل مطرح شده را رد کرده و در همین رابطه با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشتند:
شرکت هیأت امارت اسلامی در این کنفرانس به منزله آغاز گفت‌وگوهای صلح یا مذاکراتی در این مورد نیست.
همچنین معاون اول شورای عالی صلح افغانستان نیز گفته بود: در این کنفرانس نماینده‌گان پاکستانی و دیگر کشورها نیز حضور دارند. همچنین عطاالله لودین به صورت شخصی در این کنفرانس شرکت می‌کند نه به نمایندگی از شورای عالی صلح افغانستان.
وی افزود: این کنفرانس غیررسمی که از سوی مؤسسه با نام «پگواش» برگزار می‌شود، به معنای آغاز گفت‌وگوهای رسمی صلح با طالبان افغانستان نیست.
در این کنفرانس هشت نفر به نمایندگی از طالبان و حزب اسلامی و حدود ۲۰ نفر نیز به نمایندگی از افغانستان حضور دارند.
گفتنی است که گفت‌وگوهای صلح در این نشست مطرح نیست و نمایندگان طالبان و افغانستان نظرات خودشان در رابطه با صلح را مانند نشست‌های فرانسه و جاپان مطرح می‌کنند.
اجمل عبید عابدی سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان نیز در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته بود که اعضای شورای عالی صلح به صورت شخصی در این نشست شرکت کرده‌اند و انتظار نمی‌رود که گفت‌وگویی در راستای صلح صورت بگیرد.
برخی از کارشناسان معتقدند که اقدامات شتاب‌زده اشرف‌غنی مبنی بر بهبود روابط با اسلام‌آباد برای بر سر میز مذاکره کشاندن طالبان افغانستان نیز به نتیجه مطلوبی نرسیده و دستاوردهای وی در هند نیز در هاله‌ای از ابهام است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.