چــه‌گـــونــه محیط کار را بهینه کنیـم؟

- ۱۸ ثور ۱۳۹۴

شنبه ۱۹ ثور ۱۳۹۴

 

mnandegar-3بخش سوم

احسان امینایی چترودی
با چند گلدانِ کوچک طراوت را به محیط کار اضافه کنیم. همان‌طور که گفته شد، بخش عمدۀ زمانِ ما در محل کار می‌گذرد، پس اندکی هزینه کردن برای آن ارزشش را دارد. از آن مهم‌تر این‌که این ایده می‌تواند به عنوان بخشی از فرهنگ سازمانی(organization culture) درآید و دیگران را هم به تقلید از ما تشویق کند. در نهایت به صورت خودکار محل کاریِ «سبز» و دل‌پذیر خواهیم داشت. ایدۀ دوم ترغیب دوستان به تفکیک زباله‌ها به‌ویژه کاغذباطله‌ها برای بازیافتِ دوباره است.
نقش موسیقی‌های ملایم در کاهش تنش و ناهنجاری‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. از وجود معجزه‌آسای آن در محیط کاری غافل نباشیم. با هماهنگی با همکاران و با میزان صدایی که مخلِ کار دیگران نباشد در محیط کار به‌ویژه در ساعات پایان کار می‌توانیم از آن بهره بگیریم.
از هر مناسبتی برای با هم بودن، بهره گیریم. جشن تولد، ازدواج، افتتاح و اتمام پروژه‌ها همه‌گی می‌توانند بهانۀ خوبی برای جشن گرفتن و شاد بودن باشند. گاهی همکاران را به خوردنی یا نوشیدنی هرچند مختصر دعوت کنیم و از نظرات و خلق‌وخوی آن‌ها آگاه شویم. خیلی از تنش‌ها به خاطر عدم شناختِ کافی از یکدیگر روی می‌دهد و در شوک‌هایی که در زنده‌گی همچون از دست دادن نزدیکان روی می‌دهد، در کنار یکدیگر باشیم. از سه نیروی مخرب و ویران‌گر چه در محل کار چه در زنده‌گی شخصی برحذر باشیم و آن‌ها را به حداقل ممکن برسانیم. این سه نیروی اهریمنی، خشم و کینه و نفرت است. در کوتاه‌ترین زمان ممکن کدورت‌ها را برطرف کنیم.
در انتقال تجربیات و دانشِ خود به دیگران تعلل نکنیم. این کار علاوه بر ایجاد دوستی بیشتر در سازمان، سازمان را به یک مدرسه و محیط یادگیری تبدیل می‌کند که در آن افراد احساس پوچی نمی‌کنند. منابع گوناگون و تازه‌های فناوری را به یکدیگر بیاموزیم، اگر به خصوص در مورد کار مشترک‌مان به مطلبی در وب‌سایت یا روزنامه و مجله‌‌یی برخوردیم، آن را برای همکاران ایمیل کنیم.
در مورد افراد تازه‌وارد به سازمان پیش‌داوری نکنیم، به آن‌ها فرصت و یاری دهیم تا خود را با شرایط وفق دهند. هم سازمان و هم خود ما به ایده‌های جدید نیازمندیم و بدانیم که آشنایی با یکی از این افراد می‌تواند مسیر زنده‌گی ما را عوض کند و موقعیت‌های بهتری در آینده در پیش روی ما قرار دهد. بسیاری از فرصت‌های شغلی و تحصیلی را دوستان جدید ایجاد می‌کنند، پس این اصل کلیدی مدیریت را به خاطر بسپاریم «از تغییرات نهراسیم.»

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.