Isi از ارگ چه می‎خواهد؟

- ۱۸ ثور ۱۳۹۴

شنبه ۱۹ ثور ۱۳۹۴

 

رییس آی‌اس‌آی پاکستان با سفر به کابل، با رییس‌ دولت وحدت ملی افغانستان به صورت پنهانی دیدار و در مورد روند صلح گفت‌وگو کرد.
یک مقام دولتی که نخواست نامش فاش شود، گفت: جنرال رضوان اختر رییس آی‌اس‌آی روز چهارشنبه برای دیدار با رییس‌جمهور افغانستان به کابل سفر کرد.
mnandegar-3این مقام دولتی افغانستان افزود: رییس آی‌اس‌آی در دیدار با اشرف‌غنی بر حمایت کشورش برای متقاعد کردن طالبان به منظور پیوستن به روند صلح افغانستان تاکید کرده است.
این چندمین بار است که مقام‎های نظامی و استخباراتی پاکستان به دیدار رییس‌جمهور غنی به افغانستان می‎آیند.
برخی از دیدارهای جنرالان استخبارات پاکستان با رییس دولت وحدت ملی افغانستان، از دید رسانه‎ها و حتا مقام‎های ارشد حکومتی پنهان مانده است.
معلوم نیست طرف پاکستانی در این سفرها به دنبال چه اهدافی هستند. با این حال، اکثریت مردم و رهبران سیاسی افغانستان به تعهدات پاکستان در قبال کشانیدن طالبان به پای میز مذاکره خوش‎بین نیستند.
امرالله صالح رییس سابق امنیت ملی افغانستان نیز ضمن تأیید سفر پنهانی رییس آی‌اس‌آی به کابل و دیدار با اشرف‌غنی، از آن به عنوان دیپلماسی غلط و اشتباه اسلام‌آباد یاد کرد.
آقای صالح در صفحۀ فیسبوکش نوشته است: دوکتور غنی برای پاکستانی‌ها ۱۵ فبروری سال جاری را ضرب‌الاجل تعیین کرده بود. تاریخ ۱۷ فبروری رضوان اختر به کابل آمد و گفت که تهاجم ترور تابستانی آغاز نخواهد شد و چوکات برای صلح و مذاکره ایجاد خواهد گردید. اما تهاجم ترور تابستانی آغاز گردید. سیاست سنتی و کارای پاکستان استوار بر تداوم جنگ فرسایشی و مذاکرات فریبنده با طرف افغانستان بوده است. شاید در زمستان پیشرو وقتی که در هرحال جنگ فروکش میکند پاکستانی‌ها کارهای نمایشی مانند زمستان گذشته انجام دهند. به خاطر بیرون رفت از این دایره باطل و «فکر داخل قوطی» هر آنچه را که نتیجه نداده دولت باید متوقف سازد و طرح نو بریزد. پاکستان و طالبان را باید خلع ابتکار کرد و این روال نیاز به دید متفاوت و روش متفاوت دارد.»
این در حالی است که چند روز قبل نیز مذاکرات غیر رسمی دو روزه هیأت افغانستانی و طالبان در قطر انجام شده بود.
فضل هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا، هفتۀ گذشته با اشاره به گفت‌وگوی غیر رسمی میان هیأت افغانستانی و طالبان این کشور گفته بود: در مورد صلحی که بانی آن پاکستان باشد، خوش‌بین نیستم.
مسلم‌یار افزود: با روند صلحی که گرداننده آن پاکستان باشد، مخالفم زیرا انگیزه اصلی اسلام‌آباد در این خصوص هنوز مشخص نیست.
رییس مجلس سنا اظهار داشت: دولت‌ پاکستان باید دست از حمایت و تأمین مالی گروه‌های افراطی بکشد و اگر خواهان برقراری ثبات و امنیت در منطقه است، با دولت افغانستان همکاری کند تا اقدامات اساسی برای از بین بردن این گروه‌ها صورت گیرد.
سفر رییس آی‌اس‌آی به کابل در حالی انجام شده است که به عقیده برخی از کارشناسان، سفر چندی قبل اشرف‌غنی به هند نشان‌دهنده نتیجه نگرفتن وی از بهبود روابط با اسلام‌آباد بوده است.
حال پس از گذشت چندی از تعهدات پاکستان در مورد بر سر میز مذاکره کشاندن گروه طالبان افغانستان و آغاز نشدن این مذاکرات، سفر مقامات ارشد نظامی پاکستان از جمله رضوان اختر رییس سازمان اطلاعاتی این کشور به کابل حاکی از آن است اسلام‌آباد به دنبال فعال نشان دادن خود در خصوص روند صلح افغانستان است و اشرف‌غنی نیز به این کشور در خصوص گفت‌وگوهای صلح امیدوار است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.