فیصلۀ دادگاه دربارۀ ۱۹ مامور پولیس به تعویق افتاد

- ۲۰ ثور ۱۳۹۴

دو شنبه ۲۱ ثور ۱۳۹۴

 

محکمه ابتدایی حوزه سوم شهر کابل که دوسیه قتل فرخنده را بررسی می‌کند، روز یکشنبه اعلام کرد که به دلیل تکمیل نشدن بررسی دوسیه‌ها، حکم مجازات ۱۹ تن از سربازان پولیس اعلام نمی‌شود.
صفی‌الله مجددی، رییس محکمه ابتدایی هفته گذشته گفت که حکم این تعداد از ماموران پولیس که به غفلت وظیفوی متهم
mnandegar-3هستند، روز یکشنبه اعلام خواهد شد. آقای مجددی گفت دوسیه متهمان قتل فرخنده به بیش از ۲۰۰۰ ورق رسیده و بررسی همه جوانب قضیه به وقت بیشتر نیاز دارد.
هفته گذشته، از جمله ۴۹ تن از متهمان قتل فرخنده، چهار تن به اعدام محکوم شدند، ۸ تن دیگر هر کدام به ۱۶ سال زندان مجازات گردیدند و ۱۸ تن دیگر تبرئه شدند. آقای مجددی تاکید کرد که در نتیجه محکمه هیچ بی‌گناهی نباید جزا ببیند و هیچ مجرمی نباید به دلیل بی‌دقتی از مجازات معاف شود.
فرخنده تقریبا دو ماه پیش به اتهام آنچه «قرآن سوزی» خوانده شد، توسط مردان خشمگین در مرکز شهر کابل به قتل رسید و جسدش سوزانده شد. هنگام ارتکاب قتل فرخنده، ماموران پولیس حضور داشتند اما ویدیوهای ضبط شده نشان می دهند که گویا این افراد در جلوگیری از قتل کوتاهی کرده اند.
خانواده فرخنده اعلام کرد که از این فیصله راضی نیست و همه متهمان مجازات نشده‌اند. حداقل سه تن از افرادی که در قتل فرخنده دست داشته اند ‌هنوز بازداشت نشده‌اند. ریاست امنیت ملی چند روز پیش از آغاز محاکمه متهمان قتل فرخنده اعلام کرد که یک تن از عاملان قتل را که با موتر از روی بدن فرخنده عبور کرده، از ولایت کاپیسا بازداشت کرده است ولی این فرد در محکمه حاضر نبود. غیابت این فرد، سوال‌هایی را در مورد این محکمه برانگیخته است.
اما صفی‌الله مجددی رییس محکمه ابتدایی روز یکشنبه، ۲۰ ثور ۱۳۹۴، در یک کنفرانس خبری گفت که همه فیصله‌ها عادلانه است: «هیات قضایی اطمینان می‌دهد که با کمال صداقت و ایمان‌داری… این موضوع را در چوکات قانون بی‌طرفانه تصمیم خواهند گرفت و اعلام خواهند کرد».
رد اتهامات
شماری از فعالان مدنی و حقوقدانان گفته‌اند شواهد نشان می‌دهد که ۱۸ تنی که از سوی محکمه بی‌گناه شناخته شده اند، در روز قتل حاضر بوده و نقش داشته‌اند؛ اما قاضی محکمه گفت هر کسی که در این ارتباط اظهار نظر می‌کند باید از قوانین آگاه باشد زیرا به گفته او ابراز نظر درباره محکمه با تحلیل کردن مسایل دیگر فرق دارد.
مجددی گفت: «در محل واقعه این ۱۸ تن دیده نشده و هیچ کسی ثابت کرده نمی‌تواند. علیه این افراد هیچ کس عریضه نکرده و دعوایی ندارد. هیچ کسی نگفته که این افراد سنگ زدند، چوب زدند و یا جسد را در دادند».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.