محکومیت حمله بر مهمان‌خانه‎یی در کابل- رییس‌جمهور غنی: تروریستان روابط ما را با جهان خراب نمی‏توانند

- ۲۵ ثور ۱۳۹۴

شنبه ۲۶ ثور ۱۳۹۴

 

حملۀ مسلحانه به مهمانخانه‌یی در کابل که منجر به قتل چهارده تن گردید، به شدت از سوی سازمان ملل متحد، کشورهای امریکا و هند و رهبران دولت وحدت ملی افغانستان محکوم گردید.
دفتر سازمان ملل متحد در کابل با انتشار خبرنامه‌یی این رویداد را محکوم کرد و گفت که در آن ۱۴ غیرنظامی از جمله ۹ شهروند خارجی کشته و تعدادی mnandegar-3هم زخمی شده‌اند.
جورجت گنن، مسوول حقوق بشر یوناما در کابل حمله شب گذشته را «کشتار عمدی غیرنظامیان» خوانده و آن را بی‌رحمانه عنوان کرده است.
این حمله، حوالی ساعت هشت و نیم شب پنجشنبه در محله کلوله پشته کابل آغاز شد و با درگیری پراکنده بین نیروهای مسلح و مهاجمان پس از پنج ساعت پایان یافت.
سفارت امریکا در کابل تائید کرده که یکی از شهروندانش در حمله دیشب به مهمانخانه ‹پارک پالِس› کشته شده است.
مسوولان سفارت هند نیز در کابل به خبرنگاران گفته‌اند که دست کم چهار نفر از کشته‌های این رویداد از جمله یک زن، شهروندان این کشور بوده‌اند.
آمر سینها، سفیر هند در کابل در توییتر خود نوشته که در محل رویداد تعدادی شهروند هندی حضور داشتند که برخی از آنان نجات یافتند اما تعدادی از هندی‌ها در بین قربانیان هستند.
نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز به دنبال این رویداد با رییس جمهور غنی صحبت کرده و به خاطر این رویداد ابراز تأثر کرده است.
در صفحه تویتر آقای مودی آمده «زمانی که مسالۀ مبارزه با تروریسم مطرح است ما [افغانستان و هند] یکی هستیم… رییس‌جمهور غنی از کشته شدن شهروندان هندی در این رویداد ابراز تاثر کرده است.»
گروه طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفته و گفته است که در این حمله تعداد زیادی از مهمانان را کشته است. گروه طالبان گفته است در این رویداد یک مهاجم سهم داشته است.
دفتر سیاسی سازمان ملل در خبرنامه‌اش گفته که گروه طالبان باید با پیروی از قوانین بشردوستانه بین‌المللی از کشتار غیرنظامیان و حمله به اهداف غیرنظامی خودداری کند.
یوناما می‌گوید که در چهار ماه گذشته ۹۷۴ غیرنظامی در حملات افغانستان کشته شده اند که در مقایسه با عین مدت در سال گذشته، شانزده درصد افزایش را نشان می‌دهد.
حمله زمانی اتفاق افتاد که کنسرت موسیقی محلی در این مهمانخانه در حال برپایی بود. پولیس کابل می‌گوید که ۵۴ نفر که در این حمله به دام افتاده بودند، ساعاتی پس از آغاز درگیری نجات یافتند.
براساس برخی گزارش‎ها قرار بوده که سفیر هند در کابل نیز به این مهمانخانه بیاید؛ اما به دلایل نامعلوم او از آمدن به کنسرت خودداری کرده است.
رییس جمهور غنی با محکوم کردن این رویداد، با اشاره به کشته‌شدن شماری از شهروندان خارجی در این حمله گفته که این‌گونه حملات نه تنها باعث تیره شدن روابط افغانستان با کشورهای دیگر نخواهد شد، بل باعث ایجاد همکاری بیشتر جهان در مبارزه با تروریسم خواهد گردید.
ارگ در اعلامیه‏یی به نقل از آقای غنی گفته که تروریسم برای کل منطقه یک تهدید جدی است و کشورهای منطقه باید به گونۀ صادقانه به آن مبارزه کنند.
ریاست اجرایی دولت وحدت ملی نیز از این رویداد ابراز تأسف کرده است.
در خبرنامۀ ریاست آجرایی آمده است: ریاست اجرایی این حمله بزدلانه تروریستی را به شدت محکوم می‌کند و از اقدام به موقع و شجاعانه نیروهای امنیتی کشور در دفع این حمله تروریستی نجات زخمی‌ها و جلوگیری از تلفات بیشتر تقدیر می‌نماید.
پیش از این نیز بارها شهروندان هندی در کابل و ولایت‏‎های کشور آماج حملات مرگبار تروریستی قرار گرفته بودند.
هندوستان همواره تأکید کرده که چنین حملاتی در روابط دهلی- کابل هیچ‌گونه تأثیر منفی بر جا نخواهد گذاشت.
هند پیش از این سازمان استخباراتی پاکستان را به راه‌اندازی این حملات علیه شهروندان کشورش متهم کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.