یازده پولیس به جرم غفلت در قضیۀ قتل فرخنده به زندان محکوم شدند

- ۲۹ ثور ۱۳۹۴

چهارشنبه ۳۰ ثور ۱۳۹۴

 

دادگاه ابتدایی شهر کابل فیصله نهایی خود در مورد ۱۹ تن از ماموران پولیس را در پیوند به قتل فرخنده اعلام کرد. براساس فیصله دادگاه یازده تن از مأموران پولیس هرکدام به یک سال حبس محکوم شدند و ۸ تن دیگر برائت گرفتند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر از اصل محاکمه و تطبیق عدالت استقبال کرد اما سخنگوی این کمیسیون گفت که برخی از متهمان به وکیل مدافع mnandegar-3دسترسی نداشتند. این کمیسیون می‌گوید دادگاه در اعلام حکم افراد ملکی و نظامی تبعیض قایل شده است، چنانچه حکم متهمان ملکی این قضیه به تاریخ ۱۶ ثور و حکم نظامیان روز ۲۹ ثور اعلام شد.
فرخنده ٢٧ ساله به تاریخ ۲۸ حوت سال ۱۳۹۳ در موبوطات حوزه دوم امنیتى در زیارت شاه دوشمشیره شهر کابل، از سوى تعدادى از مردم لت و کوب و به قتل رسید و سپس جسدش، از سوى این افراد آتش زده شد.
تعویذنویسان ادعا کرده بودند که فرخنده قرآن را آتش زده است اما به زودی مشخص شد که این دختر نه به خاطر آتش زدن قرآن بلکه به دلیل مخالفت با جادوگری و خرافات، متهم به قرآن‌سوزی شده بود.
صفی الله مجددی رییس دادگاه ابتدایی روز سه شنبه (۲۹ ثور/ ۱۹ می) فیصله محاکمه ماموران پولیس را اعلام کرد. اتهام علیه این ماموران پولیس، غفلت در انجام وظیفه و عدم استفاده از صلاحیت‌های قانونی خواند شده است.
آقای مجددی گفت حسیب الله آمر حوزه دوم، صالح محمد قوماندان تولى حوزه دوم، سید تیمور آمر پلان و اوپراسیون این حوزه، غلام نبى مدیر جنایى حوزه یاد شده، شاه محمد یک تن از منسوبان این حوزه، ناز محمد قوماندان پوسته جوى شیر مربوط حوزه دوم، و عبدالسمیع قوماندان بلوک این حوزه هر کدام به یک سال حبس محکوم شده‌اند.
مجددی افزود که محمد مقیم عضو کمیسیون منطقوى حوزه دوم، عبدالصبور قوماندان پولیس حوزه دوم، جواد قوماندان یک پُسته حوزه دوم و ذبیح الله قوماندان پُسته مکتب افغان ترک نیز هر کدام به یک سال حبس محکوم شده اند.
قاضی مجددی گفت که محمد ظاهر مامور حوزه دوم، محمد حلیم معاون تولى حوزه دوم، عبدالوکیل مامور این حوزه، اقبال و خواجه کاظم سربازان پُسته مکتب افغان ترک، سید اسماعیل معاون ادارى حوزه دوم، حبیب الرحمن قوماندان پوسته قواى بشرى و نورآقا عضو آمریت کشف این حوزه به دلیل نبود دلایل کافى، بری‌الذمه شناخته شدند.
وى گفت که این یازده تن به دلیل غفلت وظیفوى وعدم استفاده از صلاحیت خود در قضیه قتل فرخنده، هر کدام یک سال حبس محکوم شده‌اند.
دادگاه ابتداییه به تاریخ ۱۶ ثور فیصله‌اش را در مورد ۳۰ تن از افراد ملکی که به زجرکش کردن فرخنده متهم بودند، اعلام کرد. براساس فیصله این دادگاه چهار تن به اعدام و هشت تن دیگر هر یک به تحمل ۱۶ سال زندان محکوم شدند. از میان ۳۰ تن از افراد ملکی، ۱۸ تن از دادگاه برائت گرفتند و بی‌گناه شناخته شدند.
در همین حال رفیع الله بیدار، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید در اعلام حکم افراد ملکی و نظامی از سوی دادگاه تبعیض قایل شده است.
سخنگوی این کمیسیون نفس برگزاری دادگاه برای تطبیق عدالت را ستایش کرد اما گفت کمیسیون مستقل حقوق بشر بر همه معیارهای یک دادگاه عادلانه تاکید می‌کند و به نظر این کمیسیون باید هر متهم وکیل مدافع می‌داشت و وقت کافی به آن‌ها داده می‌شد تا از خود دفاع کنند.
آقای بیدار گفت چون خشونت علیه یک زن صورت گرفته، باید به قانون خشونت علیه زن تمسک می‌شد و از ماده‌های این قانون نیز استفاده می‌گردید. از سوی دیگر سه تن از عاملان قتل فرخنده هنوز بازداشت نشده‌اند. آقای بیدار گفت: «تمام مسبین و عاملان قتل فرخنده باید حضور پیدا می‌کردند و محاکمه می‌شدند.»
حکم این دادگاه، نهایى نیست و حق استیناف طلبى تمام متهمان محکوم شده محفوظ می‌باشد. کمیسیون حقوق بشر تاکید کرد که در محاکمه‌های استیناف و تمیز باید هر متهم به وکیل مدافع دسترسی داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.