قهرمان ملی کشور: پاکستان چیزی بالاتر از دوستی از ما توقع دارد

- ۰۳ جوزا ۱۳۹۴

شنبه ۲ جوزا ۱۳۹۴

 

اشاره:
شهید احمدشاه قهرمان ملی کشور پس از سفر تاریخی‌اش به اروپا در پیوند به گفت‎وگوها و برنامه‏‎هایش در این سفر در شهر دوشنبۀ تاجیکستان در یک کنفرانس خبری ظاهر شد.
 در این کنفرانس که دست‌کم چهارده سال پیش برگزار شده بود، خبرنگاری از احمدشاه مسعود در پیوند به سیاست‎های پاکستان در mnandegar-3قبال افغانستان و کنارآمدن و تفاهم با این کشور می‎پرسد.
قهرمان ملی کشور در پاسخ به این پرسش گفت که پاکستان می‌خواهد که یک حکومت مزدور در کابل داشته باشد و این کشور یک استراتیژی به خصوصی در منطقه دارد، فقط با کسی کنار می‌آید که استراتیژی‌اش را تائید کند و در خدمت استراتیژی‌اش قرار بگیرد.
پس از نزدیک به یک‏ونیم دهه، واضح گردیده است که اظهارات قهرمان ملی کشور در پیوند به پاکستان چقدر دقیق و حساب‎شده بوده است.
از آن زمان تا امروز هیچ‌گونه تغییری در سیاست پاکستان در قبال افغانستان به وجود نیامده است و اسلام‎آباد همچنان راه‎های به بحران کشیدن و تشنج در افغانستان را جست‎وجو کرده و دنبال می‎کند.
روزنامۀ ماندگار این سوال و پاسخ را برای روشن بیشتر و آگاهی سیاست‌مداران و مردمان کشور، از روی یک نوار ویدویی پیاده کرده به نشر می‌سپارد:

پرسش: حقیقت مسلم است که همسایه‌های افغانستان منافع خاصی در افغانستان دارند، پاکستان نیز از میان همین همسایه‌ها است که منافع خاص خود را دارد و دلیل مبارزۀ شما در برابر طالبان هم همین است، آیا نمی‌شود با در نظر داشت سیاست‌های پاکستان به نحوی با آن کشور به تفاهم رسید؟
پاسخ: در این شکی نیست که همسایه‌های ما در ساحات مختلف هر یک منافع مختلف در کشور ما دارند؛ مگر من یقین دارم که اکثر همسایه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که منافع‌شان در صلح و امنیت در افغانستان است. تاجیکستان منفعتش در صلح و امنیت در افغانستان است، ازبکستان، ترکمنستان و ایران همچنان؛ این چیزی‌ست که من از مقامات رسمی و طراز اول شان شنیده‌ام.
در پیوند به پاکستان؛ پاکستان در مقابله با هند به زعم خودش با بلند پروازی‌هایی‌که جنرالان نظامی آن دارند، چیزی بالاتر از دوستی از ما توقع دارند. اگر درخواست پاکستان تنها دوستی ملت افغانستان می‌بود، اصلاً پرابلمی وجود نمی‌داشت.
پاکستان می‌خواهد که یک حکومت مزدور داشته باشد و این مسأله را بارها من به پاکستانی‌ها در ملاقات‌های خود گفته‌ام که از ما افغان‌ها شما آرزوی غلام‌شدن نداشته باشید. ما می‌توانیم به شما پاکستانی‌ها بهترین دوست باشیم، منفعت شما در دوستی ماست. اما اگر خواسته باشید که نه اینجا غلام پیدا می‌کنیم، این خیال است و محال است و جنون.
یک تعداد از برادران همین طور فکر می‌کردند که می‌شود با پاکستان صحبت کرد. از طریق مذاکره، ارتباطات می‌شود در سیاست پاکستان تغییر آورد. من تا هنوز به این باور نرسیده‌ام؛ پاکستان یک استراتیژی به خصوص در منطقه دارد، فقط با کسی کنار می‌آید که استراتیژی‌اش را تائید کند و در خدمت استراتیژی اش قرار بگیرد. هنوز من این تحول را در پاکستان ندیده‌ام.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.