وزیر معدن: تا هنوز معدن آهن به قرارداد نرسیده است

- ۰۴ جوزا ۱۳۹۴

سه شنبه ۵ جوزا ۱۳۹۴

 

وزیر معادن و پطرولیم، گزارش‌ها مبنی بر این که گویا هند، معدن آهن کوتل حاجیگک را رد کرده است تایید نمی‌کند.
پیشتر گفته شده بود که دولت هندوستان قرار داد معدن حاجی گک را که به ارزش بیش از ده ملیارد دالری به نفع افغانستان بوده است، بعد از امضای تفاهم نامه استخباراتی میان افغانستان و پاکستان، لغو کرده است. اما سفیر هند این ادعا را رد کرده است.
mnandegar-3حالا وزیر معدن گفته است که تاکنون هیچ قراردادی در این مورد آغاز کار این معدن با شرکت‌هایی که برنده شده اند صورت نگرفته است.
داوودشاه صبا، وزیر معادن و پطرولیم دیروز گفت که گفت گو ها در مورد عقد قرار داد میان شرکت های برنده هندی جریان دارد و تا هنوز هیچ نوع سندی برای انصراف از گفت‌وگو در مورد عقد قرارداد میان افغانستان و هندوستان به دست‌رس این وزرات قرار داده نشده است.
وزیر معدن گفت که از میان شش شرکت داوطلب معدن حاجی گک ۲ شرکت هندی و کانادایی برنده شده اند.
او گفت که روال گفتگو ها بر سر امضای قرارداد معدن آهن ادامه دارد و هنوز نهایی نشده است»
وزیر معادن بیان داشت: برای هر شرکت داوطلب سه بلاک در نظر گرفته شده که اگر گفتگوها نهایی شود، ممکن است این معدن تا سه سال آینده آماده بهره برداری گردد.
آقای صبا به قابل اجرایی بودن مفاد و نظارت از قراردادها تاکید کرده و تصریح نمود: قراردادها از نظر مردم افغانستان پنهان نمی‌ماند و هر قرارداد از جانب این وزارت با وضاحت و شفافیت کامل صورت می گیرد؛ زیرا این حق ملت افغانستان است که استخراج هر معدن برای انکشاف روند زندگی مردم کارایی داشته باشد.
وی از شفافیت روند استخراج معادن در کشور به ملت افغانستان اطمینان داده و گفت: « هر کس که با ما قرارداد عقد می کند؛ کوشش می‌کنیم که همه تکالیف طرفین واضح و روشن باشد تا ما از وضعیت ابهام بیرون آییم».
همچنین آقای صبا گفت که اکثر اوقات بعضی از قراردادها بعد از بحث و ملاحظه و بعضی معضلات فسخ می گردد که این یک روند طبیعی است.
گفتنی است که پیش از این، سفیر هند در کابل، توقف پروژه استخراج معدن آهن حاجیگگ را رد کرده است.
این شرکت هندی، در سال ۲۰۱۱ میلادی برنده مناقصه استخراج معدن آهن حاجیگک ولایت بامیان شده است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.