قطر اقامت پنج عضو ارشد طالبان را تمدید کرد

- ۱۱ جوزا ۱۳۹۴

سه شنبه ۱۲ جوزا ۱۳۹۴

 

دولت قطر با تمدید اقامت پنج عضو ارشد گروه طالبان که سال گذشته از زندان گوانتانامو آزاد و به این کشور منتقل شده بودند، موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام وزارت امور خارجه امریکا که خواست نامش فاش نشود گفت که این محدودیت‌ها تا زمانی ادامه خواهد یافت که mnandegar-3ایالات متحده مطمین شود این افراد دیگر خطری برای امنیت ملی این کشور محسوب نمی‌شوند.
این مقام وزارت امور خارجه امریکا گفته که گفت‌وگوها در مورد سرنوشت این افراد ادامه خواهد یافت.
پیشتر برخی از اعضای کنگرۀ امریکا از پایان یافتن دوره اقامت این پنج عضو طالبان در قطر و احتمال بازگشت آنها به افغانستان و پیوستن دوباره آنها به گروه طالبان، ابراز نگرانی کرده بودند.
گفته می‌شود این افراد که از مقام‌های بلندپایه حکومت طالبان بودند، هنوز هم از نفوذ قابل توجهی در میان افراد وابسته به این گروه برخوردارند.
پیش از این جان برنان، رییس سازمان سیا از مذاکرات دولت واشنگتن با مقام‌های قطری درباره وضعیت این پنج عضو ارشد طالبان خبر داده بود.
«جان برنان»، رییس سازمان سیا در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس گفت: می‌خواهم این مساله را مطرح کنم که به آن‌ها اجازه بازگشت به صحنه نبرد را نمی‌دهیم.
این پنج عضو طالبان در برنامه تبادل «بو برگدال»، سرباز امریکایی در بند طالبان به تاریخ ۳۱ می ۲۰۱۴ آزاد و از زندان گوآنتانامو به قطر منتقل شدند.
ممنوعیت یک ساله سفر علیه این پنج نفر درحال اتمام است و همین امر سوالاتی را درباره اتفاقاتی که قرار است رخ دهد به وجود آورده است.
جنرال استنلی مک کریستال، فرمانده سابق امریکا در افغانستان نیز به برنامه «رودررو با ملت «شبکه خبری سی ان ان» گفت: احتمالاً این افراد به صحنه نبرد باز خواهند گشت اما نمی‌توانند جریان کل نبرد را تغییر دهند. چون تنها پنج نفر هستند.
جان برنان گفته است که شخصاً در مذاکرات با مقام‌های افغان و قطر درباره این پنج تن شرکت داشته و گفت: ما به دنبال بررسی این مساله هستیم که آیا این پنج تن باید در دوحه بمانند یا به افغانستان فرستاده شوند.
این پنج عضو طالبان شامل رییس ستاد مشترک سابق طالبان، معاون سابق وزیر اطلاعات، وزیر سابق داخله و دو تن از اعضای ارشد این گروه هستند.
اد رویس، رییس کمیته امور خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا نیز در این باره به سی ان ان گفت: شما نباید اجازه دهید این افراد بار دیگر به همان محلی بازگردند که قبلاً بودند و فعالیت‌های قبلی خود را از سربگیرند. هیچ شکی نیست که آن‌ها تهدید هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.