یمـگان دوباره گرفته می‎شود؟

- ۱۶ جوزا ۱۳۹۴

یک شنبه ۱۷ جوزا ۱۳۹۴

 

صدها مهاجم طالبان روز شنبه به ولسوالی «یمگان» ولایت بدخشان حمله کردند. مقامات محلی گفته‌اند که حداقل هشت طالبان و سه تن از نیروهای امنیتی افغانستان تاکنون در این تهاجم کشته شده‌اند. اما مقامات در بدخشان می‎گویند که تلاش‏ها برای باز پس‌گیری این ولسوالی ادامه دارد.
به گفتۀ مقام‏های امنیتی، یمگان از موقعیت استراتژیک در بدخشان برخوردار است و نیروهای امنیتی تلاش می‎کنند طالبان را از این ولسوالی عقب بزنند.
mnandegar-3آگاهان می‏گویند که معادن لاجورد بین این ولسوالی و ولسوالی مجاور آن در منطقه کوهستانی موقعیت دارد و به لحاظ امنیتی هم [این منطقه] اهمیت خاص دارد، بنابراین حضور طالبان در این ولسوالی می‎تواند به معنای دست یافتن و شرکای محلی‎شان به این معادن مهم باشد.
براساس آخرین گزارش‎ها، نزدیک به ۳۰۰ طالب شب‎هنگام کنترل ولسوالی یمگان را به دست گرفته اند.
سخی داد حیدری، معاون فرمانده امنیه گفت: «ساعت چهار صبح امروز(دیروز)، چند صد تن از افراد طالبان که در بین آنها ۳۰ شهروند خارجی بودند، با سلاح خفیف و ثقیل بر ولسوالی یمگان حمله کردند.
شاه ولی ادیب، والی بدخشان سقوط ولسوالی «یمگان» به دست شورشیان طالبان را تایید کرده و گفت: «ولسوال سالم است و با دیگر مقامات از این ولسوالی گریخته اند». ادیب همچنان خاطرنشان کرد که «جنگجویان خارجی نیز در بین کشته شدگان شورشیان» به چشم می‌خورند. او گفت که جنگ برای باز پسگیری این ولسوالی جریان دارد.
پیشتر جنرال بابه‎جان فرمانده پولیس بدخشان در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار از نفوذ طالبان در این ولسوالی سخن زده بود.
او گفته بود که بخشی از نا امنی‎های بدخشان ریشۀ اقتصادی دارد. آقای بابه‎جان شماری از نماینده‎گان مجلس و رییس شورای ولایتی بدخشان را در گسترش نا امنی‎ها در بدخشان مسوول خوانده بود.
دیده شود که نیروهای امنیتی به زودی می‎توانند این ولسوالی را از چنگال طالبان بیرون کنند و یا خیر.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.