سفیر امریکا: همـکاری‏هـای ما با افغانستان قوی است

- ۱۸ جوزا ۱۳۹۴

سه شنبه ۱۹ جوزا ۱۳۹۴

 

سفیر ایالات متحده امریکا در کابل می‌گوید کشورش برای حمایت از موفقیت پروسه انتقال امنیتی متعهد است و همکاری‌ها بین دو کشور به صورت دوامدار ادامه می‌یابد.
این مقام امریکایی تاکید کرد که روابط دو کشور فراتر از مسایل امنیتی است و این روابط در بخش‌های اقتصادی و توسعه‌ای نیز گسترش یافته است. mnandegar-3سفیر امریکا گفت که با ختم ماموریت جنگی، دو کشور فرصت‌های بی‌نظیری برای همکاری‌های استراتژیک دارند و ایالات متحده امریکا افغانستان را برای تبدیل شدن به کشور امن در منطقه، حمایت خواهد کرد.
مراسم تجلیل از سالروز استقلال امریکا روز دوشنبه (۱۸ جوزا/ ۸ جون) در سفارت این کشور در کابل برگزار شد. صدها تن از مقام‌های دولتی به شمول وزیران، والیان و سفیران کشورهای دیگر در این برنامه شرکت کرده بودند.
هرچند چهارم جولای مصادف با روز استقلال ایالات متحده امریکا است اما سفارت این کشور در کابل به دلیل فرارسیدن ماه رمضان، این روز را پیشتر تجلیل کرد.
مایکل مک کنیلی سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان گفت: «به عنوان عضو ماموریت حمایت قاطع، ما به آموزش تخصصی نیروهای امنیتی افغانستان به منظور انتقال موفقانه امنیتی و ثبات دوامدار و امنیت، متعهد هستیم. همکاری‌های ما قوی است.»
آقای مک کینلی گفت که مردم افغانستان قربانی تروریسم هستند و واشنگتن به همکاری خود برای مبارزه با افراط‌گرایی ادامه خواهد داد: «ما می‌دانیم که افغانستان با چالش‌های متعددی روبرو است؛ مبارزه با طالبان و تروریسم که سبب می‌شود افغان‌های عادی قربانی شوند.»
همکاری‌های توسعه‌یی
ایالات متحده امریکا نه تنها بزرگترین تمویل کننده نیروهای امنیتی افغانستان است بلکه در عرصه اقتصادی نیز بیشترین کمک‌ها را انجام داده است. سفیر امریکا گفت که دو کشور وارد صفحه جدیدی از همکاری‌های توسعه‌ای شده اند.
حکومت وحدت ملی در نتیجه انتخابات طولانی، با وضعیت ناگوار اقتصادی روبرو است و حکومت از کسر بودجه رنج می‌برد ولی ایالات متحده امریکا در سفر رییس جمهور غنی به آن کشور، وعده کرد که ۸۰۰ میلیون دالر را برای بهبود وضعیت حکومت‌داری کمک می‌کند.
سفیر امریکا گفت که کشورش حکومت افغانستان را در راستای اصلاحات به منظور رسیدن به خودکفایی همکاری می‌کند. بلند بردن توانایی‌های مالی دولت افغانستان نیز بخشی از برنامه‌های امریکا برای بهبود وضعیت اقتصادی است. آقای مک کینلی افزود که طرح‌های صد روزه وزیران کابینه به منظور عرضه خدمات بهتر به مردم، مورد حمایت امریکا قرار دارد: «ما حکومت وحدت ملی را در مبارزه با فساد همکاری می‌کنیم. ما قوانینی را که به شفافیت کمک می‌کنند حمایت می‌کنیم تا متیقین شویم که برنامه‌های اقتصادی، به جامعه سودمند واقع می‌شود.»
گسترش روابط مردمی
مقام‌های سفارت امریکا گفتند که به منظور گسترش روابط مردمی بین دو کشور، بورسیه‌های امریکا برای دانش‌آموزان و دانشجویان افغان دو برابر شده است. به گفته این مقام امریکایی مردم امریکا افتخار دارند که در کنار مردم افغانستان برای یک آینده باثبات، صلح‌آمیز و از نظر اقتصادی شکوفا ایستاده‌اند تا افغان‌ها اقتصاد و سیاست صدمه دیده شان را دوباره بسازند.
مقام‌های حکومت افغانستان نیز بر روابط گسترده دو کشور تاکید کرند. حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان در این مراسم گفت که حمله به برج‌های تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ نشان داد که دو کشور با تهدید مشابه مواجه هستند.
آقای کرزی گفت که تلاش‌ها برای بهبود ثبات در افغانستان نه تنها منطقه را امن می‌کند بلکه برای تامین امنیت در سراسر جهان کمک کرده است. او افزود که جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پایگاه تروریسم، بازسازی نهادهای ملی، تطبیق قانون و برگرداندن افغانستان در مسیر دموکراتیک، هدف اصلی دو کشور است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.