وزارت‌های کار و امور اجتماعی و مهاجرین : بیکاری و فرار از کشور افزایش یافته است

- ۱۸ جوزا ۱۳۹۴

سه شنبه ۱۹ جوزا ۱۳۹۴

 

ناجیه نوری
نبود کار و اشتغال برای جوانان، سبب گسترش مهاجرت‎ها به کشورهای همسایه و جهان شده است.
مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی با تأیید افزایش شمار بیکاران در کشور می‎گوید که در یک ماه گذشته بیش از ۳۰۰۰ ماستر و لیسانس برای دریافت کار به وزارت کار و امور اجتماعی مراجعه کرده اند.
mnandegar-3مسوولان این وزارت می‎افزایند، همین اکنون در وزارت کار و امور اجتماعی برای ۴۰۰ – ۵۰۰ پُستی‌که اعلام شده، بیش از ۸۰۰۰ نفر کاندیدا شده اند.
معاون این وزارت می‎گوید که بحران انتخاباتی سال پار و بندکردن مقرری‎ها در اداره‎‌های دولتی، عامل اصلی افزایش بی‏کاری است.
در این حال، مسوولان وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان با آن‌که آمار دقیقی از مهاجرت‌ اتباع افغانستان به بیرون از کشور ارایه نمی‌دهند؛ اما تأیید می‌کنند که در یک سال گذشته، مهاجرت‌ها به بیرون از کشور افزایش یافته است.
جامعه‌شناسان علت مهاجرت‌ها را افزایش روافزون بیکاری و به خصوص بیکاری در میان جوانان تحصیل کرده عنوان می‌کنند.
آنان می‌گویند، نبود کار مناسب پس از فراغت از دانشگاه، جنگ، افزایش فقر، فراهم نبودن زمینۀ ازدواج جوانان و ده‌ها مشکل دیگر، علت اصلی مهاجرت‌ها در میان جوانان است.
این جامعه‌شناسان با انتقاد از حکومت می‌گویند، پس از روی کارآمدن حکومت وحدت ملی، نه تنها زنده‌گی مردم تغییر مثبت نکرد، بل مردم هر روز شاهد افزایش بیکاری و تشدید جنگ در کشور بوده‌اند که این مساله، سبب دلسردی جوانان و فرار آنان از کشور شده است.
محمد واصل مهمند معین وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید، تنها در یک ماه گذشته بیش از ۳۰۰۰ هزار نفر که همه ماستر و لیسانس بودند، برای دریافت کار به ما مراجعه کردند.
او تاکید کرد، همین اکنون در وزارت کار و امور اجتماعی، برای ۴۰۰ الی ۵۰۰ پُستی‌که اعلان شده، بیش از ۸۰۰۰ نفر کاندید است.
معین وزارت کار و امور اجتماعی گفت، در حال حاضر ۸ درصد جوانان مطلق بیکار و ۱۷ درصد نیمه بیکار هستند که با این حساب، حدود ۲۵ درصد افراد افرادی که قادر به کار کردن هستند، بیکار می‎باشند.
او تصریح کرد، هرچند تا هنوز مشخص نیست که آمار بیکاری در میان جوانان چه‌گونه است، زیرا هنوز ما روی سروی بیکاری جوانان تحصیل کرده کار می‌کنیم؛ اما تمام این موارد نشان می‌دهد که مشکلات بیکاری جوانان بسیار جدی است.
به گفتۀ مهمند، مسالۀ انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته و متوقف‌شدن تقرری‌ها در وزارت‌خانه‌ها به دلیل سرپرست بودن وزرا دو عامل عمدۀ افزایش بیکاری درمیان جوانان است.
او به روزنامه ماندگار گفت، تقریباً یک سال تقرری‌ها به دلیل مسالۀ سرپرست بودن وزرا متوقف شده بود و در ضمن کارهای ساختمانی نیز به دلیل فصل زمستان متوقف بود که این دو مساله سبب شد هزاران تن بیکار بمانند.
معاون وزارت کار و امور اجتماعی یکی از دلایل دیگر روز افزون شدن بیکاری جوانان را افزایش دانشگاه‌های خصوصی می‌داند که به گفتۀ وی، این دانشگاه‌ها مطابق شرایط بازار دانشجو نمی‌پذیرد و رشته‌هایی را تدریس می‌کنند که برای فارغین این رشته‌ها در بازار، کار وجود ندارد.
معین وزارت کار و امور اجتماعی، انکشاف دانشگاه‌های خصوصی و دولتی قبل از آماده‌شدن بازار کار برای جوانان تحصیل کرده را دلیل دیگر افزایش بیکاری می‌داند.
مهمند می‌گوید: “متاسفانه جذب جوانان در دانشگاه‌ها مطابق به نیاز بازار نیست و دیگر اینکه نصاب درسی در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی مطابق به بازار کار عیار نگردیده و زمانی‌که یک جوان از دانشگاه فارغ می‌شود، برای رشته‌یی که او تحصیل کرده، در بازار کار وجود ندارد.”
او علت دیگر بیکاری را علاقمند بودن جوانان به کارکردن در ادارات دولتی عنوان کرده می‌گوید، همۀ کسانی‌که از دانشگاه‌های خصوصی و دولتی فارغ می‌شوند، علاقمند کار در ادارات دولتی اند، در حالیکه دولت امکانات جذب تمام فارغین را ندارد.
و اما وزارت امور عودت کننده‌گان و مهاجرین با وجود این‌که می‌گوید، آمار دقیقی از مهاجرت‌های اتباع کشور در دست ندارند؛ اما تایید می‌کنند که مهاجرت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
اسلام‌الدین جرأت سخنگوی این وزارت به ماندگار گفت: “سفارت‌خانه‌ها در خصوص این‌که به چه تعداد افراد ویزه می‌دهند، با ما همکاری نمی‌کنند و از سویی هم بیشتر مهاجرت‌ها به طور غیر قانونی صورت می‌گیرد؛ بنابراین آمار دقیقی از مهاجرت‌ها را در اختیار نداریم.”
جرأت می‌گوید، می‌پذیریم که مهاجرت‌ها در حال حاضر افزایش یافته؛ اما به دلیل نبود ارقام دقیق، آمار مهاجرت‌ها نزد ما مشخص و روشن نیست.
این در حالی است که گفته می‌شود هر روز در پشت سفارت‌خانه‌های ایران، ترکیه، پاکستان و هندوستان جمعیت زیادی از مردم برای گرفتن ویزه صف می‏‎بندند و صدهاتن دیگر روزانه به گونۀ قاچاق راهی کشورهای همسایه و منطقه می‎شوند.
دولت افغانستان تا اکنون در زمینۀ اشتغال‎زایی و جلوگیری از مهاجرت‎های شهروندان اقدامی نکرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.