در اسـلو چـه خـبر است؟

- ۲۵ جوزا ۱۳۹۴

سه شنبه ۲۶ جوزا ۱۳۹۴

 

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که هیأتی به نماینده‌گی از دولت افغانستان، روز دوشنبه ۲۵ جوزا برای بحث در مورد صلح افغانستان به اسلو سفر کرده است.
ریاست این هیأت را محمد محقق، معاون دوم رییس اجرایی حکومت افغانستان بر عهده دارد.
احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه گفت که حکمت کرزی، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان نیز عضو این هیأت شش نفری است.
mnandegar-3به گفته او، سفر این هیأت، بر اساس یک دعوت رسمی برای شرکت در ‹مجمع اسلو› که امروز برگزار خواهد شد، صورت می‌گیرد.
آقای مستغنی می‌گوید که صلح در نقاط مختلف جهان موضوع نشست سالانه مجمع اسلو است و قرار است در نشست امسال این مجمع، در مورد صلح افغانستان نیز صحبت شود.
سخنگوی وزارت خارجه گفت که بر اساس اطلاعات آنها، ممکن است نماینده‌گان گروه طالبان نیز در این نشست حضور داشته باشند.
او افزود که در صورت حضور این نماینده‌گان، احتمال دارد که نماینده‌گان دولت افغانستان رو در رو با آنها گفت‌وگو کنند.
گروه طالبان تاکنون در مورد حضور در این نشست چیزی نگفته است.
وزارت خارجه ناروی هم گفته که اطلاعاتی مانند لیست افراد شرکت‌کننده و موضوعاتی که قرار است در این مجمع روی آن بحث شود، محرمانه است.
در این حال، یک مقام حکومتی گفته که در هیأت مذکور یونس قانونى معاون سابق رییس‌جمهورى، انوارالحق احدى رهبر افغان ملت و وزیر سابق تجارت، حُسن‌بانو غضنفر وزیر سابق امورزنان و فرهاد الله فرهاد عضو شوراى عالى صلح افغانستان نیز حضور دارند.
منبع به خبرگزاری پژواک گفت: طیب آغا و هاشمى به نماینده‌گی از سوی طالبان مسلح در مذاکرات اسلو با دولت کابل حضور دارند.

مجمع اسلو، همه ساله، با همکاری مشترک وزارت خارجه ناروی و مرکز گفت‌وگوهای بشری برگزار می‌شود. این مجمع به منازعات و درگیری‌ها در سطح جهان می‌پردازد و برای پایان دادن به این منازعات، راه حل‌هایی را پیشنهاد می‌کند.
در این اواخر دو نشست دیگر در ناروی و دبی، با حضور شماری از فعالان مدنی، نماینده‌گان پارلمان و زنان و نماینده‌گان طالبان برگزار شد. اما دولت افغانستان گفته بود که این نشست‌ها غیررسمی است و افرادی که برای گفت‌وگو با طالبان رفته‌اند، از دولت افغانستان نمایندگی نمی‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.