رییس مجلس نماینده‎گان: هیچ نهادی مانع کارمان شده نمی‎تواند

- ۲۵ جوزا ۱۳۹۴

سه شنبه ۲۶ جوزا ۱۳۹۴

 

در حالی‌که تا چند روز دیگر مدت کار مجلس نماینده‎‏گان براساس قانون به پایان می‌رسد، نماینده‎‏گان فشارها به منظور تعیین زمان برگزاری انتخابات پارلمانی را بر رییس‌جمهور غنی بیشتر کرده‌اند.
هنوز تصمیم نهایی بر سر ادامه کار مجلس نماینده‎‏گان پس از اول سرطان گرفته نشده است. قانون اساسی گفته است که زمان کار پارلمان بعد از تعیین نماینده‎‏گان جدید در اول ماه سرطان به پایان می‌رسد. نماینده‎‏گان تأکید می‌کنند که فعالیت پارلمان تا برگزاری انتخابات پارلمانی ادامه خواهد یافت.
mnandegar-3براساس قانون، انتخابات مجلس نماینده‎‏گان باید در بهار امسال برگزار می‌شد تا نماینده‎‏گان جدید وارد پارلمان می‌شدند اما تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و ضرورت اصلاحات در نظام انتخاباتی سبب شد تا انتخابات برگزار نشود.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‎‏گان در جلسه علنی روز دوشنبه (۲۵ جوزا/ ۱۵ جون) گفت پارلمان و حکومت با ادامه کار مجلس نماینده‎‏گان پس از اول سرطان موافقت دارند. ابراهیمی گفت در نشستی‌که روز یک شنبه با رییس جمهور داشته از او خواهش کرده که به زودترین فرصت تاریخ برگزاری انتخابات را مشخص کند: «هرچه عاجل برای مردم افغانستان تاریخ انتخابات مجلس نماینده‎‏گان و شوراهای ولسوالی را تعیین کند. مطابق قانون مکلفیت رییس جمهور است که به این خواست مردم افغانستان پاسخ مثبت دهد.»
مهلت پنج روزه به کمیسیون انتخابات
آقای ابراهیمی گفت که رییس جمهور غنی به کمیسیون انتخابات پنج روز وقت داده تا طرح اصلاحات انتخاباتی را ارایه کند و بر اساسی این طرح زمان برگزاری انتخابات پارلمانی نیز مشخص خواهد شد.
قرار است ریاست جمهوری از ستره محکمه بخواهد تا ماده‌های قانون اساسی در رابطه به مجلس نماینده‎‏گان را تفسیر کند و در رابطه به ادامه کار پارلمان، نظرش را ارایه کند.
اما رییس مجلس گفت که کار پارلمان ادامه می‌یابد و هیچ نهادی نمی‌تواند مانع ادامه کار قوه مقننه شود: «دوام کار مجلس نماینده‎‏گان مطابق به قانون اساسی، حق مردم افغانستان است و تا زمانی‌که انتخابات برگزار نمی‌شود مشروعیت خود را دارد. رییس جمهور هم مخالفت نداشت و برداشت ما با برداشت او همسان بود.»
در همین حال رییس جمهور غنی گفته است که زمان برگزاری انتخابات پارلمانی پس از بررسی و اجماع در رابطه به مسایل امنیتی، تخنیکی و سیاسی اعلام خواهد شد.
ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌یی گفته است که رییس جمهور غنی در رابطه به دوام کار پارلمان با اقشار و نهادهای مختلف افغانستان به صورت جداگانه مشوره کرده و در این مورد ۱۲ نشست برگزار شده است.
در تضاد با قانون؟
برخی نماینده‎‏گان مجلس چنین استدلال می کنند که در قانون اساسی گفته شده است دوره کاری مجلس نماینده‎‏گان بعد از انتخابات نماینده‎‏گان جدید در اول سرطان سال پنجم به پایان می رسد و حالا که نماینده‎‏گان جدید تعیین نشده است، نماینده‎‏گان باید به کار خود ادامه بدهند. این نماینده‎‏گان می‌گویند که حکومت باید تحت فشار بیشتر قرار گیرد. برخی از نماینده‎‏گان در جلسه عمومی روز دوشنبه گفتند که در نبود پارلمان، حکومت دیکتاتورانه عمل خواهد کرد و دموکراسی آسیب خواهد دید.
مخدوم عبدالله یکی از نماینده‎‏گان گفت: «فعلاً تقاضای حکومت این است که مجلس نماینده‎‏گان باید لغو شود و یک حکومت دیکتاتور در افغانستان حاکم باشد. اگر وکلای ملت از پارلمان دفاع نکنند ما و شما شاید به عنوان وکلای قانون‌شکن یاد شویم.»
در همین حال آگاهان مسایل حقوقی می‌گویند ادامه کار پارلمان پس از اول سرطان مخالف قانون اساسی افغانستان است.
تصمیم نهایی در رابطه به ادامه کار پارلمان توسط ستره محکمه گرفته خواهد شد. هنوز ستره محکمه در این مورد نظرش را بیان نکرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :