فعالان رسانه‌یی در نشستی در کابل تأکید کردند: عدم دسترسی به اطلاعات بازارِ شایعه را گرم کرده است

- ۲۹ جوزا ۱۳۹۴

شنبه ۳۰ جوزا ۱۳۹۴

 

مجیدی
mnandegar-3دولت با ندادن اطلاعات به رسانه‏‎ها و خبرنگاران، بازار شایعه را در کشور گرم کرده است.
شماری از فعالان رسانه‌یی و مسوولان نهادهای خبرنگاری با بیان این مطلب می‌گویند که شایعه بیشتر در جوامعی گسترده‌گی می‌داشته باشد که معلومات درست به دسترس خبرنگاران قرار داده نمی‌شود.
دفتر میدیوتیک افغانستان، نشست رسانه‌یی را زیرعنوان «رسانه و شایعه‌گستری در فضای روانی – اجتماعی افغانستان» در کابل برگزار کرد.
در این نشست، شماری از خبرنگاران رسانه‌های فعال در کابل و فعالین مدنی اشتراک کرده بودند.
عبدالبصیر تحسین، هم‌آهنگ‌کنندۀ مرکز نشراتی افغانستان امروز که گراننده‌گی نشست را نیز به عهده داشت گفت: «افغانستان در شرایط کنونی با حوادث بزرگ سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند که در این‌گونه اوضاع در گردش اطلاعات، جایگاه و حضور شایعه نیز برجسته خواهد بود.»
به باور آقای تحسین، در یک چنین شرایطی، رسانه‌ها عمداً و یا سهواً دست به شایعه‌پرانی می‌زنند.
صدیق‌الله، توحیدی مسوول دیدبان رسانه‌های آزاد یا نی، روی شایعه، بسترها و زمینه‌های پردازش و پذیرش آن صحبت کرد و گفت: اگر مقامات حکومتی افغانستان حاضر به ارایه معلومات به خبرنگاران نشوند، این مسأله به خودی خود باعث گرم‌شدن بازار شایعه در کشور خواهد شد.
به گفتۀ آقای توحیدی، تعدد رسانه‌ها و رقابت در اطلاع‌رسانی سریع، احتمال پخش شایعات را بسیار زیاد می‌سازد.
مسوول نی، از تمام خبرنگاران و رسانه‌های کشور خواست که نباید رویدادهای انتحاری و امنیتی را به شکل گسترده و وسیع آن پخش کنند.
به باور آقای توحیدی، این کار سبب تضعیف روحیۀ مردم شده و برعکس طرف مقابل قوت بیشتر پیدا می‌کند. در این میان، رسانه‌ها باید در پوشش اخبار و رویدادها وضعیت روانی مردم و معیارهای مسلکی را جداً در نظر بگیرند.»
در این حال، نجیبه ایوبی مسوول کلید گروپ ضمن بحث پیرامون پرداخت‌های غیر مسلکی و غیرآگاهانۀ رسانه‌ها گفت که با وجود محدودیت‌هایی‌که فعلاً در برابر خبرنگاران به خاطر اطلاع‌رسانی کم‌عیب و حقیقی وجود دارد، ‌اما اهالی رسانه مسوولیت‌های خاص اجتماعی و مسلکی دارند تا در نهایت احتیاط با رُخ‌دادها برخورد داشته باشند.
بانو ایوبی گفت: «در همه جا برای آزادی خط‌های سرخی وجود دارد که رعایت اخلاق از وجایب رسانه‌هاست و رسانه‌ها در کنار پاسخ‌گو بودن برای مخاطبان باید به اخلاق اجتماعی و معیارهای پذیرفته شدۀ ژورنالیسم نیز پایبند باشد.»
بانو ایوبی در ادامۀ سخنانش خطاب به خبرنگاران گفت: «محدودیت‌ها نباید باعث پخش شایعه گردد. ما مسوولیت داریم در صورت عدم دسترسی به حقایق، نباید مروج دروغ‌، شایعه و اخبار سر چوک شویم.»
او از تمام رسانه‌ها و خبرنگاران کشور خواست که باید به ارزش‌هایی که زیست باهمی را در یک جامعه تقویت می‌کند، پابند باشند.
در بخش دیگر این نشست، سخنرانان تاکید کردند که شایعه پرانی از طریق رسانه‌های اجتماعی درحال گسترش است.
آنان گفتند که با باز نمودن صفحات اجتماعی هر کاربر در معرض ده‌ها شایعه قرار می‌گیرد. ولی کار رسانه‌یی زمانی خطرناک می‌شود که از آن به عنوان منبع خبر بدون داشتن کدام سند استفاده شود.
این نشست با انجام پرسش و پاسخ به پایان رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.