پنتاگون: داعش گام‌های ابتدایی حیات خود را در افغانستان برمی‌دارد

- ۲۹ جوزا ۱۳۹۴

شنبه ۳۰ جوزا ۱۳۹۴

 

mnandegar-3پنتاگون مدعی شده که داعش به شدت تلاش می‌کند تا راه‌های گسترش نفوذ خود در افغانستان را هموار کرده و از ترفندهای خاصی برای سربازگیری در این کشور استفاده می‌کند.
وزارت دفاع امریکا در تازه ترین گزارشی که به کانگرس این کشور ارایه کرده؛ تاکید کرده است که این گروه فعلا حیات ابتدایی خود را در افغانستان در حال سپری کردن است و تلاش بی شایبه‌یی را خرج می‌کند تا حضور و گسترش تفکر خود را در افغانستان تثبیت کند.
بر اساس این گزارش، فعالیت این گروه در افغانستان فعلاً در مرحله ابتدایی و کم اهمیت خود قرار دارد؛ اما گذر زمان، نشان خواهد داد که داعش دامنه نفوذ خود را گسترش داده و در راستای جذب سایر گروههای تروریستی مثل طالبان، اقدام کند.
گفته می‌شود که داعش در شرایط کنونی از تقابل با طالبان و شبکه حقانی امتناع می ورزد؛ اما با این حال، هنوز هم تصمیم محکمی برای ایتلاف با این گروههای تروریستی در افغانستان و پاکستان ندارد.
پنتاگون همچنین به قدرت روزافزون طالبان اشاره کرده و گروه حقانی را که از پشتیبانی بالقوه القاعده در وزیرستان و جنوب و شرق افغانستان بهره مند است؛ بزرگترین خطر عینی بیان می کند.
در این گزارش؛ تمرکز ویژه ای روی گروه حقانی شده که خصوصا ظرف سال ۲۰۱۴ این گروه نه تنها در انجام حملات تروریستی زیرکانه و حساب شده دست داشته؛ بلکه حملات تهاجمی گسترده و قابل توجهی را نیز در ولایات پکتیکا، پکتیا، خوست، غزنی، هلمند، فراه و هرات داشته که برای مدتی نه چندان کوتاه، مرکز مهم سیاسی دولت را نیز به تصرف خود در آورده است.
آنها هدف خاصی را در این میان دنبال می کنند که احیای دوباره دولت طالبان ــ آنچه در نیمه دوم دهه هفتاد خورشیدی شاهد بودیم ــ هستند و برای این هدف، گروههای همفکر دیگری را دارند که در کنارشان می جنگند.
داعش از دو سال پیش به این سو، به نوعی حضور خود را در افغانستان تبارز داده و طی چند حرکت تروریستی در نقاط مختلف کشور، بر موجودیت خود تاکید کرده است.
این گروه تاکنون با طالبان نیز درگیری های خونینی را تجربه کرده؛ از جمله جنگ شدید میان داعش و طالبان در فراه، که منجر به مرگ ۱۶۵ تن از دو طرف گردید و فراه از لوث داعش پاک شد.
به هر روی؛ ملامنصور رهبر نظامی طالبان که گفته می شود در کویته به سر می برد؛ طی یک نامه به ابوبکر بغدادی گفته است که طالبان در افغانستان، داعیان «برحق» احیای نظام اسلامی هستند و بنیاد آنان نیز از سوی علمای اسلامی تایید شده و آنها {داعش} نباید تلاش کنند که دولتی موازی در افغانستان تشکیل دهند.
گرچه در ابتدای راه، چند تن از سران طالبان بودند که به داعش پیوسته و به زودی از سرکردگان آن شدند؛ اما با این هم؛ در میان این گروه، تعداد چشمگیری از خارجی ها، از جمله ترکمان ها، ازبیک، چچنی، اعراب از کشورهای مختلف و به خصوص تاجیک ها هستند که حتا با خانواده های خویش وارد افغانستان شده اند.
تاهنوز روشن نیست که سرپرستی و اکمال این گروهها را چه بنیادی به عهده دارد؛ اما بعید به نظر می رسد که هسته اصلی داعش که در عراق، دارای یک حکومت محلی است؛ چنین ابتکاری را با توجه به هجمه هایی که در حال تحمل است؛ کرده باشد.
امریکا در حالی از گسترش نفوذ داعش در افغانستان ابراز نگرانی می کند که بسیاری از کارشناسان امور و حتا دولت مداران سابق افغانستان، به صورت مستقیم از پروژه ای خواندن داعش یاد می کنند و تاکید می ورزند که مدیریت بحران افغانستان در دستان امریکاست و داعش، قرار است بدیلی به جای طالبان باشد و این بدون هیچ شبهه ای از سوی ایالات متحده و سایر موتلفین ش حمایت می شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.