تاخت‌وتاز مجلس سنا بر رهبران دولت

- ۳۱ جوزا ۱۳۹۴

دو شنبه ۱ سرطان ۱۳۹۴

 

منشی مجلس سنا: مقام‌های محلی به ویژه والی قندوز بی‌کفایت است. اگر تغییرات در رهبری ولایت قندوز صورت نگیرد، این ولایت سقوط خواهد کرد. به گفته وی، زمینه سقوط را خود دولت فراهم کرده است

سناتوران با انتقاد تند از افزایش نا آرامی‌ها در کشور به ویژه سقوط ولسوالی چهاردره قندوز می‌گویند که مردم در آتش جنگ می‌سوزند و حکومت در خواب است.
فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا گفت: «حکومت مکلف است که مسولیت خود را در تامین امنیت کشور ادا بکند به ویژه نهادهای امنیتی در هر گوشه کشور که دشمن سر بالا می‌کند باید {آنها را} سرکوب کنند».
آقای مسلم‌یار افزود که نیروهای امنیتی باید هر چه زودتر ولسوالی چهار دره را از چنگ طالبان پس بگیرند و به مشکلات امنیتی در سایر ولایات نیز توجه کنند، در غیر آن، بازار سیاست حکومت سقوط خواهد کرد.
عبدالله قرلق منشی مجلس سنا نیز گفت: «قبلا از احتمال سقوط ولسوالی چهار دره ابراز نگرانی کرده بودیم، اما دولت توجه نکرد، هم اکنون نیز ۶ نفر از نیروهای امنیتی در تپه‌یی در این ولسوالی محاصره اند و اگر کاری انجام نشود، آنان نیز به دست دشمن خواهد افتاد».
آقای قرلق افزود که هم اکنون طالبان در ولسوالی دشت ارچی هم تجمعاتی دارند و می‌خواهند این ولسوالی را نیز تصرف کنند، ولسوال دشت ارچی از طالبان مهلت خواسته است.
منشی مجلس مقام‌های محلی به ویژه والی قندوز را به شدت بی‌کفایت خواند و mnandegar-3هشدار داد: اگر تغییرات در رهبری ولایت قندوز صورت نگیرد، این ولایت سقوط خواهد کرد. به گفته وی، زمینه سقوط را خود دولت فراهم کرده است.
در همین حال، زلمی زابلی رییس کمیسیون سمع شکایات سنا تاکید ورزید: «رییس جمهور و رییس اجرایی مطلق خود را جاسوسان خارجی درست کرده‌اند، مجلس سنا باید برای دریافت راه حل مستقیماً با پاکستان و امریکا مذاکره کند که آنان چه می‌خواهند».
برخی سناتوران از حکومت وحدت ملی به نام «وحشت ملی» یاد کردند و افزودند که داعش در برخی ولایات به ویژه ننگرهار در حال سرباز گیری است و اگر بازهم دولت توجه نکند، مشکلات بزرگی برای مردم و دولت پیش خواهد شد.
لطف الله بابا گفت: «داعش در ننگرهار مستقیماً از سوی اوروگزی ایجنسی پاکستان می‌آیند، حکومت “وحشت ملی” درغم این نیست که مردم در آتش جنگ می‌سوزند».
به گفته وی، حکومت در خواب است.
فرهاد سخی نیز خاطرنشان کرد که سربازگیری داعش در ننگرهار نگران کننده است، حکومت باید کاری انجام دهد.
آقای سخی افزود که کارهای تشریفاتی حکومت وحدت ملی مورد قبول نیست.
اکثر سناتوران به شدت از وضعیت امنیتی کشور ابراز نگرانی کردند.
عبدالرحیم حسینار و الله داد اندر نیز از ترورهای کارمندان دولت به ویژه کارمندان نهادهای امنیتی در داخل شهر غزنی و حملات مسلحانه مخالفین بالای ولسوالی های این ولایت به شدت انتقاد کردند.
آنان حکومت محلی را در کنترل اوضاع ناتوان عنوان کردند.
شکایات از چالش‌های امنیتی در حالی مطرح می‌شود که رییس‌جمهور غنی هفته گذشته اعلام کرده بود که مخالفین مسلح در صورتی که دست از جنگ نکشند، نمی توانند از خشم نیروهای امنیتی افغانستان فرار کنند.
از سویی هم، طرح تعدیل ماده دوم قانون صحت عامه که بر اساس آن، ارایه خدمات ثانوی پولی پیشنهاد شده بود و یک مورد از طرح تعدیل قانون جلوگیری از تمویل تروریزم، از سوی مجلس سنا رد شد.
سناتوران، عرضه خدمات ثانوی را در شفاخانه ها خلاف قانون اساسی عنوان کردند.
پیشتر، این طرح از سوی مجلس تایید شده بود و هم اکنون سرنوشت این دو طرح به کمیسیون مختلط دو مجلس تعلق گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.