ولسوالی چهاردرۀ کندز دوباره به تصرف دولت درآمد

- ۰۲ سرطان ۱۳۹۴

چهار شنبه ۳ سرطان ۱۳۹۴

 

ولسوالی چهاردرۀ کندز که حدود دو هفته پیش بر اثر حملۀ گروهی طالبان سقوط کرده بود، روز گذشته در نتیجۀ عملیات ویژۀ نیروهای امنیتی، دوباره به تصرف دولت درآمد.
جنگ‌جویان طالب پس از جنگی سخت این ولسوالی را تصرف کرده و نیروهای دولتی را مجبور به عقب‌نشینی کرده بودند.
عمر صافی، والی کندز صبح روز گذشته در نشستی خبری گفت که طالبان در ولسوالی چهاردره شکست تلخی را متقبل شده اند. او گفت که در این درگیری ۸۵ طالب کشته و ۱۵ mnandegar-3تن دیگر زخمی شده اند.
به گفتۀ صافی، در این درگیری مولوی رحمت مشهور به ملا محمد، والی نام‌نهاد طالبان برای ولایت کندز با دو تن از همکارانش هنگام فرار از سوی نیروهای امنیتی کشته شده و جسدهای آن‌ها در اختیار نیروهای امنیتی قرار دارند.
به گفتۀ والی کندز، در این درگیری ۶ سرباز امنیتی و یک زن غیرنظامی کشته و یک تن دیگر زخم برداشته است. والی کندز افزود، عملیات در تمام ولایت به سرعت ادامه دارد و تا بعدازظهر شاهد پیشرفت دیگری نیز خواهیم بود.
از سوی دیگر، ولسوالی دشت ارچی این ولایت نیز دیروز از طالبان پس گرفته شد.
تاکنون از تعداد تلفات هر دو طرف درگیری و غیرنظامیان در ولسوالی دشت ارچی معلوماتی در دست نیست.
ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در این باره گفته است که همراه با ولسوالی دشت ارچی، ۱۴ پاسگاه امنیتی را نیز به تصرف‌شان درآورده اند. او ادعا کرده بود که در پایان حملۀ‌شان به این ولسوالی، ۲۸ پولیس و نیروهای اربکی را کشته اند.
ولسوالی چهاردره سرسبز و زراعتی است و با فاصلۀ ۶ کیلومتر از مرکز کندز، نزدیک‌ترین ولسوالی به مرکز این ولایت است.
اکثر مردم چهاردره به این دلیل که این ولسوالی به مرکز نزدیک است و به مراکز آموزشی دسترسی دارند، باسوادند. به باور مردمان محل، جنگ و ناامنی‌های اخیر بسیاری از باشنده‌های این ولسوالی را از آموزش و تحصیل محروم کرده است.
به گفتۀ باشنده‌های محل، ولسوالی چهاردره به این دلیل برای دولت و طالبان مهم است که موقعیت استراتژیک دارد. این ولسوالی به بغلان مرکزی، ولسوالی علی‌آباد و ولایت سمنگان راه دارد.
ساحه‌یی در این ولسوالی به «قتل عام» مشهور است. گفته می‌شود در حملۀ نیروهای شوروی سابق، در یک روز ۸۰ نفر در این محل به قتل رسیده که اکثرشان کودک و زن بوده اند.
مردم این ولسوالی از دولت و طالبان می‌خواهند که بگذارند آن‌ها آرام زنده‌گی کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.