«دیدگـاه طالبـان عـوض نشـده است»

- ۰۲ سرطان ۱۳۹۴

چهار شنبه ۳ سرطان ۱۳۹۴

 

ناجیه نوری
معاون دوم رییس ‌اجرایی حکومت وحدت ملی از موافقت احتمالی دولت کابل برای بازگشایی دفتر سیاسی طالبان در قطر جهت پیشبرد اهداف مذاکرات صلح خبر داد.
محمد محقق معاون دوم عبدالله عبدالله رییس‌اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد که در گفت‌وگوهایی که با نمایندگان طالبان در اسلو پایتخت ناروی انجام شد، تغییری در دیدگاه آن‌ها برای پیشرفت روند مذاکرات صلح بوجود نیامده است.
mnandegar-3وی گفت: در حاشیه‌ نشست اسلو که در مورد چگونگی صلح در جهان برگذار شده بود هیأت اعزامی دولت کابل و نماینده‌گان طالبان دیدگاه‌های خود را بیان کردند.
محقق افزود: در نشست اسلو پنج نفر به نماینده‌گی از طالبان حضور داشتند و با در نظر گرفتن نظرات مطرح شده، تفاوتی در گفته‌ها و تفکر طالبان نسبت به گذشته وجود نداشت.
معاون دوم رییس ‌اجرایی حکومت وحدت ملی اظهار داشت: از مواردی که طالبان درخواست کرده‌اند، بازگشایی دفتر آن‌ها در قطر است.
محقق افزود: با توجه به شرایط حاکم بر طالبان و دولت کابل، اگر دفتر طالبان در قطر تنها برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح باشد، احتمال دارد حکومت افغانستان با بازگشایی دفتر طالبان در قطر موافقت نماید.
مذاکرات انجام شده با طالبان از شهر دوحه قطر آغاز و تا دوبی، جاپان، ترکیه، ناروی و برخی از کشورهای دیگر ادامه یافت؛ اما تمامی این مذاکرات بی‌نتیجه و بدون هیچ دست‌آوردی پایان یافته است.
شماری از آگاهان سیاسی دلیل بدون نتیجه بودن این مذاکرات را پافشاری طالبان بر شرط‌های گذشته آنان دانسته می‌گویند، طالبان همچنان بر موضع گذشته خود تاکید دارند؛ اما پاکستان برای تحقق اهداف خود در صدد آشتی طالبان با دولت افغانستان است.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی نظامی می‌گوید، پاکستان با سازمان‌دهی مذاکرات صلح با طالبان در برخی از نقاط دنیا در تلاش تطهیر طالبان است.
او تأکید کرد، پاکستان برای بی‌گناه ثابت‌کردن طالبان به عنوان این‌که آنان جنایت‌کار نیستند، دادخواهی می‌کند تا آنان را وارد بدنه حکومت افغانستان نماید تا از آنان در برابر هند استفاده کند.
به باور این آگاه سیاسی، اما طالبان همواره از موقف بلندتر صحبت کردند و بر نپذیرفتن قانون اساسی افغانستان تاکید داشته و از موضع خود تاکنون عقب‌نشینی نکرده اند.
اما او، حضور برخی از سران طالب در مذاکرات صلح شماری از کشور را ناشی از اختلافاتی می‌داند که میان اعضای گروه طالبان وجود دارد.
وی این گفت‌وگوها را بازی به راه انداخته شده از سوی پاکستان عنوان کرده می‌گوید، گفت‌وگوهای صلح با طالبان تا پایان حکومت فعلی ادامه خواهد داشت تا اینکه یک بخش از آنان وارد حکومت شود و اما بخش دیگرآن به گروه داعش خواهد پیوست.
او تاکید کرد، با آن‌که پاکستان طرفدار گروه داعش نیست و حضور این گروه را در افغانستان به نفع خود نمی‌بیند؛ اما بدون شک زمانی‌که برخی از طالبان وارد حکومت شود، بخش باقی مانده که مخالف حکومت افغانستان است، به گرو داعش محلق خواهند شد.
کوهستانی در خصوص ادامه کار شورای عالی صلح می‌گوید، شورای عالی صلح مانند شماری دیگر از ارگان‌ها یک پوشش است برای رسیدن به اهداف برخی از کشورهای دنیا.
او افزود، ارگان‌هایی مانند شورای عالی صلح تشکیلات اصلی نیستند، بل تشکیلات فرعی اند که برای رسیدن اهداف دیگران ایجاد شده اند مانند کمیسیون حقوق بشر، وزارت مبارزه با مواد مخدر، کمیسیون‌های انتخاباتی و….
این آگاه سیاسی گفت، شورای عالی صلح از زمان تاسیس خود یک دست‌آوردی حتا بسیار کوچک هم نداشته و از زمان ایجاد تا کنون استقلالیت کاری نیز نداشته است.
اما او منحل شدن این شورا را غیر ممکن دانسته می‌گوید، منحل‌شدن این شورا از صلاحیت پارلمان افغانستان است؛ ولی بنابر اختلافات درون مجلس بعید به نظر می‌رسد که این شورا به زود منحل گردد.
کوهستانی اضافه کرد، از جانب دیگر حکومت تلاش می‌کند تا این شورا را جزء بدنه حکومت ساخته و مانند حامد کرزی از آن نهایت استفاده را ببرد.
اما نماینده‌گان مجلس در جلسه روز دوشنبه این مجلس خواستار لغوشورای عالی صلح شدند.
نماینده‌گان مجلس تاکید کردند که شورای عالی صلح از زمان تاسیس تاکنون هیچ دست‌آوری تاکنون نداشته است؛ بنابراین باید هرچه زودتر لغو شود.
ولی آگاهان سیاسی به این باورند که چند دسته‌گی و اختلاف نظر در مجلس نماینده‌گان سبب خواهد شد تا این مجلس نتواند در مورد لغو شورای عالی صلح تصمیم بگیرد و ممکن است که این شورا بدون هیچ دست‌آوردی همچنان به کار خود برای سالیان متمادی ادامه دهد.
این آگاهان می‌گویند، شورای عالی صلح ضمن اینکه در مجلس مخالفین خود را دارد، موافقین و حامیان زیادی نیز دارد؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد که مجلس نماینده‌گان به اتفاق آرا، رای به لغو این شورا بدهد.

اشتراک گذاري با دوستان :