رییس ادارۀ ارگان‌های محلی: ۲۲ والـی تعـیین شـده است

- ۰۶ سرطان ۱۳۹۴

یک شنبه ۷ سرطان ۱۳۹۴

 

رییس ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی می‌گوید که در تعیین والی‌ها نقش ندارند و همچنین اعتراض‌های مردم، بدون ارزیابی، باعث برکناری و رد والی‌ها نخواهد شد.
غلام جیلانی پوپل، رییس عمومی اداره مستقل ارگان‌های محلی در جریان ارایۀ برنامۀ صد روز آینده خود گفت: «اعتراض حق قانونی مردم است و ما جلو این حق را گرفته نمی‌توانیم؛ این تظاهرات‌ها را که در دو ولایت رخ داده، در حال ارزیابی کردن هستیم و مشخص خواهد شد که تاچه اندازه این اعتراضات بجا است و بعد از آن فیصله سیاسی صورت mnandegar-3می‌گیرد».
وی افزود: اعتراضاتی‌که صورت می‌گیرد؛ به این معنی نیست که ما فوراً فرمان برکناری یا تقرری شخصی را صادر نماییم؛ تظاهرات بدون ارزیابی، باعث برکناری یا تقرر افراد نمی‌شود.
آقای پوپل گفت که اداره ارگان‌های محلی در تعیین والی‌ها به صورت مستقیم نقش ندارد؛ بلکه به حیث یک قوه فشار فعالیت دارد و والی‌ها با تصمیم سیاسی تعین می‌شوند.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که بیش از سه هفته است که حرکت‌های مدنی و اعتراضی نسبت به والیان جدید ولایت‌های بامیان و دایکندی جریان دارد.
روز گذشته ولایت دایکندی شاهد راهپیمایی بزرگ اعتراضی بود؛ در بامیان هم خیمه تحصن برپا گردیده که دلیل این اعتراضات تضادهای سیاسی میان مخالفان و موافقان خوانده می شود.
به گفته آقای پوپل، تاکنون ۲۲ والی تعیین شده، مکتوب ۴ والی برای منظوری آماده شده و تاصد روز آینده ۸ والی دیگر مقرر خواهد شد.
همچنین آقای پوپل ضعف حکومتداری محلی را از ناکامی سیزده سال اداره ارگان‌های محلی عنوان کرده و دولت و جامعه جهانی را به کم توجهی به وضعیت حکومتداری محلی متهم کرد.
وی گفت: دشمن از ناکامی‌های سیزده سال گذشته سوءاستفاده کرده و حالا توانسته است ولایات امن را به ناامن تبدیل کند.
آقای پوپل مداخلات کشورهای خارجی، فقر اجتماعی، ضعف حکومتداری و عدم توجه دولت مرکزی به حکومت داری محلی را از عواملی خواند که باعث جنگ در ولایات کشور شده است.
وی از افزایش حملات بالای ولسوال‌ها خبر داده و گفت: از زمانی‌که به حیث رییس ارگان‌های محلی تعیین شده؛ ۴ ولسوال کشته شده است.
رییس عمومی اداره مستقل ارگان‌های محلی، برنامه صد روز آینده خود را در ۹ بخشِ پیشنهادات قوانین، پالیسی اداره محلی، برنامه‌های موثر برای حکومتداری محلی، وضاحت در وظایف اساسی، ماموریت و ساختار تشکیلاتی این اداره، استخدام والی‌ها و ولسوال‌ها، شهرداری‌‌‌‌‌‌‌ها و شوراهای ولایتی فشرده کرده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.