دست رد مجلس به سینۀ معصوم ستانکزی

- ۱۳ سرطان ۱۳۹۴

یک شنبه ۱۴ سرطان ۱۳۹۴

 

مجلس نماینده‎گان روز شنبه با اکثریت قاطع رأی رد به معصوم ستانکزی نامزد پیشنهادی وزارت دفاع داد.
آقای ستانکزی ۸۴ رای تایید گرفت، ولی ۱۰۴ تن از نمایندگان به او رای رد دادند.
در مجموع ۲۱۳ تن از نماینده‌گان در جلسه عمومی مجلس حضور داشتند و آقای محمد معصوم ستانکزی با گرفتن ۱۰۷ رای می‌توانست اعتماد پارلمان را به دست آورد و وزیر دفاع افغانستان شود.
اما پس از پایان روند رای دهی عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نتیجه رای‌گیری را این‌گونه اعلام کرد: « محترم معصوم ستانکزی با کسب ۸۴ رای تایید نتوانست مورد تایید ولسی mnandegar-3جرگه قرار بگیرد. به این اساس از رییس جمهور افغانستان خواهش می‌کنیم که کس دیگری را به عنوان کاندید وزیر وزارت دفاع به ولسی جرگه معرفی بدارند.»
معصوم ستانکزی نامزد وزارت دفاع افغانستان پیش از آغاز روند رای اعتماد گفت که جنگ بر افغانستان تحمیل شده است. او گفت تلاش‌ها برای پایان جنگ نتیجه نداده و دشمنان افغانستان وارد فصل جدید جنگ شده‌اند.
ستانکزی گفت: «اکنون معلوم گردیده است که ادامه خشونت از طرف مخالفین برسر قدرت است که همیشه از آن انکار کرده ‌اند و به خاطر قدرت و متاع دنیا مردم خود را به بدبختی می‌کشانند. نیروهای امنیتی به حیث یک حق مشروع حق دارند که از کشور خود دفاع کنند. این جنگ بر افغانستان تحمیل گردیده است.»
به باور ستانکزی یکی از دلایل اصلی افزایش جنگ و خشونت در افغانستان جنگ در وزیرستان شمالی بوده، زیرا صدها تن از تروریستان خارجی از وزیرستان به روستاهای افغانستان سرازیر شده و به ناامنی در افغانستان کمک کرده ‌اند.
پیش از خروج نیروهای خارجی، طالبان همواره حضور خارجی‌ها را دلیل جنگ در افغانستان عنوان می‌کردند، اما حالا که این نیروها از افغانستان خارج شده اند، جنگ تشدید شده است و ولایات بیشتری شاهد خشونت‌های ناشی از حملات طالبان اند.
آقای ستانکزی گفت: «چه توجیهی وجود دارد که اتباع کشورهای دیگر برای جنگ به قریه‌های کشور آورده می‌شود و باز ادعای خروج نیروهای خارجی را دلیل برای آوردن صلح می‌دانند. همه باید در این باره عمیق بیندیشیم که چرا بازهم جنگ در قریه‌های افغانستان ادامه پیدا می‌کند.»
به باور آقای ستانکزی جنگ افغانستان جنگ بین افغان‌ها نیست بلکه این جنگ نتیجه رقابت‌های منطقه‌یی و جهانی است. او گفت که شماری از مردم افغانستان ناخواسته و نداسته برای اهداف دیگران کشورشان را ویران می‌کنند.
ستانکزی تاکید کرد که جنگ را از طریق یک اجماع سیاسی از قریه‌های افغانستان بیرون می‌کند. او گفت که تروریستان کشورهای مختلف برای جنگ وارد افغانستان شده‌اند: «شبکه‌های تروریستی‌یی که مربوط کشورهای آسیای مرکزی، چین، پاکستان و کشورهای عربی و غیره می‌شوند، همه وارد افغانستان شده و علیه افغان‌ها جنگ می‌کنند.»
نامزد وزارت دفاع افغانستان گفت که یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایش افزایش ظرفیت نیروهای اردوی ملی است. او تاکید کرد که برای تقویت قوای هوایی افغانستان تلاش می‌کند.
به این ترتیب وزارت دفاع افغانستان هنوز هم باید از سوی یک سرپرست اداره شود.
پس از معرفی معصوم ستانکزی به وزارت دفاع واکنش‌های زیادی ایجاد شد. عطا محد نور والی بلخ او را قاتل استاد ربانی رهبر فقید جمعیت و سزاوار اعدام خواند.
در شبکه‎های اجتماعی از این گزینۀ اشرف غنی به شدت انتقاد می‎شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.