مجلس سنا طرح افزایش تعرفۀ سگرت را رد کرد

- ۲۱ سرطان ۱۳۹۴

دو شنبه ۲۲ سرطان ۱۳۹۴

 

mnandegar-3مجلس سنا طرح تعدیل قانون کنترل تنباکو و دخانیات را رد کرد.
به اساس این طرح که به تازه‌گی در مجلس نماینده‎گان تصویب شده بود، تعرفه گمرکی واردات سگرت به این کشور از بیست درصد به صد درصد افزایش خواهد یافت.
نثار حارث، عضو مجلس سنا می‌گوید در طرح پیشنهادی حکومت تعرفه گمرکی، پنجاه درصد در نظر گرفته شده بود اما مجلس نماینده‎گان آن را به صد درصد افزایش داد.
اما به گفته او مجلس سنا پس از بررسی و نظرخواهی از کارشناسان این طرح را رد کرده و پیشنهاد حکومت را تصویب کرده است.
او می‌گوید که افزایش تعرفه گمرکی باعث افزایش قاچاق سگرت خواهد شد که نفع بیشتر آن به همسایه‌های افغانستان به خصوص پاکستان خواهد رسید.
زمانی که طرح تصویب شده مجلس نماینده‎گان در مجلس سنا رد شود، به اساس قانون اساسی افغانستان، طرح قانون به کمیسیون مشترکی از دو مجلس سپرده می‌شود. اگر اختلاف در این کمیسیون حل شد، مصوبه این کمیسیون برای توشیح به ریاست جمهوری فرستاده می‌شود.
اما اگر این کمیسیون نتواند اختلاف به وجود آمده را برطرف کند، مصوبه ردشده به حساب می‌آید. در این صورت مجلس نماینده‎گان می‌تواند در جلسات بعدی این قانون را تصویب کند و بدون ارائه به سنا آن را برای توشیح به ریاست جمهوری بفرستد.
گفته شده که در حال حاضر ارزش واردات سگرت به افغانستان، بیش از دو میلیارد دلار در سال است.
در افغانستان سگرت ارزان است و علاوه بر آن، استفاده از چلم نیز در سال‌های اخیر بخصوص در میان جوانان افغان افزایش یافته است.
دولت کنوانسیون سازمان بهداشت جهانی برای کنترل دخانیات را امضاء کرده است.
سال گذشته نیز مجلس نماینده‎گان افغانستان، قانون ممنوعیت استفاده از دخانیات در اماکن عمومی را تصویب کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.