معامله پولی در سـقوط دند غـوری

- ۲۱ سرطان ۱۳۹۴

دو شنبه ۲۲ سرطان ۱۳۹۴

 

ناجیه نوری
یک مقام ولایت بغلان می گوید که در سقوط ولسوالی دند غوری معامله پولی صورت گرفته است.
مقام‏های محلی در ولایت بغلان هشدار می‎دهند که اگر دولت به امنیت این ولایت توجه نکند، به زودی شهر پلخمری مرکز بغلان به دست طالبان می‌افتد.
یک مقام ولایت بغلان می‎گوید که در نتیجۀ یک معاملۀ پولی، آخرین پاسگاه امنیتی ولسوالی دندغوری ولایت بغلان، به طالبان واگذار شده است.
این مقام دولتی‌‌‌که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار گفت که حکومت خود در نا امنی‌های اخیر ولایت‌های شمال به خصوص ولایت بغلان دست دارد.
mnandegar-3آنان می‎گویند که طالبان تا یک‎ونیم کیلومتری شهر پیش‎روی کرده‎اند و خطر سقوط مرکز وجود دارد.
با این حال، شماری از نماینده‌گان ولایت بغلان می‌گویند: عدم هم‌آهنگی میان ارگان‌های‌ امنیتی، نبود انگیزه در صفوف نیروهای امنیتی و عدم توجه حکومت مرکزی به ولایت بغلان، دلایل اصلی افزایش ناامنی اخیر این ولایت است.
طالبان روز جمعۀ هفته جاری، آخرین پوستۀ امنیتی را در ولسوالی دندغوری ولایت بغلان تصرف کردند و مهمات زیادی را از نیروهای دولتی غنیمت گرفتند.
این مساله باعث واکنش‌های تندی در میان نماینده‌گان مردم بغلان در مجلس و مقام‌های دولتی این ولایت گردیده است.
یک مقام دولتی بغلان سقوط آخرین پوستۀ امنیتی این ولایت را یک معامله پولی خوانده گفت: با آن‌که تجهیزات نیروهای امنیتی تا حدی خوب است؛ اما شاید سقوط آخرین پوسته امنیتی یک معامله باشد که در مقابل پول صورت گرفته است.
به گفته او، در خصوص معاملۀ این پوسته شواهدی در دست نیست؛ اما زمزمه‌هایی که از داخل نیروهای امنیتی به بیرون درز کرده، حکایت از این ماجرا دارد.
این مقام دولتی گفت: زمانی‌که با فیر چند راکت یک پوسته امنیتی را در اختیار طالبان قرار می‌دهند، بدون شک این اقدام می‌تواند بیانگر یک معامله باشد؛ زیرا بدون معامله به چنین آسانی سقوط پوسته امکان پذیر نیست.
این مقام دولتی می‌گوید: طالبان آخرین بیز یا پوسته امنیتی را در دندغوری که مربوط شهر پلخمری می‌شود تصرف کردند و اکنون خط جنگ در بالای هجده کوتل در فاصله یک‌ونیم کیلومتری مرکز شهر قرار دارد.
او تاکید کرد: اگر طالبان بالای کوتل برسند، به آسانی شهر پلخمری را تصرف می‌کنند و از بالای کوتل قوماندانی امنیه، مقام ولایت و سایر ادارات دولتی و باشنده‌گان محل را مورد هدف قرار داده می‌توانند.
او گفت: اگر حکومت تصمیم قاطع و عاجل اتخاذ نکند، بدون شک به زودی شاهد سقوط شهر پلخمری که مرکز ولایت بغلان است، خواهیم بود.
و اما محمد اعظیم محسنی نماینده مردم بغلان در مجلس نماینده‌گان، حکومت را مسبب اصلی ناامنی‌های بغلان دانسته می‎‌گوید: خود حکومت در ناامنی‌های بغلان دست دارد.
او می‎گوید که بی‌‎توجهی حکومت مرکزی به امنیت بغلان، نشان دهندۀ این ادعا است.
این عضو مجلس تاکید کرد: ما بارها به حکومت مرکزی پیشنهاد کردیم تا برای تامین امنیت ولسوالی دندغوری که فاصله بسیار کمی با شهر پلخمری دارد، یک عملیات تصفیه‌یی را راه‌اندازی کند، اما متأسفانه نکردند.
او افزود: متاسفانه عدم توجه حکومت به هشدارهای ما سبب شده تا امروز طالبان موفق به رسیدن به دروازه‌های شهر پلخمری گردند.
محسنی گفت: مدیریت ضعیف در بغلان و کم توجهی حکومت مرکزی سبب شده تا طالبان ۸۰ درصد ولسوالی دندغوری بغلان را در کنترل خود بیاورند.
محسنی گفت: همین اکنون در برخی از ولسوالی‌های ولایت شاگردان به مکاتب رفته نمی‌توانند و ادامۀ جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان زنده‌گی عادی مردم را مختل کرده است.
به باور محسنی، نبود هم‌آهنگی میان ارگان‌های امنیتی و نبود انگیزه در میان نیروهای امنیتی به دلیل گفت‌وگوهای صلحی که نیتجه مثبت در پی ندارد، سبب شده تا جنگ در بغلان هر روز شدت بگیرد.
اما وزارت داخله ناهماهنگی نیروهای امنیتی در ولایت بغلان را رد می‎کند.
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله به ماندگار گفت: ما تحت یک برنامه مشترک با سایر ارگان‌های امنیتی در بغلان کار می‌کنیم و برنامه‌های مشترک ما نشان‌دهندۀ هم‌آهنگی ما است.
او تاکید کرد: حتا در این اواخر برای بهبود وضعیت امنیتی بغلان وزیر امور داخله به این ولایت سفر کرد و با تمام نیروهای امنیتی دیدار داشت که این خود نشان دهندۀ تعهد حکومت مرکزی برای آوردن امنیت به این ولایت است.
معاون سخنگوی وزارت داخله با آن‌که جنگ در ولسوالی دندغوری را تایید می‌کند اما می‌گوید: زنده‌گی در شهر پلخمری به روال عادی جریان دارد و وضعیت زیاد نگران‌کننده نیست.
به گفته دانش، جنگ در مناطق و ولسوالی‌های دوردست جریان دارد؛ اما با آن‌هم ما از دیروز بدین‌طرف یک عملیات تصفیه‌یی را در بغلان آغاز کردیم و تلاش داریم که دشمن را عقب برانیم.
در همسایه‏‎گی بغلان در ولایت‎های کندز و تخار نیز وضعیت امنیتی چندان مطلوب نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.