خانه‌ها و خیابان‌های کابل نامگذاری می‌شوند

- ۱۸ میزان ۱۳۹۱

مقام‌های وزارت مخابرات در روز جهانی پست گفته اند که خیابان‌ها و کوچه‌های شهر کابل را نامگذاری و شماره‌گذاری می‌کنند.
در حال حاضر بسیاری از خیابانها و کوچه‌های شهر کابل و دیگر شهرهای افغانستان نام و نشان مشخصی ندارند و این وضعیت یافتن
یک نشانی را برای پستچی‌ها دشوار کرده است.
اما بریالی حسام، معاون وزارت مخابرات در مراسمی به مناسبت روز جهانی پست گفت که با همکاری شهرداری‌ها به این وضعیت پایان می‌دهد.
او افزود که طرح نامگذاری و شماره‌گذاری خیابان‌ها به همکاری شهرداری کابل عملا آغاز شده است.
آقای حسام گفت: «طرح شماره گذاری شهرها، خانه‌ها، کوچه‌ها و تعیین نشانی‌ها در شهر کابل آغاز شده و امیدواریم که این این روند را بتوانیم با همکاری شهرداری کابل عملی کنیم.»
پارسال وزارت مخابرات افغانستان اعلام کرد که این کشور صاحب کد پستی شده و این امر به تعیین نشانی‌های پستی در شهرها و محلات سرعت می‌بخشد.
خدمات پستی در ده سال گذشته در افغانستان توسعه یافته، اما نامشخص بودن نشانی خانه‌ها، خیابانها و محلات در شهرها استفاده از این خدمات را با دشواری مواجه کرده است.
کابل یکی از محدود پایتخت‌های دنیا است که استفاده از خدمات در آن در سطح بسیار محدود باقیمانده‌است و حالا دولت افغانستان تصمیم گرفته تا دسترسی به این خدمات را در این شهر گسترش دهد.
در حال حاضر اداره پست دولتی موسوم به ‘افغان پست’ عمدتاً به نهادهای دولتی خدمات پستی ارایه می‌کند و چند شرکت خارجی و داخلی هم در افغانستان فعال هستند که عمدتا خدمات پستی سازمانهای غیردولتی و خصوصی را انجام می‌دهند.
امیر عیدالرحمان صبری رییس اداره تنظیم خدمات پستی وزارت مخابرات گفت: «تقریبا ۶۰ درصد خدمات پستی را اداره ‘افغان پست’ برای حکومت انجام می‌دهد.»
او افزود: «شرکت‌های خصوصی بالاتر از ۸۰ درصد خدمات خود را به نهادهای غیردولتی اختصاص می دهند و از آن جمله ۱۵ درصد خدمات خود را برای افراد عادی انجام می دهند.»
خدمات پستی در ده سال گذشته در افغانستان توسعه یافته، اما نامشخص بودن نشانی خانه‌ها، خیابانها و محلات در شهرها استفاده از این خدمات را با دشواری مواجه کرده است
مقامهای وزارت مخابرات گفته اند که دفترهای پست در بیشتر ولایتها و حتی مناطق ناامن باز هستند، اما شرکت های خصوصی می گویند ناامنی مانع توسعه کار آنها شده است.
پیش از این نیز شماری از شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های غیر دولتی اقدام به نامگذاری خیابانها و جاده‌های بعضی از مناطق در کابل و دیگر شهرهای بزرگ افغانستان کرده بودند اما این اقدامات در سطح مناطق محدود باقی ماندند.
مقامها گفته اند که ارائه خدمات سریع پستی، عضویت افغانستان در چند نهاد بین المللی پستی و توسعه خدمات پستی سنتی از دستاوردهای این کشور در ده سال گذشته است.
افغانستان یکی از ۱۹۲ کشور عضو سازمان جهانی پست است. این سازمان در نهم اکتبر ۱۸۷۴ تشکیل شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.