با توافق ۱+۵ و ایران بر سر مسألۀ هسته‌ای یکی از معضلات کلان دنیا حل شد

- ۲۳ سرطان ۱۳۹۴

چهار شنبه ۲۴ سرطان ۱۳۹۴

 

ماندگار- مسألۀ هسته‌ای ایران، پس از سیزده سال نزاع و «بیست‎ودو ماه مذاکرات نفس‌گیر» به توافق انجامید و هر دو طرف توانستند با انعطاف و مدارا، پروندۀ هسته‌‎ای را از کشمکش و دشمنی، به یک بازی برد برد تبدیل کنند.
حل مسألۀ هسته‌ای ایران میان ایران و شش کشور بزرگ جهان می‌تواند تأثیرات زیادی را روی مناسبات حاکم بر کشورهای جهان و منطقه بگذارد.
ایران که پیش از این به عنوان دشمن و رقیب سر سخت امریکا در منطقه شناخته می‎شد، پس از این می‎تواند به عنوان یک شریک و متحد واشنگتن در راستای مبارزه با تروریزم و mnandegar-3تهدیدات دیگری که متوجه دو کشور است، عمل کند. در عین حال اختلاف میان ایران و امریکا بر سر مسایل دیگر از جمله اسراییل، به جای خود باقی خواهد ماند.
البته مهم است که هر یک از دو طرف این توافق، به بهانه‌یی از خط نگذرند و همه چیز به نقطه اول بر نگردد. اکنون، امریکا و ایران هر دو در بیانیه‌های‌شان سعی می‌کنند که انجام این توافق را به نفع خویش تفسیر کنند و هر کدام از عباراتی کار ‎گیرند که برد خودشان را بیشتر نشان دهد؛ اما واقعیت این است که با امضای این توافق، ایران به حقی‌که داشت دست یافت و امریکا و دیگر قدرت‌ها هم به نگرانی‌ها و پرسش‌های‌شان پاسخ یافتند. این یک پیروزی دو طرفه و بازی برد برد است که سبب حل یکی از معضلات کلان جهان شده است.
توافق ایران و شش قدرت جهان، مورد استقبال همۀ کشورها به جز اسراییل قرار گرفته است.
اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان از توافق هسته‌یی میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ استقبال کرده است.
ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان با انتشار خبرنامه‌یی نوشته است: «رییس‌جمهوری افغانستان ضمن ابراز تبریکی به حکومت و مردم جمهوری اسلامی ایران، تأکید می‌کند که حکومت افغانستان از هر اقدامی که منجر به برقراری و تقویت صلح و ثبات در منطقه و همچنین گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی میان کشورها شود، استقبال می کند.»
توافق بر سر مسالۀ هسته‌ای ایران به عنوان حل یکی از مشکلات کلان دنیا، این امید را به مردم افغانستان می‌دهد که اگر سردمداران و سیاسیون افغانستان با حس وطندوستی و تلاش‌های صادقانه، بخواهند کشورشان را به صلح ثبات برسانند، می‎توانند این به این هدف دست یابند
. توافق هسته‎ای ایران بدون شک تأثیرات گسترده‎یی بر منطقه بر جا خواهد گذاشت. چنان‌که مردم افغانستان انتظار دارند که توافق بر سر مسألۀ هسته‌ای ایران بتواند به وضعیت این کشور و منطقه نیز سودمند واقع شود.
استقبال جهان
رؤسای جمهور ایران و امریکا در پیام‌های جدگانه‌یی از توافق هسته‌یی استقبال کردند.
اوباما تصریح کرد که بدون این توافق خاورمیانه در معرض خطر جنگ قرار می‌گرفت.
روحانی نیز تحریم‌ها را مسبب بروز شرایط سخت در جامعه خواند و در سخنرانی خود پیرامون توافق هسته‌ای گفت: «مذاکره و توافقی پایدار است که برای دو طرف حالت برد-برد را داشته باشد.» وی گفت که تحریم‌ها از لحاظ اقتصادی فشارهایی را بر جامعه اعمال کرد و سبب ایجاد شرایط سخت در کشور شد.
جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران در آغاز نشست نهایی وزیران خارجه هفت کشور در وین گفت که این توافق «کامل» و بی‌عیب نیست، اما با این توافق فصل جدیدی از امید گشوده شده و زمینه همکاری‌های بیشتر افزایش یافته است. در این نشست تمامی وزیران خارجه کشورهای مذاکره‌کننده و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند. ظریف از خاویر سولانا و کاترین اشتون، مسئولان پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فدریکا موگرینی تشکر کرد.
باراک اوباما، رییس جمهور امریکا نیز اعلام کرد که این توافق به معنای حل همه اختلافات میان ایران و امریکا نیست. وی تصریح کرد که توافق فرصت برای حرکت در جهتی جدید را میسر می‌کند. به گفته رییس جمهور امریکا، بدون توافق هسته‌یی خاورمیانه با خطر جنگی جدید مواجه می‌شد.
جان کری وزیر خارجه و مذاکره‎‏کنندۀ ارشد امریکا پس از توافق با ایران در یک نشست خبری گفت: ایران برای دست‌کم ۱۵سال رآکتورهای آب سنگین نخواهد ساخت. او از روحانی، ظریف و پادشاه عمان نیز قدردانی کرد و وزیرخارجه ایران را مذاکره‌کننده‌یی «وطن پرست» خواند.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه از توافق اتمی استقبال کرد و گفت که جهان حال می‌تواند «نفس راحتی» بکشد. پوتین تصریح کرد که این توافق کمکی به همکاری‌های روسیه و ایران در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی است.
مارتین شولتس، رییس پارلمان اروپا ضمن استقبال از توافق اتمی، آن را «آغازی برای دورانی جدید» خواند و تصریح کرد، این توافقی خوب برای ایران، منطقه وامنیت جهانی است.
در بیانیۀ مشترک که از سوی دو طرف به زبان‌های انگلیسی و فارسی قرائت شد، آمده است: «گروه ۱+۵ و جمهوری اسلامی ایران از این «برنامه جامع اقدام مشترک» تاریخی که ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران را تضمین کرده و نشانگر تغییر بنیادین در رویکرد آنها نسبت به این موضوع می‌باشد، استقبال می‌کنند. آنها انتظار دارند که اجرای کامل این برجام نقشی مثبت در صلح و امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی ایفا نماید. ایران مجدداً تاکید می‌نماید که تحت هیچ شرایطی در پی سلاح‌های هسته‌یی، ساخت یا تحصیل آنها نخواهد بود.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.