این‏بار نیروهای ارتش آماج حمله‌های هوایی امریکا قرار گرفتند

- ۲۹ سرطان ۱۳۹۴

سه شنبه ۳۰ سرطان ۱۳۹۴

 

mnandegar-3مقام‌های ولایت لوگر می‌گویند ۱۰ سرباز ارتش در حمله هوایی نیروهای امریکایی در ولایت لوگر کشته شده اند. مقام‌ها گفته اند که دو هلیکوپتر نیروهای امریکایی یک پُسته نیروهای ارتش را هدف حمله قرار دادند.
محمد رحیم امین، ولسوال برکی برک ولایت لوگر گفت که این حمله حوالی ساعت شش صبح دو شنبه (۲۹ سرطان/ ۲۰ جولای) صورت گرفت. به گفته او، دو هلیکوپتر نیروهای امریکایی به یک پُسته سربازان ارتش حمله کردند.
امین افزود: «این پُسته آتش گرفت و ۱۰ سرباز اردوی افغانستان کشته شدند.» او لحظات قبل از کشته شدن ۱۴ سرباز در این حادثه خبر داده بود.
یک مقام نظامی ایالات متحده امریکا گفت از حادثه‌یی در ولایت لوگر که نیروهای امریکایی نیز در آن شامل بودند آگاهی یافته است. او افزود که «این واقعه زیر تحقیق قرار دارد».
دین محمد درویش، سخنگوی والی لوگر وقوع این حادثه و شمار تلفات آن را تایید کرد.
ولسوال برکی برگ تاکید کرد که این پُسته «محل مشکوک» نبود: «هنگامی که نیروهای امریکایی حمله کردند، پرچم افغانستان بر فراز این پُسته در اهتزاز بود.»
وزارت دفاع افغانستان با انتشار بیانیه‌یی در واکنش به حمله نیروهای امریکایی به نیروهای ارتش این کشور در ولایت لوگر اعلام کرد: حمله بالگردهای آمریکایی به یک پایگاه ارتش افغانستان در ولسوالی «برکی برک» ولایت لوگر بصورت جدی بررسی خواهد شد.
بر اساس این بیانیه، پس از وقوع حمله بالگردهای امریکایی به نیروهای ارتش افغانستان، هیأت عالی رتبه‌ای به محل اعزام شده تا این حادثه را به طور کامل بررسی و برخورد قانونی مناسب را با آن انجام دهد.
در این بیانیه آمده است: وزارت دفاع افغانستان مسوولیت خود می‌داند تا از حقوق نظامیان ارتش این کشور به صورت جدی دفاع کند.
دفتر مطبوعاتی نیروهای امریکایی در کابل نیز با وجود اینکه این حمله را تأیید کرده اما در مورد جزئیات آن اطلاعاتی را منتشر نکرده‌ اشت.
نیروهای امریکایی و ناتو در دسمبر سال گذشته ماموریت جنگی خود را در افغانستان پایان دادند، اما در ماموریت جدید «حمایت قاطع» شمار محدود سربازان خارجی به نیروهای امنیتی افغانستان آموزش و مشورت می‌دهند. در کنار آن، نیروهای امریکایی حملات هدفمند ضد تروریستی را نیز به پیش می‌برند.
در سال جاری گروه طالبان حملات خود به نیروهای امنیتی داخلی و خارجی را افزایش داده اند. این گروه حملات زیادی را در مناطق شمالی افغانستان نیز راه اندازی کرده است.
مقام‌های افغانستان هفته گذشته با نماینده‌گان در شهر مری پاکستان دیدار کردند و قرار است در آینده نیز باز هم مذاکره کنند تا خشونت طولانی در این کشور را از طریق مصالحه پایان دهند.
هرچند «حملات دوستانه» میان نیروهای خارجی و نیروهای داخلی افغانستان به شدت مناقشه برانگیز است، اما آمار ملل متحد نشان می‌دهد که طالبان عامل بخش اکثر تلفات هستند.
هزینه خشونت‌ها را در افغانستان بیشتر از همه مردم ملکی می‌پردازند و براساس آمار ملل متحد، حدود یک هزار افغان در چهار ماه اول سار جاری میلادی کشته شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.