کمپاین مبارزه با سرخکان در افغانستان آغاز شد

- ۰۳ اسد ۱۳۹۴

یک شنبه ۴ اسد ۱۳۹۴

 

وزارت صحت عامه افغانستان به همکاری مالی یونیسف کمپاین واکسین مبارزه با سرخکان را آغاز کرد. قرار است در این کمپاین که روز شنبه آغاز شد و یک هفته دوام دارد، پنج‌ونیم میلیون کودک واکسین شوند.
داکتران در وزارت صحت عامه افغانستان می‌گویند در سال جاری ۱۲ واقعه سرخکان ثبت شده و دو کودک در نتیجه ابتدا به این مرض جان داده‌اند. وزارت mnandegar-3صحت عامه نگران است که اگر واکسین سراسری مبارزه با سرخکان تطبیق نشود، این مرض جان اطفال بیشتری را خواهد گرفت.
صندوق حمایت از کودکان ملل متحد، یونیسف، برای این کمپاین ۴٫۵ میلیون دالر کمک کرده و قرار است کمپاینران در تمامی روستاها بروند و کودکان را واکسین کنند. بیش از ۲۷ هزار کارمند و رضاکار این کمپاین را به پیش می‌برند. در این کمپاین قرار است تمامی کودکانی که بین سنین ۹ ماهه الی پنج ساله قرار دارند، واکسین شوند.
داکتر احمد جان نعیم، معین وزارت صحت عامه افغانستان، روز شنبه در مراسم آغاز کمپاین واکسین ضد سرخکان، از همه مردم افغانستان خواست تا کودکان شان را واکسین کنند: «ما از تمام مردم، والی‌ها، ولسوالان، استادان مکاتب، ملاامامان و والدین خواهش می‌کنیم که در این کمپاین ما را همکاری کنند.»
وزارت صحت عامه می‌گوید این وزارت به ارقام کامل افراد مبتلا به سرخکان دسترسی ندارد، به همین دلیل تلاش می‌شود تا از طریق راه‌اندازی این کمپاین از واقعات مصاب به سرخکان در میان کودکان جلوگیری شود: «ما می‌خواهیم سطح پوشش را بلند ببریم تا شیوع و واقعات این مرض کمتر ‌شود. ما می‌خواهیم ۹۵ درصد اطفال واجد شرایط را تحت پوشش قرار دهیم.»
کشنده اما قابل تداوی
داکتران می‌گویند سرخکان مرض قابل وقایه و تداوی است ولی کودکانی در روستاهای دوردست زندگی می‌کنند و به مراکز صحی دسترسی ندارند، بیشتر در خطر ابتلا به سرخکان و مرگ و میر ناشی از این مرض قرار دارند.
نورالحق یوسف زی داکتر معالج داخله و اطفال در شفاخانه طفل اندراگاندی گفت: «این مرض نهایت کشنده است، به خصوص اگر سرخکان توام با امراض دیگر شود. در چنین حالتی این مرض شدیداً کشنده است. اما ما می‌توانیم با واکسین و تداوی جلو مرگ و میر ناشی از این مرض را بگیریم.»
یوسف زی گفت دلیل اصلی مرگ و میر ناشی از سرخکان، عدم دسترسی به مراکز صحی است: «وقتی این کودکان به شفاخانه برسند، تداوی می‌شوند ولی واقعاتی که در اطراف و اکناف مصاب می‌شوند و دسترسی به شفاخانه ندارند، وفیات نزد آن‌ها بسیار بلند است.»
چالش ناامنی
براساس اظهارات مقام‌ها در وزارت صحت عامه، این وزارت به دلیل تهدیدهای امنیتی نمی‌تواند در دو ولایت نورستان و بادغیس کمپاین واکسین سرخکان را تطبیق کند. این کمپاین در ۳۰ ولایت راه‌اندازی می‌شود و در ولایت های خوست و قندهار قبلاً تطبیق شده است.
آقای نعیم گفت ناامنی چالش اصلی برسر راه تطبیق این کمپاین است. او افزود که کودکان گروه‌های مخالف دولت نیز به صحت نیاز دارند و مخالفان نباید کارمندان صحی را هدف قرار دهند: «نگرانی ما زیاد است. این‌ها کارمندان صحی هستند و مربوط به هیچ گروهی نیستند. این‌ها فقط به مردم خدمت می‌کنند و خواست من از همه به شمول موافقان و مخالفان دولت این است که با کارمندان صحی همکاری کنند.»
وزارت صحت می‌گوید تمامی اطفالی که پیش از این نیز واکسین سرخکان را سپری کرده اند، می‌توانند در این دور دوباره واکسین شوند. آن‌ها گفتند واکسین مجدد ضرری ندارد ولی برای مصونیت کودکان ضروری است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.