اسلام‌آباد در صدد نفوذ بیشتر برکابل

- ۰۳ اسد ۱۳۹۴

یک شنبه ۴ اسد ۱۳۹۴

 

ناجیه نوری
پاکستان با واردکردن طالبان به درون دولت افغانستان در تلاش ایجاد یک حکومت تحت سیطرۀ خویش در کابل است.
همزمان با اظهارات مقامات ارشد پاکستان، برخی از تحلیلگران در کابل معتقد هستند که پاکستان تلاش می‎ورزد آن عده از مهره‎های طالبان را که تحت کنترل خویش دارد، وارد بدنۀ نظام سیاسی افغانستان کند.
اسلا‌م‎‌آباد تلاش‌ها برای آشتی میان طالبان و دولت افغانستان را بیشتر ساخته است. اخیراً نشستی میان مقامات دولت افغانستان و برخی از mnandegar-3نماینده‎گان گروه طالبان در این کشور برگزار شد.
سازمان ملل متحد، دولت‌های افغانستان و پاکستان از نتیجۀ این مذاکرات اظهار خوشبینی کردند.
یک عضو هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان با طالبان در پاکستان می‌گوید: ما درگفت‌وگوهای‌مان با هیأت پاکستانی و طالبان، شاهد تغییراتی در سیاست‌های پاکستان بودیم.
اما برخی از مقام‌های نظامی کشور در شرق و جنوب می‌گویند که نظامیان پاکستانی در مواضعِ طالبان در ولایت‌های زابل و پکتیا و کنر، در برابر نیروهای دولتی می‌جنگند و این سببِ تقویت طالبان شده است.
همچنان، برخی از تحلیلگران می‌گویند که هیچ‌گونه تغییری در سیاست پاکستان در قبال افغانستان به وجود نیامده است.
سیف‌الدین سیحون استاد دانشگاه کابل، سیاست پاکستان در قبال افغانستان را رویکرد مداخله‌گرایانۀ دایمی دانسته و به این باوراست که با توجه مشکلات گذشته میان دو کشور مانند خط دیورند، اعتماد مسأله‌یی نیست که یک شبه به وجود آید.
او می‌گوید: پاکستان برای رسیدن به اهداف خود در افغانستان در طول ۳۰ سال گذشته گروه‌هایی را سازمان‌دهی کرد که امروز یک بخش آن در داخل دولت افغانستان برای برآوردن ساختن مقاصد پاکستان کار می‌کنند.
به گفته وی، گروه‌های دیگری که دست‌پرورده پاکستان اند، امروز عملاً با حکومت افغانستان درگیر جنگ هستند و برای اهداف پاکستان در افغانستان می‌جنگند.
استاد سیحون تأکید کرد: پاکستان دیروز گروه‌های مجاهدین را برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کرد؛ اما امروز از گروه طالبان استفاده می‌کند؛ بنابراین سیاست پاکستان در قبال افغانستان همچنان ثابت و پا برجا است.
به گفته این استاد دانشگاه، پاکستانی‌ها برای رسیدن به هدف خود در صدد واردکردن طالبان به بدنۀ حکومت افغانستان اند؛ زیرا همین اکنون نفوذ بسیار قوی در شورای امنیت و ردهای بلند حکومتی دارند؛ بنابراین در تلاش اند تا یک حکومت تحت تسلط خود را در افغانستان ایجاد کنند.
اما محمد ناطقی عضو هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان با طالبان در پاکستان می‌گوید: ما شاهد تغییراتی در سیاست‌های پاکستان در گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان بودیم.
وی افزود: در ۱۳ سال گذشته حکومت افغانستان از پاکستان خواست تا زمینۀ گفت‌وگو با طالبان را فراهم کند و حامد کرزی به این منظور بیش از ۲۰ بار به پاکستان سفر کرد؛ اما پاکستانی‌ها منکر حمایت از طالبان بودند.
ناطقی تأکید کرد: ولی اکنون پاکستان عملاً نشان داد که می‌خواهد زمینه گفت‌وگو با طالبان را فراهم کند که این اقدام خود نشان‌گر تغییراتی در سیاست پاکستان است.
به گفته او، گروه‌هایی که مسوول جنگ‌های خونین در افغانستان بودند را پاکستان به پای میز مذاکره حاضر کرد که این اقدام پاکستان بیان‌گر تغییراتی در سیاست پاکستان نسبت به افغانستان است.
آقای ناطقی گفت: «اصل مسأله خاموش‌کردن جنگ در افغانستان است و برای این امر، جنگ‌طلبانی را که ماشین جنگ را در اختیار دارند باید به پای میز مذاکره کشانید که کشانیدن آنان بدون همکاری پاکستان امکان‌پذیر نیست.»
هفتۀ پیش، شش نمایندۀ دولت افغانستان با نماینده‎‌های شورای کویتۀ طالبان در شهرک تفریحی مری در حاشیۀ اسلام‌آباد پایتخت پاکستان چهار ساعت دیدار و گفت‌وگو کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.