گروه‌های بازسازی ولایتی منحل می‌شوند

- ۲۲ میزان ۱۳۹۱

دولت امریکا تصمیم گرفته که به کار گروه‌های بازسازی ولایتی در افغانستان پایان دهد. این گروه‌ها از سوی نظامیان خارجی و از جمله امریکایی‌ها اداره می‌شوند.
پس از حضور نیروهای بین‌المللی به رهبری امریکا در افغانستان، در شماری از ولایت‌های این کشور، این نیروها اقدام به تشکیل گروه‌های بازسازی کرد.
این گروه‌ها اگرچه گروه‌های نظامی هستند اما عمدتا برای کمک به روند بازسازی، حمایت از نهادهای محلی دولت افغانستان و همچنین جلب حمایت مردم در مناطق روستایی تشکیل شدند و کارهای عمرانی می‌کنند.
حالا اما دولت امریکا، که شمار قابل توجهی از گروه‌های بازسازی ولایتی را اداره می کند، اعلام کرده که دفاتر این گروه‌های را می‌بندد.
مقامات سفارت امریکا در کابل در پیامی به بی‌بی‌سی گفته‎اند که لغو گروه‌های بازسازی ولایتی بخشی از پیمان همکاری استراتژیک میان کابل و واشنگتن است.
در این پیام به ادامه همکاری‌های اقتصادی امریکا به افغانستان پس از پایان کار گروه‌های بازسازی تاکید شده است.
براساس اطلاعات وبسایت نیروهای بین‌المللی یاری امنیتی، آیساف، شمار کل گروه‌های بازسازی ولایتی به ۲۷ گروه می‌رسد که از آن جمله ۱۲ گروه از آنها از سوی نیروهای امریکایی اداره می‌شوند.
برخی از گروه‌های بازسازی برای اجرای طرح‌های عمرانی صدها میلیون دالر هزینه می کردند، اما حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان این نهادها را «نهادهای موازی با نهادهای دولتی» خوانده و خواستار لغو آنها شده است.
مقام‌های دولت آقای کرزی بسته شدن دفاتر گروه‌های بازسازی را بخشی از واگذاری مسوولیت تامین امنیت از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی دانسته اند.
اما ویس برمک، وزیر انکشاف دهات افغانستان گفته که دست‌کم نیمی از پولی که از طریق این گروه‌ها در بازسازی مناطق روستایی مصرف می‌شد، باید در اختیار دولت افغانستان قرار گیرد.
آقای برمک گفت که گفت‌وگوها با امریکایی ها در این مورد ادامه دارد، اما تاکید کرد که هیچ تضمینی وجود ندارد که کمک هایی که پیش از این از سوی گروه‌های بازسازی به افغانستان صورت می گرفت، ادامه یابد.
وزیر انکشاف دهات افزود هر چند طرح‌هایی عمرانی که از سوی این گروه‌ها عملی شده، موثر بوده اند، اما نتیجه مورد انتظار مقامهای دولتی را نداشته اند.
به گفته او، این طرح‌ها با هزینه گزاف و تحت نظر مستقیم نیروهای خارجی و بدون مشورت با مقام‌های دولتی اجرا می‌شد و به همین دلیل موثریت آن‌ها در حد مورد انتظار نبوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.