چـرا امنیتِ ملی سکـوت اختیار کرده است؟

- ۱۰ اسد ۱۳۹۴

یک شنبه ۱۱ اسد ۱۳۹۴

 

پس از اعلام و تأیید خبر مرگِ ملا عمر سرکردۀ گروه طالبان ـ که نزدیک به سه سال پس از مرگ، خبرِ آن از طریق آی‌اس‌آی پخش شد ـ نهادی به نامِ جمعیت اصلاح در سایتش به این مناسبت پیام تسلیت نوشته و ملا عمر را مجاهد خوانده است. همچنان همین نهاد و شماری از افراد طالبان که در کابل حضور دارند، محافلِ تعزیت و فاتحه‌خوانی برای ملاعمر در کابل و احتمالاً برخی ولایت‌های دیگر برگزار کرده‌اند.
شاید بر بنیاد عقل سلیم و اخلاق اسلامی، با شنیدنِ خبر مرگِ هر فردی بگوییم که خداوند ببخشایدش؛ اما مسلماً کسی مثل ملا عمر که زیر نام و نشانِ او هزاران انسان کشته شده‌اند، باغ‌ها و خانه‌ها و مزارعِ مردم بدون موجب آتش زده شده است و نسل‌کشی‌ها صورت گرفته و امروزه نیز شاگردان و هم‌باورانِ او نظام و مردم را تهدید می‌کنندـ مستحقِ هیچ فاتحه‌گیری و قدردانی‌یی شناخته نمی‌شود. از طرف دیگر، چنین برخوردها و فاتحه‌داری‌ها از طرفِ برخی نهادهای وابسته به سازمان‌های استخباراتی بیرونی، اقدامی‌ست برضد نظام و سربازانِ نهادهای امنیتی که هر روز در برابرِ حملاتِ طالبان در سراسر کشور جان‌های‌شان را از دست می‌دهند. دردآور است که این نهادها و فاتحه‌گیران، در سایۀ حمایتِ همین نهادهای امنیتیِ کشور می‌زیند اما برای دشمنانِ نظام و مردمِ کشور مجلس ترحیم برگزار می‌کنند!
در کنار این مسأله، وقتی نهادهای کشفی کشور مثل امنیت ملی می‌بینند که یک نهادِ به‌اصطلاح فرهنگی، در خدمتِ آی‌اس‌آی نشسته و برای رهبر طالبان که معلوم نیست چه وقت و در کجا و چه‌گونه فوت کرده یا کشته شده است فاتحه می‌گیرد؛ بی‌درنگ باید وارد اقدام شوند و اجازه ندهند که از سرکردۀ دشمنانِ مردم، ولو در حدِ کوچک هم که شده، یادبود به عمل آید.
البته در مجالسی که برای فاتحه‌خوانی ملاعمر در کابل ترتیب شده بود، به جز افرادی که هویت‌شان آشکار است، دیگرمردم حاضر نشده بودند؛ اما با آن‌هم نفسِ برگزاری یک چنین مجلسی، سبب جسارتِ بیشترِ گروه‌های تندرو شده و زمینه را برای فعالیت‌های تروریستی هموارتر می‌کند.
وقتی که یک نهاد معلوم‌الحال زیر ریشِ دولت و نظام از دشمنِ مردم و دولت قدردانی می‌کند، آن‌هم در اوضاعی که روزانه ده‌ها خانواده توسط گروهی مربوط به همین فرد (دشمن) به ماتم می‌نشیند، چنین نتیجه گرفته می‌شود که این دولت اراده‌یی برای ارزش‌گزاری به شهدا، جانبازان و ایثارگران ندارد و یک چنین بی‌مسوولیتی و بی‌اعتنایی نیز سربازانِ کشور را از رفتن به خطِ نبرد و دفاع از نظام دل‌سرد می‌سازد.
حالا انتظار می‌رود که امنیت ملی کشور، دفاتر جمعیت اصلاح را که به گفتۀ بسیاری‌ها از جانب سازمان استخباراتی پاکستان حمایت می‌شود، ببندد و حقِ فعالیتِ این گروه را طبق قانون سلب کند؛ زیرا کسی می‌تواند در سایۀ این نظام و دولت و مردم کار فرهنگی و سیاسی کند که با دشمنانِ نظام هم‌پیمان نباشد.
جمعیت اصلاح در کابل دیروز نشان داد که در برابرِ نظام و نیروهای امنیتیِ کشور قرار دارد و فعالیتِ آن‌ها در خطِ اهدافِ طالب، داعش و یا هر گروه مخربِ دیگر قرار دارد.
اگر امنیت ملی جلوِ فعالیتِ این گروهِ به ظاهر اسلامی و به باطن خدمت‌گزارِ آی‌اس‌آی را نگیرد، جفای بزرگی را در حقِ مردمِ شریفِ افغانستان و به‌ویژه در حقِ سربازانِ نهادهای امنیتیِ کشور مرتکب شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.