راه‌پیمایی‌های گسترده بر ضد پاکستان

- ۱۳ اسد ۱۳۹۴

باشنده‌گان ولایت‌های مختلف کشور دیروز (دوشنبه) بر ضد پاکستان راه‌پیمایی کردند.
راه‌پیمایان در ولایت لوگر پاکستان را متهم به اخلال گفت‌وگوهای صلح افغانستان با طالبان کردند. آنان با نشر قطع‌نامه‌یی از حکومت پاکستان خواستند تا در روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان با گروه طالبان دست‌اندازی نکند.
از سوی دیگر پس از پایان این راه‌پیمایی، شماری از نماینده‌گان شورای ولایتی، شورای علما و شماری از اعضای شورای صلح لوگر در نشستی ملا اخترمحمد منصور، رهبر جدید این mnandegar-3گروه را «دشمن» صلح و امنیت افغانستان خواندند.
حسیب‌الله ستانکزی رییس شورای ولایتی لوگر گفت که رهبر جدید طالبان به دستور پاکستان گفت‌وگوهای صلح را تخریب خواهد کرد. او می‌گوید که ملا منصور دشمن صلح و امنیت افغانستان است و از طالبان خواست، دست از جنگ بکشند و به روند صلح بپیوندند.
با این حال اسدالله حنیف، رییس شورای صلح و شورای علمای این ولایت گفت تا وقتی که آتش‌بس میان حکومت و طالبان اعلام نشود؛ برقراری صلح غیرممکن است.
او افزود که طالبان به دست خود هم‌وطنان‌شان را از بین می‌برند.
با این حال یکی از مقام‌های پاکستانی که نخواسته نامش فاش شود به رسانه‌ها گفته است که حکومت پاکستان در تلاش است تا رهبر جدید طالبان را به میز مذاکره بکشاند.
رهبر جدید طالبان در نخستین بیانیه‌اش گفت‌وگوهای صلح با حکومت را «تبلیغاتی» از سوی «دشمنان» این گروه عنوان کرد و جنگجویان‌اش را برای ادامۀ مبارزه تشویق کرده است.
گفته‌های رهبر جدید طالبان واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است. دیروز در ولایت کندهار ده‌ها عالم دین، فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی این ولایت در گرد‌همایی این گفته‌های رهبر جدید طالبان را نکوهش کردند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که قرار بود روز جمعه (۹ اسد/مرداد) دومین نشست رسمی مذاکرات صلح حکومت افغانستان با طالبان برگزار شود، اما این نشست به دلیل اعلام مرگ ملاعمر، رهبر این گروه از سوی وزارت خارجۀ پاکستان تا مدت نامعلومی به تعویق افتاد.
مقام‌های وزارت خارجۀ پاکستان گفته بودند که این نشست به خواست مقام‌های ارشد طالبان به تعویق افتاده است.
تعداد معترضان در هرات به بیش از هزار تن می‌رسید
واکنش‌ها به «تجاوز آشکار» پاکستان
باشنده‌گان ولایت هرات نیز امروز با محکوم‌کردن رهبران حکومت و ابراز نگرانی نسبت به راکت‌پراکنی‌های پاکستان، از ایجاد پایگاه‌ها در ۲۵ کیلومتری داخل خاک افغانستان از مرز پاکستان در ولایت‌های کنر و پکتیا خبر دادند.
این معترضان تعدادشان به حدود هزار تن می‌رسید و در مقابل ساختمان ولایت هرات جمع شده بودند.
سمیه رامش، عضو شورای ولایتی هرات، رهبران حکومت را به فریب مردم متهم کرد و گفت که حکومت در برابر «تجاوز آشکار» پاکستان و حملات انتحاری و انفجاری این کشور خاموش است.
این راه‌پیمایان هم‌چنان تأکید کردند که پاکستان با استفاده از وضعیت بد سیاسی کشور، مانع برقراری صلح در افغانستان می‌شود.
آنان هشدار می‌دهند که اگر پاکستان به موشک‌پراکنی‌هایش پایان ندهد، کنسول‌گری این کشور را در هرات مسدود کرده و تمام اتباع پاکستانی را از هرات بیرون می‌کنند.
هلمند نیز دیروز شاهد گردهمایی بر ضد پاکستان بود. اعضای جامعۀ مدنی این ولایت خواستار واکنش حکومت در مقابل حملات اخیر موشکی پاکستان بر ولایات مرزی شدند.
این بار نخست نیست که نظامیان پاکستانی بر بخش‌هایی از ولایات مرزی موشک‌پراکنی می‌کنند. پیش از این در دوران حامد کرزی، رییس جمهور پیشین نیز چنین رویدادهایی رخ داده بود.
این درحالی است که معین سیاسی وزارت امور خارجه، ماه گذشته در اعتراض به حملات موشکی نظامیان پاکستان بر بخش‌های مرزی افغانستان سفیر این کشور را در کابل فراخوانده بود.
با این که سفیر پاکستان برای رسیده‌گی به این نگرانی‌ها تعهد سپرد، اما هنوز هم نظامیان پاکستان از آن سوی مرز موشک پرتاب می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.