وزارت صحت عامه: ۳۷۰۰ واقعه اچ‌آی‌وی در کشور به ثبت رسیده است

- ۱۸ اسد ۱۳۹۴

mnandegar-3مسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که در جریان سال جاری میلادی ۳۷۰۰ واقعه اچ آی وی به صورت تخمینی در کشور به ثبت رسیده است.
داکتر پیمان، مسوول برنامه ملی ایدز در نشستی که به منظور آگاهی دهی از مرض اچ آی وی و ایدز به خبرنگاران دایر گردیده بود، گفت: « افغانستان از جمع کشورهایی است که در آن ویروس اچ آی وی کم است که در سال ۲۰۱۳ یکهزار و هفتصد واقعه به ثبت رسیده و همچنین در جریان سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۷۰۰ واقعه به صورت تخمینی به ثبت رسیده است».
به گفته وی، وزارت صحت عامه، رسانه‌های همگانی و نهادهای جامعه مدنی مسوولیت دارد که  در مورد این ویروس به مردم آگاهی بدهند.
آقای پیمان افزود: رسانه‌ها که مسوولیت آگاهی دهی به مردم را دارد لازم است که در مورد مرض ایدز و ویروس اچ آی وی معلومات کافی داشته باشند.
همچنین احسان الله احسان، مسوول هماهنگی برنامه ملی ایدز با ارایه معلومات در این خصوص گفت: افراد آسیب پذیر این مرض و ویروس اچ آی وی، رانندگان موترهای نوع باربری، خانواده های معتادین زرقی، مراجعین و اشخاص دارای رفتارهای پرخطر و کودکان روی جاده می باشند.
وی مرض ایدز و ویروس اچ آی وی را در افغانستان قابل تداوی دانست و گفت که ۲ مرکز تداوی این امراض در کابل و هرات از سوی وزارت صحت عامه ایجاد شده است.
آقای احسان ضمن تاکید بر این که ۱۰ مرکز مشورت دهی و معاینه دواطلبانه در این بخش در ولایات مختلف ایجاد شده از مردم خواست که به صورت دواطلبانه برای معاینه در مراکز صحی مراجعه نمایند و نتایج معاینات مخفی بوده و راز هیچ شخصی افشا نمی‌گردد.
وی تبعیض و بدبینی، پایین بودن سطح آگاهی عامه،کمبود بودجه و پایین بودن سطح پوشش معتادین زرقی و نبود یک سروی ملی در مورد ویروس اچ آی وی و مرض ایدز را از چالش های عمده عنوان کرد.
آقای احسان گفت: اچ آی وی ویروسی است که سیستم دفاعی عضویت بدن انسان را کاملا تضعیف نموده و قدرت بدنی افراد را در مقابل امراض گوناگون معروض می سازد؛ اما ایدز یک حالت پزشکی است که بر اثر ضعیف شدن سیستم معافیتی بدن توسط ویروس اچ آی وی بوجود می آید.
به گفته وی؛ ویروس اچ آی وی و ایدز از طریق شیردادن مادر به کودک، تبادل خون و مقاربت های جنسی انتقال می یابد؛ اما این ویروس از طریق به آغوش گرفتن، دست دادن، بوسیدن، خوردن غذای مشترک، استفاده از تشناب های مشترک از شخصی به شخص دیگر انتقال نمی یابد.
آقای احسان علایم افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی را تب مداوم از یکسال بیشتر، اسهالات بیش از یک سال و کاهش وزن خواند و گفت که ویروس اچ آی وی قابل علاج نبوده و این مرض کاملا از بین برده نمی شود .
وی تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی یک آمار تخمینی را ارایه کرده است که در افغانستان ۵ هزار واقعه اچ آی وی موجود است که وزارت صحت عامه تاکنون ۱۶۹۴ واقعه این ویروس را شناسایی کرده است.
هدف از برگزاری این نشست آگاهی دهی در مورد ویروس اچ آی وی و مرض ایدز به خبرنگاران و اصحاب رسانه بود که به گفته مسوولان وزارت صحت عامه اکثریت رسانه ها تفاوت ویروس اچ آی وی و ایدز را درست درک نکرده و برای مردم معلومات درست در این زمینه ارایه نمی کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.