وزیر اقتصاد با نگرانی از افزایش بیکاران در کشور: افغانستان دومین کشور جوان دنیاست

- ۱۸ اسد ۱۳۹۴

دو شنبه ۱۹ اسد ۱۳۹۴/

 

گزارش تازۀ صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) نشان می‌دهد که تا پنج سال آینده، چهار میلیون جوان واجد شرایط کار نیاز به شغل در افغانستان خواهند داشت.
در گزارش سالانۀ این صندوق که روز یک‌شنبه نشر شد، آمده است که برای این جوانان باید شغل ایجاد شود.
انیت ساکس رابرت‌سون، نمایندۀ صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان، هدف نشر این گزارش را تهیه برنامۀ مشخص کاری اداره‌های سکتوری برای جوانان خواند.
mnandegar-3بانو رابرت‌سون هم‌چنان سه پیش‌نهادِ افزایش توانایی زنان، سرمایه‌گذاری در آموزش و برنامۀ مشخص اشتغال‌زایی را برای حکومت ارانه کرد.
او گفت که این گزارش نتیجۀ بررسی اطلاعات ملل متحد و ادارۀ مرکزی آمار افغانستان (احصائیه) است و نشان می‌دهد که چه‌گونه جمعیت جوان افغانستان در حال تغییر است.
از سوی دیگر، یافته‌های این گزارش نشان می‌دهند که تا سال ۲۰۲۰، حدود ۹ میلیون کودک باید آموزش ابتدایی و ۳ میلیون کودک دیگر آموزش‌های ثانوی ببینند.
نمایندۀ صندوق جمعیت سازمان ملل می‌گوید که افغانستان باید سالانه ۵۰۰ میلیون دالر هزینۀ آموزش در این کشور کند.
نگرانی برای ۲۶ درصد جوانان بیکار
عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد دیروز هنگام نشر این گزارش گفت که افغانستان با ۶۳ درصد جمعیت جوان، دومین کشور جوان دنیا است. اما او می‌گوید که شمار جوانان بیکار کشور آنان را نگران ساخته است.
آقای مراد افزود که سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار جوان واجد شرایط کار به بازار کار افغانستان افزوده می‌شوند.
او گفت که ۲۶ درصد جوانان واجد شرایط کار، بیکارند و این مسأله، مشکلی جدی در برابر دولت افغانستان ا‌ست.
در همین حال، وزارت کار و امور اجتماعی نیز می‌گوید که ۱۹ درصد زنان واجد شرایط کار، شغلی ندارند.
با این حال، وزیر اقتصاد می‌گوید که در تلاش جمع‌آوری رقم دقیق بیکاران هستند تا بر بنیاد آن برنامه‌های اشتغال‌زایی را تهیه کنند.
هم‌چنان نسرین اوریاخیل، وزیر کار و امور اجتماعی در نشست دیروزی گفت که این وزارت در تلاش گردآوری ارقام دقیق بیکاران است تا برنامه‌های اشتغال‌زایی برای جوانان را آماده سازد.
با وجود درصدی بالای جمعیت جوانان در افغانستان، بیکاری دغدغۀ بیشتر جوانان است و خیلی‌ها را به فکر فرار از کشور انداخته است.
هر چند به جمعیت جوانان آموزش دیده در این ۱۴ سال افزوده شده، ولی نبود کار جوانان را مجبور کرده که دست به مهاجرت بزنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.