رییس جمهور غنی به مسوولان بانک توسعۀ آسیایی: تـمرکـز ما روی توسـعه زیـربناها است

- ۲۰ اسد ۱۳۹۴

چهار شنبه ۲۱ اسد ۱۳۹۴/

 

رییس جمهور غنی در دیدار با مسوولان بانک آسیایی در کابل گفته است که تمرکز آنان بر توسعۀ زیربناهای افغانستان است.
در این دیدار که با حضور وانکیا ژانک معاون بانک توسعه آسیایی و آقای توماس پانیلا رییس بانک مذکور در کابل، قبل از ظهر دیروز در ارگ برگزار شد، آقای وانکیا ژانک، در رابطه به برنامه پنج سال آیندۀ بانک توسعه آسیایی در افغانستان که با در نظر داشت اولویت‌های توسعه‌یی افغانستان ترتیب گردیده است، معلومات داد.
mnandegar-3در مقابل رییس جمهور غنی ضمن این‌که بانک توسعه آسیایی را یکی از شرکای عمده افغانستان دانسته، گفت که تمرکز عمده ما روی توسعه و تقویت زیربناها است و افغانستان می‌خواهد مانند سایر اعضای بانک مذکور روابط عادی با این بانک داشته باشد.
رییس جمهور افزود که توسعه زیربنایی افغانستان چندین عرصه را در بر دارد که شامل سرک‌ها، خط آهن، فایبر نوری، سیستم آبرسانی، انرژی برق و پایپ لاین نفت و گاز می‌گردد.
محمد اشرف غنی با تاکید بر اینکه بانک توسعه آسیایی باید در پلان های زیربنایی افغانستان سهیم گردد، گفت که در حال حاضر تلاش داریم تا نیازمندی های خویش را در بخش های زیربنایی که قبلاً ذکر گردید، مشخص بسازیم. وی افزود که با عدم موجودیت یکی از این ها، هدف نهایی ما را که مبدل کردن افغانستان بحیث مرکز ترانزیتی در منطقه است، بر آورده نمی سازد.
رییس جمهور گفت که در ولایات هرات، فراه، نیمروز، هلمند و کندهار ظرفیت های سرمایه گذاری وجود دارد و با تمدید انرژی برق، این ظرفیت ها جنبه عملی را به خود می گیرد.
رییس جمهور غنی خاطر نشان کرد که سرکها در افغانستان بدون در نظر داشت وضع جوی با قیمت بلند و کیفیت پائین ساخته می شوند و ما بخاطر بیرون رفت از این مشکل، روی ایجاد معیار سرک سازی کار می کنیم.
براساس خبرنامۀ ارگ، همچنان رییس جمهور گفت که حکومت افغانستان بالای احداث سرک‌های حلقوی که نقاط مختلف افغانستان را با هم وصل می‌نماید، کار می کند.
رییس جمهور تمدید پایپ لاین گاز را برای اقتصاد افغانستان حیاتی خوانده گفت در حال حاضر سیستم معیاری برای صادرات گاز و نفت افغانستان وجود ندارد و می خواهیم با عقد قرارداد ها به سطح دولت ها، این سیستم را معیاری بسازیم.
رییس جمهور غنی تصریح کرد که توافق کوتاه مدت ترانزیتی را قبول نداریم و باید سیستم قسمی عیار گردد که به شکل دوامدار و موثر مدیریت شود. او گفت که هدف ما فعال ساختن راه لاجورد است که آسیای جنوبی را از طریق افغانستان به دریای خزر وصل می‌کند و همچنان ما می‌خواهیم در راه جدید ابریشم، سهم بارز داشته باشیم.
رییس جمهور کشور خاطر نشان کرد که وصل ساختن افغانستان به دریای خزر ما را کمک می‌کند تا میزان تجارت خویش را توازن بخشیده و در نهایت افغانستان را به یک کشور صادر کننده مبدل سازیم.
رییس جمهور با اشاره بر اینکه افغانستان در قسمت تولید مواد ساختمانی با کیفیت، ظرفیت عالی دارد، گفت که باید در این قسمت کار های بیشتری صورت گیرد.
وی تاکید کرد که کمک‌های بانک توسعه آسیایی در زمینه تقویت زیربناهای افغانستان و احیای مجدد آن، ممد واقع می‌شود.
رییس جمهور با تاکید از مسوولین بانک توسعه آسیایی خواست که با نهاد های خارجی قرارداد نکنند، زیرا دولت افغانستان آماده است تا با پذیرش تمام معیارات و سیستم نظارتی که این بانک رضایت داشته باشد، پروژه ها را تطبیق نماید.
در این دیدار مسوولین بانک توسعه آسیایی گفتند که در تلاش اند تا با حکومت افغانستان از نزدیک کار کرده، اولویت‌ها را درک کنند و در مطابقت با آن برنامه ریزی نمایند.
آنان گفتند که در عرصه‌های ارتقای ظرفیت ها و تقویت نهادها با افغانستان همکار باقی خواهند ماند و بالای پروژه های کار خواهند کرد که پایدار باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :