در سفر شش‌ساعتۀ هیأت عالی‌رتبه به اسلام‎آباد چه گذشت؟

- ۲۴ اسد ۱۳۹۴

روز پنجشنبه مقامات دولتی و دیپلمات‌های عالی پاکستان روز پرکاری را پشت سر گذاشتند.
ظهر روز پنجشنبه هیات عالی افغانستان در سفری مهم به دیدار مقامات عالی دولت اسلام آباد رفتند تا درخصوص رویدادهای مهم روزها و هفته‌های اخیر مربوط به حوادث داخل افغانستان و درون‌گروهی طالبان، روابط کابل – اسلام آباد و روند مذاکرات صلح افغانستان با آنان به گفت‌وگو بپردازند و مهم‌تر از همه، نگرانی‌های کابل را از رویدادهای دهشت‎افگنانۀ mnandegar-3اخیر در کابل و شماری از ولایت‎‏ها، به مقامات اسلام‌آباد گوشزد کنند.
در هفته‏های اخیر، ده‎ها غیر نظامی در نتیجۀ حملات مرگبار طالبان در کابل و برخی از ولایت‎ها جان باخته اند. کابل به گونۀ صریح پاکستان را به دست داشتن در این حملات و کشتار غیرنظامیان متهم می‎کند.
روز پنجشنبه، هیأتی عالی رتبه متشکل از صلاح الدین ربانی وزیر خارجه، رحمت الله نبیل رییس دستگاه امنیت ملی، معصوم استانکزی سرپرست وزارت دفاع و محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی دولت افغانستان به اسلام آباد سفر کردند؛ تاکنون تقریباً سابقه نداشته است که چنین هیات بلند پایه‌یی متشکل از عالی‌ترین مقامات سیاسی، امنیتی و دفاعی افغانستان به طور همزمان به پاکستان سفر کنند.
هیات افغانستان عصر روز پنجشنبه با محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان دیدار کرد. ریاست هیات افغانستان را صلاح الدین ربانی برعهده داشت. در این جلسه مهم، علاوه بر نواز شریف، سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر، خواجه آصف وزیر دفاع و اعزاز احمد چوردی قائم مقام وزارت خارجه پاکستان نیز حضور داشتند.
مقامات پاکستان در دیدارهای شان با اعضای هیات عالی افغانستان، بار دیگر تعهد خود را برای همکاری کامل با دولت کابل در جنگ علیه تروریسم اعلام کردند؛ موضعی تکراری که از زمان آغاز بکار دولت وحدت ملی به ریاست

اشرف غنی در افغانستان از سال گذشته و حتی در دوران حکومت حامد کرزی بر دولت کابل، بارها و بارها از سوی اسلام آباد اعلام شده اما تا کنون نتوانسته است آن‌گونه که باید و شاید، مورد پسند و اعتماد واقع شود.
پیام اصلی این هیأت افغانستان برای دولت اسلام آباد، ابراز نگرانی و نارضایتی کابل از شرایط موجود بود؛ شرایطی که در تشدید حملات تروریستی در قلب افغانستان و مختل شدن روند مذاکرات صلح دولت با طالبان خلاصه می‌شود و برخی مسوولان به طور مستقیم و آشکارا انگشت اتهام را به سوی اسلام آباد نشانه رفته اند و حتی اشرف غنی هم در مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود، تلویحاً و در عین حال خیلی روشن و واضح، پاکستان را تهدید به قطع روابط کرد و ادعا کرد که تروریست‌هایی که دست به جنایت در افغانستان می‌زنند، مخفی گاه‌هایی امن در خاک پاکستان دارند.
طرف پاکستانی هم در دیدار اخیر، نسبت به انتقادهای صریح اشرف غنی در جریان کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود با حضور تعداد زیادی از خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در کابل، اعتراض کرد و گفت: قبلاً به این تفاهم رسیده بودیم که اگر هریک از طرفین انتقادی نسبت به طرف مقابل دارد، آن را با رسانه‌ها بازگو نکند و این انتقادها در ملاقات‌ها و دیدارهای دوجانبه مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
در ملاقات جداگانه‌یی که عصر گذشته میان هیات افغانستان و سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی برگزار شد، سرتاج عزیز نیز گفت که پاکستان هم از اینکه برخی عناصر از خاک و قلمروی افغانستان برای حمله پاکستان بهره می برند، نگران است.
دولت افغانستان مدعی است که تعداد زیادی از دانه درشت‌های طالبان که در طراحی حملات تروریستی در این کشور دست دارند، در مکان‌های امنی در پاکستان جا خوش کرده اند.
در دیدارهای هیات افغانستان با مقامات پاکستان، صحبت‌هایی هم درباره روند مذاکرات صلح به میان آمد؛ مذاکراتی که سرنوشت و آینده آن هم به دلیل پس لرزهای خبر رمزآلود مرگ ملا عمر رهبر سابق طالبان و هم به دلیل تشدید حملات تروریستی در داخل خاک افغانستان و بازگشت ابرهای بی‌اعتمادی به آسمان روابط دو کشور همسایه، در هاله‌یی ابهام قرار گرفته است.
به گزارش اکسپرس نیوز، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان در دیدار با نواز شریف نخست وزیر پاکستان در مورد روابط دوجانبه، وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان، همکاری در امور امنیتی دو کشور، حملات اخیر کابل و روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرد.
به گفته رسانه‌های پاکستانی، وزیر امور خارجه افغانستان از پاکستان خواسته تا این کشور برگزاری دور دوم مذاکرات با طالبان افغان همکاری کند.
وی افزود: دولت اسلام‌آباد باید طالبان افغانستان را تحت فشار قرار دهد که حملات در این کشور را متوقف کند.
بر اساس منابع، وزیر امور خارجه افغانستان در این دیدار با نخست وزیر پاکستان، در مورد مسایل مهم دو کشور بح بحث و تبادل نظر کردند.
ربانی در این دیدار در مورد برگزاری دور دوم مذاکرات صلح با طالبان افغانستان تاکید کرد و از پاکستان خواسته تا در این مورد تلاش‌های خود را بیش از پیش افزایش دهد.
مقامات اسلام‌آباد و کابل در این دیدار در مورد راهکارهای مشترک برای مبارزه با چالش‌های موجود بین دو کشور نیز به توافق رسیدند.
صلاح الدین ربانی برای نخستین بار به عنوان وزیر امور خارجه افغانستان از پاکستان دیدار کرده است.
در عین حال، نخست وزیر پاکستان ضمن محکومیت حملات اخیر در افغانستان با خانواده‌های قربانیان اظهار همدردی کرد و گفت: پاکستان هرگونه تروریسم را محکوم می‌کند و تلاش‌های خود در روند صلح افغانستان را ادامه خواهد داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.