ولسوالی خروار لوگر پس از ۱۴ سال صاحب لیسه می‌شود

گزارشگر:یک شنبه 25 اسد 1394 - ۲۴ اسد ۱۳۹۴

mnandegar-3مقام‌ها در ولایت لوگر می‌گویند که ولسوالی خروار این ولایت پس از ۱۴ سال، صاحب یک مکتب لیسه می‌شود.
محمدحلیم فدایی، والی لوگر در نشستی در این ولایت گفت که در سال‌های گذشته به آموزش و پرورش در این ولسوالی توجه نشده است و در این مدت، هیچ شاگردی در این ولسوالی از صنف دوازدهم فارغ نشده است.
او می‌گوید که در صد روز نخست کاری‌اش توجه خاصی به ولسوالی خروار می‌کند و تا یک هفتۀ دیگر به گونۀ رسمی یک مکتب لیسه در این ولسوالی آغاز به فعالیت می‌کند.
در همین حال، ثمرگل راشد، ولسوال خروار به سلام‌وطندار گفت که ۸۰ درصد آموزگاران این ولسوالی بی‌سوادند و در مدت ۱۴ سال گذشته، تنها یک دانش‌آموز از این ولسوالی از صنف دوازدهم فارغ شده که او هم زمانی که می‌خواست در آزمون کانکور شرکت کند، در انفجار یک بمب کنار جاده کشته شد.
او از وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد که توجه خاصی به این ولسوالی بکند.
آقای راشد پیش از این گفته بود که روند آموزش و پرورش در خروار به کلی از بین رفته و هیچ دانش‌آموزی در ۱۴ سال گذشته از این ولسوالی به دانشگاه نرفته است.
گفته می‌شود اکثر آموزگاران این ولسوالی ملاامامان مساجد یا افراد بی‌سواد هستند
چندی پیش نیز شماری از باشنده‌های خروار با شکایت از وضعیت آموزش و پرورش در ولسوالی‌شان، گفتند که این ولسوالی ۱۱ مکتب دارد که از این میان، ۶ باب آن بسته شده و ۵ باب دیگر آن به نام باز است.
داکتر ناصر، یکی از بزرگان قومی ولسوالی خروار گفته بود که این ۶ مکتب به دلیل بی‌پروایی ریاست معارف این ولایت بسته شده است.
این در حالی است محمدصادق استانکزی، معاون ریاست آموزش و پرورش لوگر پیش از این گفته بود که وزارت معارف ۱۱ مکتب را که سه باب آن لیسه و سه باب دیگر متوسطه اند، در این ولسوالی باز کرده که نزدیک به ۳ هزار کودک در این مکتب‌ها مصروف آموزش اند.
استانکزی گفته بود که ۷۸ آموزگار در ولسوالی خروار تدریس می‌کنند که تنها ۸ تن آن‌ها فارغان صنف دوازدهم و دیگران همه ملاامامان مسجدها و افراد بی‌سواد هستند.
خروار یکی از ولسوالی‌های دوردست و ناامن لوگر است که تا کنون مکتب دخترانه‌ ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.