همکاری‌های افغانستان و هند در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش می‌یابد

گزارشگر:سه شنبه 27 اسد 1394 - ۲۶ اسد ۱۳۹۴

mnandegar-3افغانستان و هند با برگزاری نشست مشترک تخصصی در دهلی‌نو قصد دارند تا همکاری‌های خود را در بخش انرژی‌های تجدید پذیر گسترش دهند.
دهلی‌نو میزبان اجلاس تخصصی دو روزه «انرژی تجدید پذیر» در تاریخ ۱۶ و ۱۷ اگست میان افغانستان و هند بود.
در این اجلاس دو روزه وزارت انرژی و آب و اتحادیه انرژی‌های تجدید پذیر از افغانستان و سفارت هند در کابل به همراه اطاق‌های تجارت و صنایع هند به نماینده‌گی از دو کشور حضور داشتند.
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان گفت: حکومت وحدت ملی توسعه پایدار را به عنوان یک راه حل درازمدت جهت پیشبرد رشد پایدار اقتصادی می‌داند.
وی تأکید کرد: افغانستان قصد دارد تا زمینه همکاری موفق و درازمدت میان دست‌اندرکاران داخلی و خارجی را ایجاد نماید تا در گسترش و ترویج فناوری انرژی‌های تجدید پذیر در این کشور فعالیت کنند.
امر سینا سفیر هند در کابل نیز اظهار داشت: رشد صنعت و ارتقای سطح زندگی در افغانستان نیازمند دسترسی به انرژی برق است و برای این منظور با افغانستان همکاری خواهد کرد.
وی گفت: هند بیش از ۵۰ سال است که در زمینه همکاری‌ها و کمک‌های بشردوستانه فعالیت می‎کند.
نماینده‌گان بخش‌های انرژی‌های تجدید پذیر هند، تجار و دست‌اندرکاران افغان در این بخش، نهادهای مالی، شرکت برشنا افغانستان، مقامات وزارتخانه‌های مختلف حکومت وحدت ملی، وزارت انرژی، ذغال سنگ، انرژی‌های جدید در اجلاس دو روزه انرژی تجدید پذیر که در دهلی نو برگزار شد، حضور داشتند.
همچنین دست‌اندرکاران بخش انرژی تجدید پذیر هند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش در افغانستان با نماینده‌گان این کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.
نماینده‌گان افغانستان نیز در این نشست در مورد پروژه نیروی برق آفتابی ولایت قندهار که جایگزین ژنراتورهای دیزلی این ولایت می‌باشد برنامه‌های خود را به همکاران هندی خود بازگو کردند.
نشست تخصصی «انرژی تجدید پذیر» که میان افغانستان و هند در دهلی نو برگزار شد، نشان از افزایش همکاری‌های دو کشور در عرصه انرژی می‌باشد.
هند نیز در این زمینه علاقمندی فراوانی برای همکاری با افغانستان از خود نشان داده و خواستار حضور و سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش است.
با افزایش تنش‌ها میان کابل و اسلام‌آباد فرصت مناسبی برای هند فراهم شده تا حضور خود را در عرصه‌های مختلف، خصوصاً انرژی در افغانستان گسترش دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.