در پی سیاست‌های دوگانۀ پاکستان در مبارزه با تروریسم- امریکا کمک‌های مالی خود به اسلام‌آباد را متوقف کرد

گزارشگر:شنبه 31 اسد 1394 - ۳۰ اسد ۱۳۹۴

در پی صادق نبودن اسلام‌آباد در خصوص نابودی شبکه حقانی، امریکا کمک‌های مالی خود به پاکستان را متوقف کرد.
شبکه حقانی متهم به انجام حملات مرگبار زیادی در افغانستان است.
امریکا با انتقاد از عملیات نظامی ارتش پاکستان علیه تروریست‌ها در خاک این کشور اعلام کرد: شبکه حقانی در جریان عملیات‌های نظامی این کشور هیچ آسیبی ندیده است.
امریکا بارها هشدار داده که صدمه ندیدن شبکه حقانی در جریان عملیات‌های نظامی پاکستان علیه تروریسم در وزیرستان شمالی کنگره امریکا ثابت نشده است.
mnandegar-3منابع آگاه در دولت پاکستان اذعان کردند که وزارت دفاع امریکا نگرانی‌های خود در این خصوص را به مقامات پاکستانی در واشنگتن و در اسلام‌آباد اعلام کرده است.
علی احمد جلالی استاد دانشگاه دفاع ملی امریکا، گفت: به عقیده من، فشارها بر پاکستان زیاد می‌شوند به دلیل اینکه براساس شواهد موجود، پاکستان در مبارزه با تروریسم و کمک به افغانستان در از بین بردن پناهگاه‌های شبه‌نظامیان صادق نبوده است.
امریکا نیز در پی عدم رضایت از عملیات‌های نظامی پاکستان علیه تروریست‌ها در وزیرستان شمالی «بودجه حمایتی» را متوقف کرد.
پاکستان از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون حدود ۱۳ میلیارد دالر برای انجام عملیات‌های ضد تروریستی از امریکا دریافت کرده است.
شبکه تروریستی حقانی متهم به انجام حملات مرگبار زیادی در پایگاه‌های وزیرستان شمالی می‌باشد که از جمله آن می‌توان به حمله ۱۹ ساعته این شبکه به سفارت امریکا در کابل در سپتامبر ۲۰۱۱ میلادی اشاره کرد.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چندی قبل نیز وزارت امور خارجه امریکا با ارائه گزارشی از سال ۲۰۱۴ میلادی، اعلام کرده بود که پایگاه‌های مخفی طالبان افغانستان و شبکه حقانی تاکنون در پاکستان فعال هستند و ارتش این کشور با عملیات نظامی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده اما برای از بین بردن کامل آن‌ها اقدامی نکرده است.
اما یک مقام امنیتی پاکستان واکنش به این گزارش گفته بود که ادعای امریکا مبنی بر در امان بودن طالبان افغان و شبکه حقانی در مناطق قبایلی پاکستان صحت ندارد.
شبکه حقانی در اواخر سال ۱۹۷۰ میلادی توسط «جلال‌الدین حقانی» ایجاد شد و با گروه القاعده، طالبان افغانستان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه متحد شد و به عملیات‌های خود ادامه می‌دهد.
وزارت امور خارجه امریکا این گروه را در ۷ سپتمبر ۲۰۱۲ میلادی به عنوان سازمان تروریستی خارجی ثبت کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.