رییس جمهور ترکمنستان به کابل می‌آید

گزارشگر:یک شنبه 1 سنبله 1394 - ۳۱ اسد ۱۳۹۴

وزیر خارجه ترکمنستان از سفر قریب‌الوقوع رییس جمهوری این کشور در صدر یک هیئت عالی رتبه سیاسی-اقتصادی به «کابل» خبر داد.
خبرگزاری دولتی ترکمنستان روز شنبه در گزارشی به نقل از رشید مرداف وزیر امور خارجه این کشور عنوان کرد: ملاقات سران و هیأت همراه و نیز امضای بسته اسناد همکاری از برنامه‌های محوری سفر رسمی قربانقلی بردی‌محمداف رییس جمهور ترکمنستان به کابل است.
رییس دستگاه سیاست خارجی دولت ترکمنستان افزود: سفر آتی رییس جمهور ترکمنستان به افغانستان فصل جدیدی را در تاریخ روابط بین دو کشور دوست و برادر ترکمنستان و mnandegar-3افغانستان ایجاد خواهد کرد.
سفر رسمی رییس جمهور ترکمنستان به کابل در حالی صورت می‌گیرد که محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان اواخر جولای سال جاری میلادی(۲۰۱۵ ) به عشق‌‏آباد سفر کرد.
در جریان این سفر روسای جمهور ترکمنستان و افغانستان و مقامات عالی رتبه دو کشور، ۵ سند همکاری در موضوعات سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، انرژی برق و ورزشی میان «عشق‌آباد» و«کابل» را امضاء کردند و طرفین بر توسعه و گسترش تعاملات همه جانبه در حاشیه طرح‌های دوجانبه و منطقه‌یی و فرا منطقه‏‌یی به ویژه خط راه آهن ترکمنستان-افغانستان- تاجیکستان و نیز خط لوله گاز تاپی تاکید داشتند.
طی چند سال گذشته، روابط ترکمنستان و افغانستان به عنوان ۲ کشور همسایه که حدود ۸۰۰ کیلومتر با یکدیگر مرز مشترک دارند، همواره از روابط رو به رشدی برخوردار بوده‌ ‏است.
صادرات برق و فراورده‏‌های نفتی-گازی ترکمنستان به افغانستان، همکاری‏‌هایی در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا، ارتباطات، روابط فرهنگی و آموزشی و انساندوستانه از مهمترین مقوله در تعاملات بین ۲ کشور می‏‌باشد.
در جریان سفر غنی به عشق آباد، گفته می‌شود که ترکمنستان وعده داد، میزان صادرات برق به افغانستان را تا ۵۰۰ مگاوات افزایش دهد و این در حالی است که در حال حاضر افغانستان ۳۰ مگاوات برق از ترکمنستان وارد می‌کند.
این در حالی است که افغانستان سالانه به حدود ۳ هزار مگاوات برق نیاز دارد که اکنون تنها حدود ۶۰۰ مگاوات آن در داخل افغانستان تولید می‌شود.
در کنار ارائه مستمر کمک‌های انسان دوستانه، طرح‌های زیربنایی همچون خط راه آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان ساخت دالان حمل و نقل و ترانزیت کالا از دیگر طرح‌های بین‌‏المللی و منطقه‌‏ای هستند که عشق‌آباد و کابل فعالانه برای تحقق آنها تلاش می‏‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.